וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על כבאי הצפון נאסר לכבות שריפות: "מבחינת צה"ל, אם אין סכנה לחיי אדם שהכל יישרף"

עודכן לאחרונה: 2.6.2024 / 16:56

בכיר ברשות הלאומית לכבאות מספר כי "יש שריפות שלמות שאנחנו לא מכבים, עשרות שריפות שהצבא לא נותן לפרסם, כי נוח להם שלא ידעו". בשל המצב כיתות הכוננות עברו הדרכה בכיבוי ורשויות רוכשות לעצמן כבאיות. דובר צה"ל: "אין הנחיה גורפת. ניהול השריפות בהתאם להערכת מצב"

שריפה בקיבוץ יפתח/כב"ה צפון

אתמול (ש) בשעות הצהריים פרצה שריפה גדולה בקיבוץ יפתח על גבול לבנון, בעקבות נפילת רקטה. חברי כיתת הכוננות הזעיקו את מכבי האש באופן מיידי. אחרי דקות ארוכות שבהן שום כבאית לא נראתה באופק, ושיחות חוזרות ונשנות עם מוקד הכבאות, הלהבות החלו לאיים על בתי הקיבוץ המפונים ועל בית האריזה של "בראשית", הגיעו כוחות הכיבוי ובמשך שעות ארוכות נלחמו באש שכבר התפשטה לכל עבר, עד שהשיגו שליטה.

אלא שהאשמה לא מוטלת על הכבאות. מי שמונע את כיבוי השריפות הוא דווקא צה"ל, שבתחילת המלחמה הוציא הנחיה ברורה שלא מכבים שריפות בצפון, אלא אם יש סיכון לחיי אדם, או כמו שאמר לנו בכיר ברשות הלאומית לכבאות והצלה, "מבחינת צה"ל, אם אין סכנה לחיי אדם, שהכל יישרף. בחוק הכבאות כתוב, שאנחנו צריכים להציל חיי אדם ורכוש, ובגלל ההנחיה של כוחות הביטחון, יש שריפות שלמות שאנחנו לא מכבים.

"השריפה הגדולה ברכס רמים, ושהרסה מאות דונמים של עצים, זה אירוע שאליו היינו מקפיצים את כל הכוחות שלנו, אבל הצבא נתון הוראה, 'לא מכבים'. אנחנו רואים את האש, רוצים לצאת לשטח, ולא נותנים לנו. יש עשרות שריפות שהצבא לא נותן לפרסם, כי נוח להם שלא ידעו".

בצה"ל טוענים כי אין הנחיה כזו וכי ניהול השריפות מתנהל לפי הערכת מצב מתמשכת. גורמים בצה"ל מוסיפים כי "כל מעבר נפ"ק (נקודת פיקוח) מותנת באישור של הצבא בהתאם להערכת המצב הביטחונית ובמטרה לשמור על ביטחונם של אזרחים".

כיתת הכוננות של קיבוץ ברעם מכבה שריפה, היום

אנשי קיבוץ ברעם מכבים שריפה/צילום: עמרי עתירה

אחת השריפות האלה פרצה בתחילת השבוע ליד כפר יובל, שצמוד לגדר, בעקבות מטח כפול לאזור בהפרש של כמה שעות. בגלל הטמפאטורות הגבוהות והרוח הדרומית החזקה,, האיש התפשטה במהירות לכיוון המטעים. החקלאים וכיתת הכוננות התקשרו לכבאי תחנת קריית שמונה שוב ושוב והתחננו שיגיעו כמה שיותר מהר. כשלא קרה כלום, אחד מהם החליט לנסוע בעצמו לתחנה.

בדרך, בשטח פתוח וגלוי לירי נ"ט, מצא את הכבאית חונה. "ניגשתי אל שני הכבאים", מספר החקלאי, "וביקשתי, בואו ננסה להציל את מה שאפשר, המטעים נשרפים, ושאני אוביל אתכם בדרכים בטוחות. הם אמרו שהם לא יכולים לנסוע, כי אין אישור של הצבא והם מחכים להנחיות.

"למזלי, בדיוק עבר הסמח"ט ברכב. עצרנו אותו והוא אישר להם להתקדם. הם הסבירו שעכשיו הם צריכים לקבל את אישור התחנה. חיכינו עוד שבע-שמונה דקות קריטיות עד שהאישור התקבל ורק אז, יוותר משעה מרגע שפרצה השריפה, הם התחילו לכבות אותה, במקצועיות ומסירות אמיתית. אתה רואה את המטעים שלך נשרפים מול העיניים ואין לך מה לעשות.

"מצד אחד, אני מבין את סכנת החיים והחשש של הצבא שהכבאים יסתובבו שם, אבל מצד שני, איך אפשר לתת לצפון להישרף ככה? לאף אחד לא אכפת מה יהיה פה אחרי המלחמה? הנזק שנגרם לנו עצום ועכשיו צריך להתחיל לעבוד מול מס רכוש, שזה תהליך מתיש וקשה, שאולי אפשר היה למנוע. יש חקלאים שנשרפו להם מטעים בנובמבר ועדיין מחכים לפיצוי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שריפה בקיבוץ יפתח. כב"ה צפון,
שריפה בקיבוץ יפתח, אתמול. "אתה רואה את המטעים שלך נשרפים מול העיניים ואין לך מה לעשות"/כב"ה צפון

השמאי החקלאי עומרי עתריה מספר כי "בקיבוץ יפתח נשרפו 150 דונם של מטעים. טוטאל לוס בגלל שהכיבוי התעכב. אני נמצא עכשיו אצל גיא ברזילי מרמות נפתלי. יש לו 100 דונם, 20 נשרפו לגמרי כי לא היה מי שיכבה את האש".

כדי לנסות ולתת מענה ליישובים המפונים, שאליהם נאסר על הכבאים להגיע, הכשירו שירותי הכבאות 3,000 אנשי כיתות כוננות בקו העימות לשמש ככבאים, סיפקו שני טנדרים של כיבוי, רנג'ר, זרנוקים, צינורות כיבוי וחליפות. במטולה, למשל, נמצא אחד הטנדרים האלה, אבל גם הוא לא מספיק לטפל בכמות השריפות שפורצות שם, וראש המועצה דוד אזולאי, מתחנן לקבל עוד אחד. עיריית קריית שמונה התייאשה מאוזלת היד של המדינה, ורכשה רכב כיבוי על חשבונה.

"אנחנו מקבלים טלפונים של ראשי רשויות ותושבים שבוכים ומתחננים שנגיע, ואנחנו לא יכולים", אומר הבכיר בכבאות והצלה, "ואנחנו עומדים מולם חסרי אונים. יש לנו מאבקים יומיומיים עם הצבא. כבאי לא יכול לראות אש ולא לצאת לשטח. אנחנו מתייצבים מיד בכל מקום שמאשרים לנו וזה כואב".

עמרי עתריה. ראובן קסטרו
עתריה. "בקיבוץ יפתח נשרפו 150 דונם של מטעים. טוטאל לוס בגלל שהכיבוי התעכב"/ראובן קסטרו

ממחוז צפון של כבאות והצלה לישראל נמסר בתגובה "ביום שני 27/5 התמודדו לוחמי האש במחוז צפון עם ריבוי אירועי שריפות במחוז בדגש על מרחב קריית שמונה. החל משעות הצהריים המוקדמות החלו מטחים לעבר ק"ש והסביבה ופרצו שריפות רבות עקב נפילות באזור קריית שמונה, כבר יובל והסביבה.

"למעלה מ-15 צוותי כיבוי פעלו באירועים הנ"ל תחת אש כאשר כל יציאה והגעה לאירוע מותנת באישור הצבא ולעיתים אף בליווי. מתוך הנחה כי ישנן שריפות אשר צוותי הכיבוי לא מורשים לפעול בהן על פי הערכת מצב של הצבא, הנחה מפקד מחוז צפון טפסר יאיר אלקיים להכשיר את כיתות הכוננות ביישובים בכיבוי שריפות ואף לצייד את חלקן באמצעי כיבוי כולל הספקת רכבי כיבוי מבצעיים".

מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות הביטחון עושים עבודה מצילת חיים לילות כימים. לא מוכרת הנחיה גורפת שמונעת מכבאות לכבות שריפות שעלולות לפגוע ברכוש. ניהול השריפות בגזרה מתקיים בהתאם להערכת מצב מתמשכת עם כוחות כיבוי האש על מנת להציל חיי אדם ולהציל רכוש ככל שניתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully