וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים שלכם רוצים לעבוד בחופש הגדול? אתם חייבים לקרוא את זה

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 11:51

בני נוער רבים מתכוונים לעבוד בחודשי הקיץ, וכדאי שיכירו את הזכויות שלהם: החל מאיזה גיל מותר להעסיק בני נוער, מה השעות שבהן הם יכולים לעבוד ומה השכר המינימלי שיש לשלם להם? מה חשוב שההורים יבדקו והאם המעסיק צריך לדאוג להסעה בשעות הלילה? המדריך המלא

בווידאו: מחנה קיץ של הצופים בכלא אופק/צילום: ניב אהרונסון, עריכת תוכן: דניאל פרבר בל, עריכת וידאו: ניר חן, טל רזניק, אביעד בללי

בקרוב מאוד, ב-20 ביוני, ייצאו מאות אלפי תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים לחופש הגדול. רבים מהם מעוניינים, לצד הבילויים, גם לנצל את החופש הגדול לעבודה - רובם כדי לאפשר לעצמם "כסף לבזבוזים" ועצמאות כלכלית גדולה יותר, כך שלא יהיו תלויים רק בהוריהם.

תקופת החופש הגדול היא גם תקופה עמוסה מאוד עבור לא מעט בעלי עסקים, חנויות ורשתות, כך שישנם גם לא מעט מעסיקים ששמחים לקלוט את הנוער הצעיר והנלהב, לרוב כמובן לעבודות זמניות. עם זאת, לתלמידים, כמו גם למעסיקים הפוטנציאליים, לא תמיד ברור מה מותר ומה אסור, מהן הזכויות ומהן החובות. ענינו על השאלות המרכזיות החשובות לכל בן ובת נוער שרוצים לעבוד, וכן למי שמתכוון להעסיק אותם.

עובדת מקדונלד'ס לבושה במדים המוכרים. שאטרסטוק, ShutterStock
עובדת מקדונלד'ס לבושה במדים המוכרים/ShutterStock, שאטרסטוק

מאיזה גיל מותר להעסיק נער/ה בחופשות הלימודים של בתי הספר?
בישראל, החוק מאפשר להעסיק ילד/ה שמלאו לו/ה 14 שנה בחופשת הלימודים בעבודות קלות שאינן מזיקות לבריאותו/ה ולהתפתחותו/ה, כדוגמת הדרכה של קייטנות, טלמרקטינג או מכירת אוכל. עבודות פיזיות מסויימות, כגון עבודה בבניה למשל או עבודות סבלות כבדות, הן מחוץ לתחום. אגב, שימו לב כי החוק גם אוסר להעסיק ילד/ה שטרם מלאו לו/ה 15 שנים בהופעה ציבורית אמנותית, לצרכי פרסום או בצילומים לצרכי פרסום מבלי היתר של שר העבודה.

מהם התנאים להעסקת נער/ה?
ישנם שני תנאים עיקריים המחייבים כל מעסיק: הנער/ה חייבים לעבור בדיקת רפואית ולספק אישור מרופא המשפחה, וחייבים גם להציג צילום של תעודת הזהות של הנער/ה או של הוריהם. מי שלא עומד בשני אלה, נער/ה או מעסיק/ה - עובר על החוק.

מהו השכר המינימלי שיש לשלם לנער/ה?
בתקנות שכר מינימום (נוער עובד וחניכים) ישנה התייחסות להיקף המשרה של בני נוער מועסקים (173 שעות) ולשכר המינימום שעליהם לקבל. בגדול, השכר הוא תלוי גיל - השכר השעתי לעובד/ת מגיל 14 עד גיל 16 עומד על 23.79 ש"ח ברוטו לשעת עבודה; השכר השעתי לעובד/ת מגיל 16 עד גיל 17 עומד על 25.49 ש"ח ברוטו לשעת עבודה; ואילו השכר השעתי לעובד/ת מגיל 17 עד גיל 18 עומד על 28.21 ש"ח ברוטו לשעת עבודה.

אני ממליץ למעסיקים לבדוק מדי חודש האם גילם של העובד/ת לא השתנה. הסיבה: במידה וגילו/ה של העובד/ת השתנה במהלך תקופת העבודה אצל המעסיק/ה, צריך לעדכן ולהתאים את השכר לשכר המינימום המעודכן, אחרת המעסיק/ה חשופים לקנסות (עיצומים כספיים) ולתביעות הן בהיבט הפלילי והן בהיבט האזרחי.

לאלו הפסקות זכאי הנער/ה?
נער/ה שעובדים 6 שעות ויותר זכאים להפסקה בת 45 דקות לפחות, מתוכן לפחות 30 דקות הפסקה רצופה. ביום שלפני המנוחה השבועית וביום שלפני חג, ההפסקה היא של חצי שעה לפחות.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
רואה חשבון נמרוד רטנר. תמר מצפי,
רואה חשבון נמרוד רטנר/תמר מצפי

למי מתלוננים אם המעסיק לא עומד בהסכמים?
במידה והגעתם למצב מצער שכזה, מלינים את שכרכם או שזכויותיכם מופרות, יש לפנות ל"מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה" של משרד העבודה.

כמה שעות מותר להעסיק נער/ה?
החוק קובע כי לא ניתן להעסיק נער/ה למעלה מ-8 שעות עבודה ביום אחד, ולא יותר מ-40 שעות עבודה בשבוע. אולם, במקום עבודה שמותר לעבוד בו מעל 8 שעות ביום, אפשר להעסיק נער/ה שמלאו לו/ה 16 שנה ועדין לא מלאו לו/ה 18 שנה עד 9 שעות ביום, ובלבד שלא יועסקו יותר מ-40 שעות בשבוע. אגב, החוק קובע תנאי נוסף בנוגע לשעות העסקת נער/ה - והוא שביום שלפני המנוחה השבועית או ביום שלפני חג יעבדו נער/ה עד 7 שעות.

באילו שעות מותר להעסיק נער/ה?
ככלל, לא ניתן להעסיק נער/ה בין השעות 20:00 בערב ל-8:00 בבוקר (כלומר - אסורות "משמרות לילה"). עם זאת, ישנם סייגים; החוק מתיר לשר העבודה לתת היתר להעסקת צעיר/ה עד שעה 23:00 במקום שבו עובדים במשמרות. בנוסף, נער/ה בגילאי 17-18 שכבר אינם נמצאים במערכת החינוך (חוק חינוך חובה כבר אינו חל בגיל הזה), יכולים לעבוד בטווח הזמן שבין שעה 6:00 בבוקר עד השעה 22:00 בלילה - אך לא יותר מ-10 שעות ברצף.

בעבר, החוק איפשר להעסיק בני נוער בגילאי 16-18 עד חצות (24:00 בלילה) בתקופת חופשת לימודים רשמית גם ללא היתר משר העבודה, ובלבד שאם ההעסקה הסתיימה אחרי השעה 23:00, המעסיק יחזיר את הנער/ה לביתם בסיום העבודה, בעצמו או באמצעות אדם אחר מטעמו. אולם הוראה זאת בוטלה לפני מספר שנים, ולא כולם מודעים לכך.

לאחרונה נערך דיון בכנסת לגבי שינוי חוק עבודת הנוער. מה נקבע שם?
ב-4/6 נכנס לתוקף עדכון חדש - הצעת חוק ממשלתית המעגנת בהסדר קבע את האפשרות להעסיק בני נוער בגילאי 16-18 בשעות הלילה בזמן חופשות לימודים רשמיות, וכן מאפשרת לראשונה להעסיק בני נוער עד השעה 1:00 בלילה.

בנוסף, מעגן החוק את חובתו של המעסיק להסיע (הוא או מי מטעמו) את בן/ת הנוער שסיימו לעבוד לאחר השעה 23:00 לביתם עד חצי שעה מרגע סיום עבודתם. שמעסיקים שיפרו את הוראות החוק יהיו חשופים לקנסות של עשרות אלפי שקלים, להליך פלילי וכן להליך אזרחי ללא הוכחת נזק.

הכותב הוא מומחה לדיני עבודה, בודק שכר מוסמך ויועץ אסטרטגי בתחום השכר לחברות פרטיות וציבוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully