וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים מטרידים: חברות הייטק ישראליות חוות קשיים על רקע לאומי

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 19:49

כשני שליש מקרנות ההון סיכון העידו על הנתון המדאיג. ההייטק אחראי ליותר מחצי מהיצוא בישראל ולחמישית מהתוצר; דוח של רשות החדשנות מראה על ירידה מטרידה בכמות הסטארטאפים וגיוסי הההשקעה. רוב הנזק התרחש עוד בתקופת המהפכה המשפטית

הפגנה ברחובות מול ביקור של ראש הממשלה נתניהו בחברת הייטק./מחאת הסטודנטים

רשות החדשנות מרימה תמרור אזהרה לממשלה ומסמנת את הקו האדום של תעשיית ההייטק המקומית, המהווה כחמישית (19.7%) מהתוצר במשק נכון לסוף 2023.

בחינת תרומת הענף 5 שנים אחורה מראה כי הוא אחראי לכ-40% מהצמיחה בתוצר הגולמי הישראלי החל מ-2018, ומהווה כ-53% מהייצוא המקומי. כך על פי נתוני דו"ח 'מצב ההייטק' שפירסמה היום (ג') רשות החדשנות.

אחת הסכנות לעתיד התעשייה, על פי הדו"ח, היא שחיקת כמות הסטארטאפים המוקמים בישראל, שעמדה על כ-600 נכון לסוף שנת 2023 וממשיכים מגמה של ירידה לעומת 695 חברות הזנק בשנת 2022 ומאז השיא שעמד על 1,401 סטארטאפים ב-2104.

שוק ההייטק הישראלי ב-2023. מערכת וואלה, צילום מסך
שוק ההייטק הישראלי ב-2023/צילום מסך, מערכת וואלה

הרשות מציינת עוד כי המגמה מחמירה בשל שחיקת התדמית והמוניטין הישראלי עקב המלחמה, הגורמת למשקיעים לפעול להוצאת הקניין הרוחני והסטארטאפים בהם השקיעו מישראל.

על פי סקר שערכה הרשות בקרב קרנות הון סיכון המשקיעות בחדשנות המקומית, נמצא כי 65% מהקרנות דיווחו על קשיים של חבורת הפורטפוליו שלהן (החברות שבהן הן משקיעות) שדיווחו על קשיים שהן חוות על רקע הזדהותן כישראליות. כ-38% מהקרנות דיווחו שלפחות חברה אחת הוציאה קניין רוחני מישראל החל מתחילת מרץ 2023 (בעקבות הרפורמה המשפטית) ועד מרץ 2024 כתוצאה מאי יציבות מקומית.

לצד זאת, יש לציין כי נתוני הרשות מראים כי עיקר הפעילות להוצאת הקניין והחברות נובעת מאי יציבות פוליטית (71%) מאשר הרעה כתוצאה מהמלחמה (21%), וכי הקול הרווח בתעשיית ההייטק המקומית מצדד בצדקת הדרך הישראלית עקב המלחמה שנכפתה על ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חשיבות ההייטק לכלכלה הישראלית. מערכת וואלה, צילום מסך
חשיבות ההייטק לכלכלה הישראלית/צילום מסך, מערכת וואלה

הדו"ח מראה, בין היתר, כי מספר משרתי המילואים מתוך ההייטק המקומי עומד על כ-30 אלף איש ואישה, שכ-60% מהם מועסקים בתפקידי מחקר ופיתוח.

נתוני הרשות מראים עוד כי בישראל ממשיכות לפעול כ-515 חברות בינלאומיות, המעסיקות כ-90 אלף עובדים מקומיים, וכי למרות המלחמה חלה התעוררות בגיוס משרות בענף.

אך המלחמה כן העצימה את המגמה השלילית שחווה התעשייה הטכנולוגית המקומית, לצד זו העולמית כתוצאה מעליית הריבית. כך לדוגמא נתוני הרשות מראים כי קרנות ההון סיכון המקומיות המשקיעות בחדשנות הישראלית חוו ירידה של 70% בגיוסי הון לעומת 30%-40% ירידה בקרנות דומות בעולם.

אחד מכל חמישה גברים מועסק בהייטק. מערכת וואלה, צילום מסך
אחד מכל חמישה גברים מועסק בהייטק/צילום מסך, מערכת וואלה
נשים הן רק שליש מעובדי ההייטק. מערכת וואלה, צילום מסך
נשים הן רק שליש מעובדי ההייטק/צילום מסך, מערכת וואלה

הרשות מציינת כי בשל ההסתמכות הגבוהה של ההייטק הישראלי על הון זר ביחס לעמיתיהם בעולם, ובשילוב הריחוק מהמשקיעים, גובר ה"סיכון להתייבשות מקורות המימון של ההייטק הישראלי בשנות
משבר", נכתב בדו"ח.

הרשות גם מצביעה על 30-40 חברות ציבוריות שיחד עם כ-90 יוניקורנים ישראליים יהיו, לראייתה, מקור הצמיחה בענף, בעיקר בהיבטי התעסוקה. זאת כאשר כיום פועלות כ-50 חברות הייטק ציבוריות ישראליות המעסיקות כ-275 אלף עובדים מצרפית ברחבי העולם.

מרכזיות ההייטק בצמיחה הישראלית מובילה להשפעת כל שינוי בו על המשק כולו. לכן הרשות ממליצה, בין היתר, לפעול להכנסת חדשנות לכלל ענפי המשק, ובכך גם להעלאות את שכר העבודה ואת קופת המדינה כתוצאה מהמס המשולם בגינו, ולפעול לסביבה תומכת מלאה עבור הענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully