וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק היין מתחיל להתאושש, אבל הדרך חזרה לפסגה עוד ארוכה

30.5.2024 / 7:06

בשבועות הראשונים של המלחמה צרכו הישראלים יותר גלידות וסוללות. החזרה ההדרגתית לשגרה הובילה אותם חזרה לרכישת יין. ומי הנהנים הגדולים ביותר? רמז: הפטריוטיות מדברת

יין של חברים/שקד

בשבועות הראשונים שלאחר מתקפת הטרור בעוטף עזה, בצל החרדה, חוסר הוודאות וגיוס המילואים, צללו מכירות היין והאלכוהול בכל הארץ, אולם בחודשים האחרונים חלה עליה משמעותית בהיקף הצריכה, בהסתייגות אחת - בצל המלחמה והתקדרות האופק הכלכלי, רבים מעדיפים לרכוש יינות ומשקאות אלכוהולים מוזלים ומשקיעים לצורך כך לא מעט אנרגיה בחיפוש מבצעים ברשת.

על פי מחקר התנהגות צרכנים שנערך ע"י הפורום לצרכנות, במהלך החודש האחרון נרשמה עליה בשיעור של 50% בהיקף החיפוש של הביטוי 'מבצעי יין' בגוגל, וסה"כ - מאז מחציתו של חודש נובמבר נרשם זינוק בשיעור 129% בתדירות החיפוש של הביטוי האמור.

ביאטריס, יין. אסנת גואטה, מערכת וואלה
בקבוקי יין בביאטריס. המצב משתפר, אבל זה עדיין לא זה/מערכת וואלה, אסנת גואטה

קונים, אבל בזול

שוק היין הישראלי השתכלל בשנים האחרונות, וקיבל דחיפה משמעותית במהלך תקופת הקורונה, שהיוותה סוג של 'תור הזהב', עבור חנויות האלכוהול: עשרות מהן נפתחו בפרק זמן של מספר חודשים, כמענה לזינוק בשיעור של 36% שחל בהיקף הביקוש ליין מצד הציבור שנאלץ לשהות בביתו לפרק זמן ארוך. על פי הנתונים, צריכת יינות ה"פרימיום" רשמה דאז עליה תלולה בהיקף של 14%.

העמקת הצריכה הביתית, לצד המצב המאקרו כלכלי חיובי ששרר בישראל בשנים האחרונות, תורגמו למחזורי מכירות משמעותיים ביותר: על פי נתוני הלמ"ס, היקף ההוצאה לצריכה פרטית של הציבור על משקאות אלכוהוליים בישראל בשנת 2022 חצה את רף 7 מיליארד שקל - עליה של כ-4% בהשוואה לשנת 2021.

הסנטימנט החיובי נמשך עד לחודש אוקטובר 2023, אולם עם פרוץ המלחמה שינה הציבור בישראל את תמהיל הקניות והגביר את הרכישות של מוצרים שנועדו לצורכי קיום והצטיידות ביתית. כך למשל, מנתוני סטורנקסט עולה כי נרשמה דאז עלייה של 154.3% ברכישת סוללות, 145.2% בגביעי גלידה ו־98.8% בחבילות גלידה ביתיות. מנגד, על פי הנתונים, חלה צלילה בשיעור של כ -39% במכירת יין שנתפס כמוצר לצורכי פנאי.

אלא שעם הזמן, בצל שגרת המלחמה, רשם שוק היין התאוששות הדרגתית, ששיאו על פי גורמים בענף, בחג הפסח האחרון, בו עליה בשיעור מוערך של 50% בהיקף הרכישות של יין לצורכי שימוש ביתי, בהשוואה לממוצע שנרשם בחודשיים שקדמו לו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
יקב רמת הגולן. אורי שמש,
יקב רמת הגולן. הישראלים מעדיפים יין מקו העימות/אורי שמש

"אלו לא הנתונים של טרום המלחמה אבל אין ספק שיש התאוששות מסוימת של השוק בחודשים האחרונים. בו בעת, אנחנו בהחלט מזהים שינוי בדפוסי הקניות של הצרכנים - הם מעדיפים לרכוש יינות זולים יותר, מתווכחים על המחירים ומגיעים לחנויות אחרי שביצעו השוואה ברשת", מציין גורם שמחזיק במספר חנויות למכירת אלכוהול.

לדבריו, ניתן לזהות מגמה נוספת: העדפה של יין מתוצרת ישראלית ותיעדוף של יינות מיקבים שנמצאים בקו העימות: "כמובן שבשבועות ראשונים של המלחמה, הסולידריות היתה בשיאה והמון חברות וצרכנים פרטיים נרתמו ורכשו יינות מיקבים שנקלעו לתופת של המלחמה, אבל גם כיום, עדיין, לא מעטים מתעקשים לקנות דווקא משם", הוא מוסיף. היקבים המקומיים נהנו השנה גם מתמיכה מעבר לים: על פי נתונים שפורסמו לאחרונה בארה"ב, המכירות של יינות ישראליים לליל הסדר זינקו ביותר מ-200% לעומת השנה שעברה. ג'יי בוקסבאום, סגן נשיא חברת ההפצה רויאל וויין (Royal Wine) מניו ג'רזי, הנחשבת ליבואנית הגדולה ביותר של יינות ישראליים בארה"ב, אמר בראיון למרקטווץ' כי נרשם זינוק של יותר מ-40% במכירות של יינות ישראליים במונחים דולריים.

מעיבוד הנתונים של פורום הצרכנות עולה כי הביטוי שרשם את העלייה המשמעותית ביותר בהיקף החיפושים בגוגל, הוא 'יין אדום'. גם הביטוי 'יין אדום מומלץ' רושם עליה בשיעור של 48%.

ולצד כל האמור, כוכבית קטנה אך משמעותית: על פי נתוני קופת חולים מכבי, מסקר שנערך בנושא בריאות הציבור עולה כי 15% מהמשיבים שצורכים אלכוהול בשגרה, דיווחו כי הם שותים יותר משקאות אלכוהוליים בימים אלה. תופעת ההתמכרויות לא פוסחת גם על בני הנוער. על פי נתונים שפרסמה עמותת עלם, 47% מבני הנוער שפונו מאזורי הלחימה משתמשים בחומרים פסיכואקטיביים, ובהם אלכוהול.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully