וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאי גולן שומעת? פשוט דרסת אותנו

נדב רוזנבלט, טור אורח

10.6.2024 / 7:47

יוצאי המגזר החרדי מקריבים עצמם במלחמה וכ-25 מהם נהרגו עד כה, אבל התקציב הזעום שהוקצה לטובת שילוב יוצאי המגזר החרדי לא מומש ואז בוטל. הממשלה פועלת מפוזיציה, כרגיל, מצהירה על יעדי גיוס ושילוב חרדים, אבל מקשה על מי שעושה זאת בפועל

מבצע ארנון: כך נוהלה הפעולה מחפ״ק הפיקוד ואוגדה 98 בדרום הארץ/דובר צה''ל

כמה סמלי וכואב שבאותה שעה בדיוק שהודיעו על נפילתו של חייל יוצא המגזר החרדי בעזה, בוועדה לענייני צעירים בכנסת דיווחו על כך כי התקציב הקטנטן והתקדימי שיועד רק בשנה שעברה ליוצאי המגזר בוטל לחלוטין.

הסמליות הזו, משקפת את הציניות שבה נוהגת הממשלה ביחסה ליוצאים. יד אחת מחבקת אותם בנופלם, ויד שנייה מדירה אותם בחייהם.

קרוב ל-25 יוצאי המגזר חרדי נפלו מהשבעה באוקטובר ועד היום. כל אחד מהם עולם ומלואו, ולכל אחד רקע וסיפור שונה משל חברו. חלקם בחרו להפוך לחילונים וחלקם בחרו להישאר דתיים, חלקם כנראה מצביעי ימין וחלקם לשמאל. חלקם שמרו על קשר מצוין עם משפחתם וחלקם פחות. אבל מכנה אחד משותף לכולם - הם יכלו בקלות שלא להיכנס לעזה. יכלו בקלות שלא להתגייס. הם יכלו בקלות להחזיק בפטור כחרדי. הם בחרו, בצורה שלא מובנת מאליה, לעשות צעד ולהתגייס.

ויש להם עוד מכנה משותף - מכולם, אם היה גורלם אחר, והיו יוצאים מהמלחמה בחיים, היתה המדינה מתעלמת ומהפערים שאיתם יצאו מהעולם החרדי. כמו שמתעלמת מאלפי אחיהם היוצאים המשרתים אותנו בחזית וחוזרים לאחר פשיטת המדים להיאבק על זכיותיהם בשגרה האזרחית.

מאי גולן במליאת הכנסת. 22 בינואר 2024. צילום מסך, ערוץ הכנסת
השרה לשוויון חברתי מאי גולן. היתה יכולה לשרת את כל חלקי החברה/ערוץ הכנסת, צילום מסך

בשנה שעברה, אחרי מאמצים ומאבקים ארוכים, הוקצה תקציב תקדימי לסיוע רוחבי לשילוב היוצאים. טיפה בים אל מול הביקוש והצורך. 5 מיליון שקל שהועברו למשרד לשוויון חברתי, שכשמו כן הוא, אמור לדאוג לשוויון חברתי. התקציב הזה, היה אמור להגיע לתוכניות לשילוב בצבא, בהשכלה, לתעסוקה. לסייע לנו, להיכנס מתחת לאלונקה, שכל כך כבדה על כתפיהם של מעט מדי.

אבל לאחרונה נחשפה בוועדה לענייני צעירים העובדה שניסו להסתיר, שגם התקציב הזה, ברובו המכריע בכלל לא מומש, ויותר חמור מזה - התקציב לשנה הקרובה, שהיה אמור לעמוד על 8 מיליון שקל נמחק לחלוטין. לחלוטין.

האבסורד זועק - דווקא בשנה בה מוכיחים היוצאים ביתר שאת את ההקרבה הגדולה ביותר עבור כולנו, ומוכיחים מעל לכל ספק את היקפם וחשיבותם לחברה הישראלית, מוחק המשרד לשוויון החברתי את התקציב היחיד שקיבל כדי לדאוג לשילובו.

למה זה קורה אתם שואלים? בלי סיבה אמיתית. לפי נציגת המשרד שדיברה בוועדה, הסיבה היא שהם לא שמרו על התקציב שהוקצה משום שהם טרם למדו את החומר. ההערכות שלנו הן שמדובר בחטא הקדמון שכולנו אוהבים כל כך לחטוא בו - נושא הפוזיציה.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
פעילות צח"ק נח"ל ברפיח שברצועת עזה. דובר צה"ל
בין כל הלוחמים יש גם לא מעט יוצאים בשאלה. מדוע לא מתחשבים בהם באזרחות?/דובר צה"ל

כולנו חוטאים בפוזיציה

אני מניח שגם חלקכם שקוראים פה מלאים דעות קדומות ומיתוסים על נושא היציאה. כל אחד מהפוזיציה שלו. ותרשו לי לפוצץ לכם אותו: שילוב היוצאים הוא לא סיפור של ימין ושמאל, שהרי יש בינינו מתנחלים וקיבוצניקים, ביביסטים וקפלניסטים, מצביעי ימין ומצביעי שמאל. היציאה מהחברה החרדית היא גם לא סוגיה של דתיים מול חילונים. שהרי רוב היוצאים פרוסים עדיין על הרצף הדתי. אל תפלו לבור הזה. שילובנו הוא סוגיה לאומית ממלכתית, שתשרת את כלל חלקי החברה הישראלית. בדיוק כמו קליטת עלייה.

בימים שבהם העוול על המשרתים הפעילים גדל והופך לבלתי נסבל, ונציגי הממשלה מספרים לכם על מאמצים כבירים כדי לגייס בוגרי חינוך חרדי ולהכניס עוד אוכלוסיות תחת האלונקה, דעו לכם, שבאותה שעה, הם עושים את כל מה שהם יכולים כדי לסגור את הדלת ולהשיג את התוצאה ההפוכה. כנראה שאתם לא יודעים, אבל אנחנו המון. המון. 14% מכל שנתון חרדי. שזה אומר בערך 4,000 צעירים וצעירות בשנה, שמבקשים להשתלב, ולאור כל התחזיות, רק יילך ויגדל ככל שיפתחו לנו את הדלת.

מעבר לצדק הפואטי והמוסר שנדרס פה בצורה גסה, נדרסים פה גם האינטרסים שלכם, האזרחים שחיים פה ומחפשים להרחיב את מעגלי השותפות בחברה הישראלית. כי כל אחד מאיתנו הוא האינטרס שלכם. אנחנו ההשקעה שאתם אלה שתהנו מפירותיה. כולכם.

אני קורא למאי גולן השרה לשיוויון חברתי, להביט בעינינו, ובעיקר בעיני אחינו ואחיותינו שיצאו להילחם בחזית ולחזק את העורף, לעשות את המעשה הנכון והראוי ולחזור בה מהחלטתה להקפיא את התקציב שיועד לשילובנו, ולקדם החלטת ממשלה לתת מענה רוחבי ואסטרטגי לשילוב היוצאים.

הכותב הוא מנכ"ל ארגון יוצאים לשינוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully