וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מחודש הבא: עלייה במחיר המים

3.6.2024 / 10:32

בשלב זה התעריף יעלה בשיעור של 1.6% אך ייתכן שינוי לאחר סיום השימוע הציבורי בנושא. כ־70% ממי השתייה בישראל מיוצרים במתקני התפלת מי ים

הכנרת מזנקת: עלייה של עשרות סנטימטרים בשבועיים/דוד איגנברג, איגוד ערים כנרת

עלייה במחירי המים: החל מחודש הבא מחיר המים צפוי לעלות ב-1.6%. עם זאת מדובר בשיעור לא סופי שיכול להשתנות בסיום השימוע הציבורי בעניין.

תעריפים המים מתעדכנים פעמיים בשנה, ביולי ובינואר, והעלייה שתוכננה היתה גבוהה יותר אך נמנעה בשלב זה. עם זאת לא מן הנמנע כי עם סיום השימוע הציבורי ישתנה תעריך ההעלאה או שבינואר הבא התעריף יעלה בשיעור חד.

לפי מועצת רשות המים התעריף הנמוך למשפחה (התעריף לכמות מוכרת) הנקבע על פי מספר הנפשות המתגוררות בבית יעמוד מעתה על 8.082 שקלים למ"ק (במקום 7.955 שקלים למ"ק) ואילו התעריף הגבוה לכל כמות נוספת יעמוד על כ-14.834 שקלים למ"ק (במקום 14.6 שקלים למ"ק).

לפי רשות המים המשמעות לצרכן הביתי הממוצע היא העלאה של כ- 2.2 שקלים בלבד בחשבון החודשי לפי חשבון ממוצע לארבע נפשות שעומד על 144 שקל.

ראש מקלחת. ShutterStock
"עליית התעריפים היא נמוכה וזאת לאור המאמץ להקל בעת הזו על צרכני המים"/ShutterStock

כ־70% ממי השתייה בישראל מיוצרים במתקני התפלת מי ים, וההשקעות במשק המים צפויות לעמוד על כ-5.8 וכ-5.5 מיליארד שקל בשנים 2024 ו-2025, והן ממומנות מתעריף המים, ללא תמיכה ממשלתית. רוב מי השתייה בישראל מיוצרים באופן מלאכותי באמצעות מתקני התפלה, והם מים יקרים יותר מן המים הטבעיים. שני אלו, יחד עם ההשקעות במתקני טיפול בשפכים, הינם מרכיב משמעותי בהוצאות משק המים בישראל ויש להם השפעה ישירה על תעריף המים בישראל.

ברשות המים מסרו כי "עליית התעריפים היא נמוכה, אף פחות מהעלייה בסל המדדים מאז העדכון האחרון בחודש ינואר 2024, וזאת לאור המאמץ הייחודי בעת הזו להקל על צרכני המים. העלייה שתוכננה היתה גבוהה יותר - והשינוי נובע בעיקר מהקדמת ניצול התקבולים ממכירת מתקן ההתפלה של חברת מקורות באשדוד, מהקדמת ההתחשבנות בגין שנים קודמות עם החברה, וכן מקיטון ברכישת מים מותפלים בשנת 2024 עקב החורף המבורך. על אף עלייה זו, תעריף המים בישראל וחשבונות המים למשק בית הם מהנמוכים בעולם".

עוד נמסר כי "בהתאם לחוק המים, המחייב עדכון תעריף המים מדי שישה חודשים, לקראת חודש ינואר 2025 תתבצע בחינת עלויות נוספת לאור ההשקעות במשק והתעריף צפוי להתעדן במדרגה נוספת. רשות המים תמשיך לפעול לייעול ספקי המים השונים ולהביא לצמצום העלויות הנדרשות לאספקת שירותי המים והביוב באופן יעיל, ועל ידי כך גם להמשך מיתון התעריף, ככל הניתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully