וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הון סיכון צבאי

סן חוזה מרקיורי

21.3.2003 / 8:41

טכנולוגיות צבאיות מסייעות לחברות סטארט אפ בעמק הסיליקון לשרוד את ההאטה, וצבא ארה"ב אף מקים קרן הון סיכון משלו



מאת מאט מרשל



הממשל האמריקאי מנתב מיליארדי דולרים לפיתוח טכנולוגיות מלחמה ואבטחה חדשות - מהלך שמניב רווחים קלים לחברות הון סיכון ויזמים בעמק הסיליקון על רקע שוק הטכנולוגיה המוכה.



חלק ניכר מהטכנולוגיות הנמצאות כיום בשלב ה-seed, צפויות לקרום עור וגידים רק בעוד שנים. אולם במספר מוצרים חדשים צפוי להיעשות שימוש כבר במתקפה הנוכחית של ארה"ב נגד עיראק - או לפחות כך תוכנן.



אנשי הון סיכון טוענים כי מרבית הטכנולוגיה החדשה היתה אמורה להיחשף עם פריסת כוחות ארה"ב בתורכיה, על גבולה הצפוני של עיראק. אולם תורכיה סירבה לאפשר לחיילי ארה"ב לפעול מתחומה, ועקב כך נותרו רבים מפלאי הטכנולוגיה החדשים ארוזים בנמלי תורכיה.



אחת הדוגמאות לכך היא משיב מתוצרת סיירה מונוליתיקס (Sierra Monolithics), חברת סטארט אפ שגייסה 11 מיליון דולר מחברת ההון סיכון סטורם ונצ'רס.



המשיב אמור לאפשר לכוחות קרקע להבדיל בין חיילי כוחות ידידותיים לחיילי אויב. הוא פועל במהירות גבוהה וכולל טכנולוגיית הצפנה מתקדמת. אולם לדברי ריאן פלויד, שותף בסטורם, לא יעשה במשיב שימוש נרחב משום שהוא אמור היה לשמש את כוחות החזית הצפונית.



לפי פלויד, אש ידידותית היתה אחראית לכ-30% מהפגיעות שספגו יחידות הארטילריה של צבא ארה"ב במהלך מלחמת המפרץ של 1991.



עם זאת, ייתכן כי עסקי השוק הצבאי הצילו את סיירה מונוליתיקס. במקור התכוונה החברה לייצר טכנולוגיית שבבים של 40 גיגה-ביט לרשתות תקשורת מתקדמות. כאשר שוק הטלקום בארה"ב קרס בשנת 2001, חברות הטלפון הגדולות החליטו לדחות את שדרוג הרשתות שלהם בכמה שנים, ובכך הפכו את טכנולוגיית ה-40 גיגה-ביט למיותרת.







סיירה נטלה את אותה טכנולוגיית שבבים, המבוססת על סיליקום גרמניום - חומר מהיר יותר מאשר סיליקון - ובנתה עליה את המשיב.



אך היא לא הסתפקה בכך. החברה גם פיתחה עבור הצבא רכיב תקשורת לווייני במהירות גבוהה. רכיב זה משמש ב"פרדאטור", מטוס ללא טייס שיחידות רבות מסוגו הוזמנו על ידי צבא ארה"ב לקראת המלחמה בעיראק.



כיום סיירה כבר עברה לרווח, כאשר כ-80% מעסקיה מקורם ביישומים לשימושים צבאיים.



חברות אחרות זכו אף הן להצלחה אחרי שפנו לתחום הצבאי. חברת סקיוריפיי (Securify) החלה בשנת 1998 לספק שירותי ייעוץ בתחום האבטחה לחברות פיננסים. החברה מייצרת תוכנות ניטור לאבטחת רשתות נתונים, ובשנה שעברה גייסה יותר מ-13 מיליון דולר מקבוצת משקיעים שהובילה קרן ההון סיכון בנצ'מרק קפיטל.



בשבוע הבא, החברה מתכננת להודיע על חוזה שחתמה עם הסוכנות למערכות מידע לצורכי הגנה (DISA), המספקת תמיכה למערכות הטלקום של משרד ההגנה של ארה"ב. החברה כבר שלחה צוותים לכווית ובחריין כדי לסייע בהתקנת הציוד ברשתות תקשורת של צבא ארה"ב.



הצבא האמריקאי מתכוון להשקיע בסטארט אפים



הצבא האמריקאי דחה את התוכנית שלו להשקת קרן הון סיכון של 25 מיליון דולר. קרן ההון סיכון המתוכננת נבנתה לפי הדוגמא של In-Q-Tel - קרן ההון סיכון של ה-CIA - אשר רכשה לעצמה מוניטין בקרב חברות ההון סיכון הפרטיות. צבא ארה"ב מתכוון להשקיע, יחד עם קרנות הון סיכון אחרות, בחברות סטארט אפ בשלב ה-seed אשר עוסקות בפיתוח טכנולוגיות בעלות שימושים צבאיים ואזרחיים כאחד.



באמצע שנת 2002, הצבא האמריקאי פירסם בקשה להצעות לניהול הקרן, וקבע את ה-30 בספטמבר 2002 כמועד אחרון להגשתן. בהמשך דחה הצבא את המועד האחרון להגשת ההצעות לאמצע חודש מארס 2003. אולם גם מועד זה חלף עבר והבקשה להצעות עדיין פתוחה, אמר מארק ברגר ממשרד עורכי הדין פנוויק אנד ווסט המתמחה בחברות היי טק.



ברגר הגיש לצבא הצעה לניהול הקרן בשם חברת הון סיכון מעמק הסיליקון, אולם טרם קיבל תשובה. לטענת ברגר, 25 מיליון הדולר כבר הוקצאו לקרן, כך שמדובר רק בעניין של זמן. הצבא, אמר ברגר, אותת כי ברצונו להשקיע את הכסף בפיתוח טכנולוגיות "חייל נייד", אשר אמורות לסייע לחיילים הנושאים ציוד במשקל של פחות מ-45 ק"ג לשרוד במשך ימים בשדה הקרב. מקורות חשמל מסוגים חדשים, כמו למשל טכנולוגיות תאי דלק (fuel-cell) וסוללות, נמצאים בעדיפות ראשונה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully