וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים מדאיגים: "המשק לא באמת מתאושש"

עודכן לאחרונה: 2.6.2024 / 21:24

ההתאוששות במשק מתבססת על צריכה פרטית ולא על מחוללי צמיחה ארוכי טווח כמו יצוא וייצור, וניכר שינוי משמעותי ביחס ליציאה ממשברי עבר. הדרישה לעובדים זינקה אך מתמקדת בחסרי השכלה: "הביקוש לאקדמאים כמעט לא התאושש מהשפל אליו הגיע בתחילת המלחמה"

קויק: סמוטריץ' בבת חפר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

ההתאוששות במשק מתבססת על צריכה פרטית ולא על פעילות שתביא לצמיחה ארוכת טווח, הביקוש לעובדים מתמקד במשלחי יד שלא דורשים השכלה אקדמית ואילו משרות לאקדמאים ומשרות הייטק נמצאות בשפל ובעצם לא התאוששו מתחילת המלחמה.

ניתוח מדאיג זה נעשה על ידי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס ז'בז'נסקי. לפי ז'בז'נסקי, "המדד המשולב לפעילות במשק של בנק ישראל נותר כמעט בלי שינוי מאז חודש ינואר. לפי המדד, המשק לא ממש מתאושש בחודשים האחרונים, במיוחד בהשוואה למשברי עבר.

"הגידול בפעילות נשען בעיקר על הצריכה הפרטית. אינדיקטורים כמו יבוא מוצרי צריכה, רכישות בכרטיסי אשראי והפדיון בענפי המסחר כבר עברו את הרמות שהיו לפני המלחמה. לעומת זאת, יצוא הסחורות והייצור עדיין לא התאוששו. יש לציין שמאז ינואר הגידול הריאלי ברכישות בכרטיסי אשראי נבלם, אךות נמצאות ברמה גבוהה".

התאוששותמהמשבר - מלחמת חרבות ברזל לעומת אירועים קודמים. מקור: בנק ישראל ומיטב ברוקראז'. מערכת וואלה, צילום מסך
התאוששותמהמשבר - מלחמת חרבות ברזל לעומת אירועים קודמים. מקור: בנק ישראל ומיטב ברוקראז'/צילום מסך, מערכת וואלה
משרות פנויות במשק לפי משלח יד. מקור: הלמ"ס ומיטב ברוקראז'. מערכת וואלה, צילום מסך
משרות פנויות במשק לפי משלח יד. מקור: הלמ"ס ומיטב ברוקראז'/צילום מסך, מערכת וואלה

ז'בז'נסקי מנתח את הצריכה הפרטית ואומר כי "גידול מהיר במיוחד בצריכה הפרטית התרחש בתחומים שאפשר לקרוא להם צריכת מותרות. הרכישות בכרטיסי אשראי של הלבשה עלו במונחים נומינאליים ב-20% לעומת לפני המלחמה (נתונים מנוכי עונתיות), של טיסות תיירות ואירוח ב-12%, של הוצאות פנאי ובילוי ב-10%, רהיטים ומוצרי חשמל ב-6%-8%. בהתחשב במלחמה ובמצב הרוח של האוכלוסייה, נראה שהצריכה מספקת מעט מפלט מהמציאות".

בצד החיובי הגידול בצריכה אינו מתבסס על עלייה באשראי לצרכנים, ויתרת האשראי הצרכני בבנקים נמוכה יותר מאשר לפני שנה.

על היקף פעילות נמוך בתחומי פעילות שלא כוללים הצריכה הפרטית ניתן ללמוד גם מיתרת האשראי המסחרי בבנקים שכלל לא עלתה מתחילת השנה וקצב הגידול השנתי שלה יורד מדי חודש.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי מיטב בית השקעות. רועי מזרחי,
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי מיטב בית השקעות/רועי מזרחי

גם הניתוח של ז'בז'נסקי את שוק העבודה מדאיג. לדבריו, "שוק העבודה משקף אופי פעילות כלכלית ייחודית לעת הזו. שיעור האבטלה נותר באפריל נמוך ברמה של 3.4%. אולם, גידול במשרות פנויות זינק והגיע כמעט לשיא של כל הזמנים רק לעובדים בעלי משלח יד לא אקדמי. לעומת זאת, ביקוש לעובדים האקדמאים נמוך ב-40% מהשיא וכמעט לא התאושש מהשפל אליו הגיע עם תחילת המלחמה.

"חולשה בביקוש לעובדים באה לידי ביטוי גם בתחום ההייטק. לפי סקר כוח אדם, מספר השכירים בתחום לא התאושש והיה נמוך במרץ בכ-9% לעומת החודש המקביל אשתקד. גם במספר משרות פנויות בענף קיים קיפאון".

בשורה התחתונה גורס ז'בז'נסקי כי "ההתאוששות במשק מתבססת על הצריכה הפרטית, במיוחד של מותרות, כאשר בתחומים שמייצרים את הפוטנציאל לצמיחה ארוכת הטווח ניכרת חולשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully