וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכבוד יום איכות הסביבה הבינלאומי, כך נוכל לשמור על הכדור

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 12:32

מאז ה-7 באוקטובר אנו עוסקים בשאלת ביטחונה וחוסנה של ישראל, מבפנים ומבחוץ, אך על כדור הארץ כולו רובצת סוגיה אחת רלוונטית לכל מדינות העולם והיא סוגיית משבר האקלים, שמאיים לשנות את החיים כפי שאנחנו מכירים אותם. לכבוד יום איכות הסביבה, אלו החברות שפועלות למען

אילוסטרציה. ShutterStock
לכבוד יום איכות הסביבה הבינלאומי, כך נוכל לשמור על הכדור/ShutterStock

היום, ב-5.6 יציינו ברחבי העולם את יום איכות הסביבה הבינלאומי וכמדי שנה, מתעורר מחדש השיח בנושא משבר האקלים.

משבר האקלים הפך לאתגר עולמי הדורש התגייסות רחבה מכל המגזרים, כולל המגזר העסקי. בשנים האחרונות חברות רבות נוקטות צעדים משמעותיים בניסיון להיאבק במשבר זה, תוך שהן מאמצות מדיניות קיימות, משקיעות בטכנולוגיות ירוקות ומקדמות יוזמות להפחתת פליטות הפחמן. מדמיינים חיים ללא פולי קפה או קקאו, חיים של חורפים קרים, סופות שלגים, רעידות אדמה המסת קרחונים וזיהום אוויר?

בזמן שמדינות רבות מדי פועלות מעט מדי בעשור האחרון בנושא, נראות יותר ויותר חברות עסקיות אשר לוקחות על עצמן צעדים משמעותיים בניסיון להיאבק בבעיה, תוך שהן מאמצות מדיניות קיימות, משקיעות בטכנולוגיות ירוקות ומקדמות יוזמות להפחתת פליטות הפחמן.

מחזור קפסולות נספרסו.. יח"צ נספרסו,
מחזור קפסולות נספרסו/יח"צ נספרסו

קודם כל, קפה

בחברת הקפה הגדולה, נספרסו, השאיפה הינה לעשות ככל שניתן על מנת שלא לבזבז אף משאב. מתוך תפיסה זו, היא פועלת לקדם את מחזור מוצריה וביניהם גם את קפסולות הקפה. החברה מעודדת את לקוחותיה למסור את הקפסולות למחזור, ולשם כך הוקם בישראל מערך מחזור קפסולות עצמאי של החברה, לפני למעלה מעשור. לקוחות החברה יכולים למסור את הקפסולות לשליח שמגיע עם הזמנת הקפה, או בבוטיקים של נספרסו ברחבי הארץ.

הקפסולות מועברות למערך המחזור בו האלומיניום, שהינו חומר שניתן למחזור אינסוף פעמים, מופרד מהקפה וחוזר לתעשיה ליצור מוצרים חדשים. הקפה שמופרד מהקפסולה, הופך לקומפוסט ומשמש כדשן לשימושים שונים בחקלאות הישראלית כגון במרבית היקבים ביקב הרי גליל וביערות מאכל שונים. כמו כן, תרמה החברה את הקומפוסט מבוסס הקפה לחקלאים מהדרום.

הקפה כחומר גלם יכול לשמש גם לשימושים נוספים, כמו לדוגמה בשיתוף הפעולה עם מותג הנעליים Zeta לפיתוח נעלי סניקרס המיוצרות מחומרים ממחוזרים ומכילות משקעי קפה, מתוכנית המחזור של נספרסו, בכמות של שתיים עשרה כוסות אספרסו.

דנה רובין, מנהלת בכירה לקיימות ודוברות, נספרסו ישראל: "לאורך כל השנה נספרסו פועלת לקידום המעגליות, שימוש חוזר בחומרי גלם ומחזור מוצרים. יום איכות הסביבה הבינלאומי הוא הזדמנות להזכיר את חשיבות הנושא, מתוך הבנה שכל משאב שנלקח מהטבע, הוא בעל ערך רב ויש לפעול ככל שניתן על מנת למקסם את השימוש בו. בנספרסו אנחנו מעודדים את הלקוחות שלנו לצד ההנאה מכוס קפה איכותית, להפוך את המחזור לדרך חיים ולהצטרף לפעילות לקידום המעגליות".

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
Rebelious fish NCL. יח"צ,
Rebelious fish NCL/יח"צ

נופשים ומתחשבים

חברת הקרוזים נורוויג'ן קרוז ליין (NCL), מדגישה את מחויבותה לפעילות עסקית בת קיימא, ומציגה גישה יצירתית למחזור ושימוש חוזר בחומרי גלם. היא פיתחה תוכנית ייחודית למחזור פירות ותבלינים שלא נאכלו במסעדותיה. במקום לזרוק לפח כמויות עצומות של מזון שאף אורח לא נגע בהם, פירות אלו עוברים לידי המיקסולוגים והברמנים של אוניות הקרוזים, שם הם עוברים תהליך עיבוד ומיצוי מרתק, שבסופו נוצרים בין היתר ליקרים, סירופים וקוקטיילים ייחודיים שניתן להנות מהם על אוניות NCL.

פירות ותבלינים טריים, עוברים תהליך מוקפד של מיחזור. תחילה, הם עוברים שטיפה יסודית, חלקם לייבוש וטחינה שמהם מופקים מהם ליקרים עתירי טעמים וריחות באמצעות טכניקות מיצוי מתקדמות.
תוצאת תהליך המחזור הייחודי היא מגוון רחב של ליקרים וקוקטיילים בעלי טעמים ייחודיים, שאינם ניתנים למציאה במקומות אחרים.

אורחי NCL יכולים ליהנות מוודקה איכותית עם טוויסט שבו יש גבעול רוזמרין. מרטיני קיצי ומרענן SAIL AWAY COOLER MARTINI שחלק מרכיביו עם ליקר פסיפלורה, ליים טרי ומלפפון או הקוקטייל האקזוטי SPICY PIÑA PUNCH שחלק מרכיביו הם סירופ אננס, ליים טרי ומיץ אננס. חוויה קולינרית זו אינה רק טעימה ומיוחדת, אלא גם תורמת משמעותית להגנה על הסביבה.

מגוון דגמי לקסוס עם מערכות הנעה חלופיות ירוקות. באדיבות לקסוס,
מגוון דגמי לקסוס עם מערכות הנעה חלופיות ירוקות/באדיבות לקסוס

נסיעה טובה (וירוקה)

תעשיית הרכב שייכת לאחד הענפים שמוצריהם גורמים לזיהום אויר משמעותי בעולם, כשאחת הסיבות העיקריות לכך היא פליטת גזי חממה וכן מזהמים נוספים הנובעים משימוש במערכות הנעה מבנזין.

לקסוס, מותג רכבי היוקרה היפני, משקיע ב- 20 שנים האחרונות משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות וחלופות הנעה ירוקות ונקיות מפליטת מזהמים, תוך שמירה על איכות הסביבה. בשנים האחרונות, לקסוס חידשה את כל דגמיה ומציעה מגוון אפשרויות הנעה ירוקות הכוללות דגמי חשמל, פלאג אין היבריד והיברידי.

בלקסוס מתכננים להמשיך ולהרחיב את היצע רכבי החשמל של המותג, תוך השקעה בפיתוח טכנולוגיות סוללה מתקדמות ויעילות יותר ומתחייבים בחברה לייצר רכבים ידידותיים לסביבה לאורך כל שרשרת הייצור והאספקה, על ידי שימוש בחומרים מתחדשים ובטכנולוגיות ייצור יעילות יותר, וכן צמצום פליטת המזהמים בתהליך הייצור.

לקסוס רואה עצמה כמובילה בפיתוח הנעות החשמליות ומחויבת לספק ללקוחותיה רכבים איכותיים, יוקרתיים וידידותיים לסביבה. אסטרטגיית ההנעות החשמליות החדשה של החברה כוללת דור חדש של רכבים חשמליים לחלוטין (BEV) המבוססים על עקרונות עיצוב וטכנולוגיות חדשניות.

דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל: "המחויבות של לקסוס לעתיד חשמלי בר קיימא ברורה, והיא פועלת לקידום אימוץ טכנולוגיות אלו על ידי השקעת משאבים רבים בפיתוח דור חדש של רכבים מונעי סוללה, שיאפשרו ללקוחותינו ליהנות מחוויית נהיגה יוצאת דופן תוך צמצום פליטת המזהמים. לקסוס שואפת להפוך את כל מוצרי החברה לחשמליים מלא עד שנת 2030 באירופה ועד 2035 בעולם כולו.

מבחינת השוק הישראלי, לקסוס הינו המותג היוקרה היחיד בישראל שמציע ללקוחותיו את כל סוגי ההנעות החשמליות החלופיות החל מרכב חשמלי מלא, פלאג אין או היברידי מה שמוביל לכך ש- 99% מסך רכבי לקסוס שנמכרים בישראל הם בעלי מערכות הנעה חלופיות שעוזרות לשמור על איכות הסביבה. נמשיך לשמור על הייחודיות הזו שלנו ולשאוף לעולם ירוק".

טקסטיל במכללת שנקר. הדס הימלשטיין,
טקסטיל במכללת שנקר/הדס הימלשטיין

אופנה מקיימת

תעשיית הטקסטיל והאופנה, אף על פי שהיא נוצצת וזוהרת, ידועה בשל השפעתה על הסביבה. זיהום מים, פליטת גזי חממה, ניצול יתר של משאבי טבע ופגיעה בזכויות עובדים - אלו רק חלק מהאתגרים הסביבתיים והחברתיים שעומדים בפני תעשיות אלו.

שנקר, מהגופים האקדמיים המובילים בישראל בתחום עיצוב, אופנה, טקסטיל והנדסה, שם לעצמו למטרה לקדם את ערך "הקיימות" בכל תחומי פעילותו - זאת כחלק מערכי הליבה של המוסד. תפיסה זו משתקפת ובאה לידי ביטוי הן בתכני הקורסים המוצעים לסטודנטים והן בשיתופי הפעולה ההדוקים שמקיימת שנקר עם גופי תעשייה בישראל ובעולם.

במסגרת הלימודים של המחלקה לעיצוב טקסטיל, מועברים קורסים עיוניים, קורסי סטודיו וקורסי שיתוף פעולה עם התעשיה בארץ ובעולם, מתוך תפיסה של עולם טקסטיל חדש בהיבטים טכנולוגיים ועיצוביים אשר הולכים יד ביד עם נושאים סביבתיים. אחד מהפרויקטים החשובים שמובילה המחלקה בימים אלו, הוא שיתוף פעולה עם חברת טקסטיל מגואטמלה (The New Denim Project) אשר מייצרת טקסטיל מתוך ראייה מעגלית.

הסטודנטים והסטודנטיות יצרו סריגים ואריגים מחוטים עשויים מחומרי גלם פוסט-תעשייתיים (כלומר, טקסטיל אשר ייוצר ונגרס לצורך טווייה מחדש במקום להפוך אותו לפסולת), נארגו ונסרגו ע"י הסטודנטיות, לקולקציה בינלאומית חדשה של החברה.

מיקי קידר, ראש המחלקה לעיצוב טקסטיל: "שנקר מהווה מודל לחיקוי עבור מוסדות אקדמיים אחרים בישראל ובעולם, ומראה כיצד ניתן לשלב קיימות באופן משמעותי בלימודים, במחקר ובפעילות המעשית. שיתופי הפעולה שאנו מקיימים עם חברות אופנה וטקסטיל מאפשרים לסטודנטים והסטודנטיות שלנו ליישם את הידע שרכשו, ולפתח פתרונות ברי קיימא עבור אתגרים אקטואליים".

50% פחות פחמן דו חמצני עד 2030

את המטרה השאפתנית הזו שמה לה למטרה אחת החברות הטעימות בעולם, המייצרת בין היתר את Orbit, M&M, Snickers, Skittles - חברת MARS האחראית גם על מוצרי מזון נוספים וכן מזון לחיות מחמד.

למעלה ממיליארד דולר השקיעה MARS בתהליך אשר יוביל לצמצום פליטות הפחמן בכל שרשרת הייצור והאספקה של החברה, תהליך אשר מפת הדרכים שתוביל אליו פורסמה על ידי תאגיד MARS הגלובאלי בקוד פתוח הזמין לכל החברות. זהו צעד משמעותי נוסף של MARS במאבק בשינויי האקלים ולמען הפחתת פליטות גזי חממה ושמירה על הסביבה.

התוכנית אינה מגיעה יש מאין. על פי סקר Ipsos שנערך על ידי MARS ב-2023 בארה"ב, בריטניה, סין, יפן, גרמניה, צרפת והודו, 69% מהמבוגרים באותן שבע הכלכלות הגדולות בעולם, מאמינים שעל המגזר העסקי להתמקד בשינויי אקלים באותה מידה, או אף יותר מאשר באתגרים כלכליים.

תוכנית הקיימות של MARS כוללת מספר צעדים משמעותיים, בהם: הפחתת פליטות בחקלאות, שיפור יעילות שרשרת האספקה, פיתוח אריזות ידידותיות לסביבה, השקעה באנרגיה מתחדשת ותמיכה במחקר ופיתוח של טכנולוגיות ירוקות.

ליאב פלד, מנכ"ל מרס ריגלי ישראל: "אחריות תאגידית וחשיבה מדוקדקת על איכות הסביבה ואיכות החיים של אנשים ובעלי חיים הן קריטיות להמשך הקיום שלנו על כדור הארץ. השקעה באקלים וההתקדמות לעבר חשיבה על נושאי הקיימות ופיתוח בר קיימא אינם פשרה בין כדור הארץ לפריון, או בין סביבה לתעסוקה. השקעה בהפחתת פליטות, בשימור יערות ומשאבי הטבע היא מדיניות עסקית נכונה, היא ניתנת להשגה, במחיר סביר, והיא הכרחית לחלוטין".

נעמה מושקוביץ, מנהלת תקשורת תאגידית של מרס ריגלי ישראל: "מרס עוקבת אחר התפתחויות המדע בתחום הקיימות והאקלים הסביבתי ועובדת ללא לאות למצוא פתרונות ודרכים לצמצם את השפעותיה הסביבתיות. חזון הקיימות הכולל של מרס פרוס עד 2050 וכולל היבטים רבים על מנת ליצור עולם טוב ובריא יותר בו אנשים וחיות המחמד שלהם יחיו חיים בריאים ומאושרים".

מייבש כביסה אלקטרולוקס. יח"צ,
מייבש כביסה אלקטרולוקס/יח"צ

הכביסה כבר לא מזהמת

בעקבות הסכם פריז בשנת 2015, התחייב קונצרן אלקטרולוקס השוודי, אחד מיצרני מוצרי החשמל המובילים בעולם, להפחית את פליטת המזהמים שלו לאפס עד לשנת 2050.

מאז ועד היום, פועלת החברה במספר מישורים כדי להפחית את זיהום האוויר אותו היא מייצרת, וכבר בשנה הבאה, הצפי הוא שהחברה תפחית את פליטת המזהמים שלה ב-80% בהשוואה לשנת 2015.

אליה אומנסקי, ראש מחלקת מוצר, איכות ורגולציה במיניליין, יבואנית אלקטרולוקס בישראל: "המחוייבות של אלקטרולוקס להפחתת המזהמים היא לא רק במפעלים, אלא בכל שרשרת התפעול, האספקה והשירות, לרבות שדרוג המוצרים עצמם. כך למשל אלקטרולוקס מפחיתה את נסיעות העבודה והטיסות של עובדיה; החברה מקדמת מיזמים של חינוך צרכני בנושאי איכות הסביבה ואיכות המוצרים נמצא בעלייה מתמדת כך שיהיו עמידים יותר ובעלי דירוג אנרגטי גבוה יותר".

"כחלק מאותה מחוייבות, הם הפסיקו לדוגמה לייצר ולמכור באירופה מייבשי כביסה עם צינור, בעלי דירוג אנרגטי נמוך יחסית ומתמקדים במקום במייבשים בעלי טכנולוגיית Heat pump, שלא רק חסכוניים יותר באנרגיה, אלא גם שומרים על הבגדים ובכך מפחיתים את זיהום הטקסטיל.

גם במכונות הכביסה, הם עברו לייצור מכונות עם מנועי אינוורטר מגנט קבוע, בהם המנועים חסכוניים ב-75% מהמנועים הקלאסיים. הם גם אמינים משמעותית ומתקדמים מאד, מה שהופך אותם לא רק לחסכוניים יותר, אלא גם לעמידים יותר".

beko. beko,
beko/beko

עוזרים לסביבה גם מהבית

אנו בשנת 2024 ורבים עדיין נוטים לחשוב שנקיטת פעולות פשוטות שמסייעות לשמירה על הסביבה, הן מסובכות ומסורבלות אבל האמת היא, שהשינוי מתחיל בהדרגה ובפרטים הקטנים, בתוך הבית שלנו. אז איך נוכל לסייע לשמירה על כדור הארץ בתוך ביתנו הקט? יש לנו כמה רעיונות:

מה עושים עם פסולת המים? טכנולוגיית SaveWater של Beko מותג מוצרי החשמל לבית Beko מתמחה בטכנולוגיית SaveWater המתקדמת, הנמצאת במדיח הכלים, מכונת הכביסה ומייבש הכביסה - למעשה, בכל המוצרים שאנחנו עושים בהם שימוש באופן יומיומי. הטכנולוגיה הזו פותחה כדי להתמודד עם פסולת מים ביתית ועדיין לספק ניקוי מושלם, תוך סיוע למשקי בית להשתמש במים בצורה יעילה יותר.

אותה הטכנולוגיה במדיח הכלים למשל, חוסכת את מי השטיפה האחרונים במחזור כדי להשתמש בהם בתחילת השטיפה הבאה. מדיח סטנדרטי משתמש ב- 9.5 ליטרים בממוצע אבל עם הטכנולוגיה החדשה המדיח משתמש רק ב- 6.9 ליטרים כך שבכל הדחה נחסכים 2.6 ליטרים מים. זה ממש משמעותי.

במכונת הכביסה ובמייבש הכביסה הטכנולוגיה פועלת בצורה כזו של מיקסום המים. באמצעות הנחת המייבש על גבי או לצד מכונת הכביסה, המייבש אוסף את המים שמצטברים מהייבוש ומשתמש בהם בכביסה הבאה. גאוני לא ?

מכונת כביסה ומייבש. beko,
מכונת כביסה ומייבש של Beko/beko

מקררים בטוב - בנוסף לטכנולוגיית חיסכון במים, המותג Beko הצליח לייצר מקרר BioCycle שבנוי מרכיבים עמידים מפלסטיק ביולוגי כמו מגשי ביצים העשויים מעודפי קליפות ביצים וביופלסטיק.

שני מגשי הביצים בכל מקרר מכילים פסולת העשויה מקליפות של חמש ביצים ופס האיטום של הדלת מכיל 25% חומרים ביולוגיים כמו, שמן סויה. בנוסף, מכסה המאוורר עשוי כולו ממקורות בני קיימא כגון, עמילן תירס או קנה סוכר.

שומרים על אוויר נקי - סוגיית איכות האוויר והסביבה הפכה לנושא מרכזי בחיים שלנו בשנים האחרונות, בעיקר עקב התפשטות מגפת הקורונה ב-2020 והמודעות הגוברת לסכנות שבזיהום ולכן יותר ויותר חברות ויצרניות מפתחות מידי שנה מערכות וטכנולוגיות מתקדמות לטיהור האוויר.

כך למשל עשתה חברת המילטון, יבואנית שיאומי לישראל, עם מטהר האוויר החכם של המותג שיאומי, דגם Xiaomi Smart Air Purifier 4 Compact - מכשיר קומפקטי, מתקדם ומעוצב לטיהור האוויר בחדרי מגורים ומשרדים.

השימוש במכשיר לוכד כ- 99.97% מהחלקיקים החל מגודל 0.3 מיקרון ומשמיד מזהמי אוויר נפוצים ביעילות ביניהם: אבקנים, עשן, אבק, אפר וריחות לא נעימים. בעל הסכמה לתקן TUV RHEINLAND לטיפול באלרגיות ולשמירה על בריאות מערכת הנשימה של ילדים ותינוקות. מטהר האוויר יעיל ונוח לשימוש, בעל מנוע DC עוצמתי ובעל פעולה שקטה במיוחד.

המטהר מאובזר בצג ולחצני מגע המציגים חיווי צבעוני למדד איכות אוויר, מחוון WIFI, בהירות מסך ולחצנים (3 רמות), ולחצן מצבים ל- 3 מצבי עבודה: ידני , מועדף ומצב שינה. ניתן להפעלה ותפעול מרחוק באמצעות יישומון Mi Home ותמיכה בהפעלה קולית עם אמזון Alexa® ו- Google Assistant®

מחיר המטהר: 649 שקלים. ניתן להשיג באתר- https://www.mi-il.co.il/ או בסניפי רשת חנויות שיאומי

מטהר אוויר חכם של שיאומי. שיאומי,
מטהר אוויר חכם של שיאומי/שיאומי

צובעים אקולוגית - חברת הצבע וחומרי הגמר בניה, טמבור, מציגה את סופרקריל ECO - צבע ראשון מסוגו שאינו מכיל VOC (תרכובות אורגניות נדיפות). המוצר מספק מענה יחיד מסוגו הן לבעל המקצוע שצובע ומשתמש בצבע בתדירות גבוהה והן לבני הבית.

סופרקריל ECO יכול להיות מגוון עם כל אחד מגווני הצבע השונים ממניפות הצבעים של טמבור. בטמבור מדגישים כי גם אריזת הסדרה החדשה מכילה למעלה מ-30% פלסטיק ממוחזר, וייצור הצבע מתקיים במפעל הצבע של החברה בעכו, אשר פועל על בסיס עקרונות הבנייה הירוקה, תוך הפחתה מקסימלית של השפעותיו על הסביבה ובנוסף נושא את התקן 14001 לניהול סביבתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully