וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות חריף בין סמוטריץ' למשפחות החטופים: "ואם סינוואר יבקש לקבל 20 תושבי עוטף להרוג אותם?"

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 12:20

חדר עמוס במשפחות חטופים, חברי כנסת ונציגי המגזר העסקי חיכה הבוקר בוועדת הכספים לסקירה מיוחדת של שר האוצר שאיחר ארוכות. לאחר מכן התעמת עם משפחות החטופים וקרא לדבריהן "קמפיין ציני"; על עסקת חטופים אמר: "נהפוך כל אבן אבל לא נתאבד קולקטיבית"

בצלאל סמוטריץ׳ עם משפחות החטופים בוועדת הכספים/ערוץ הכנסת

ריב חריף בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין משפחות החטופים.

השר סמוטריץ' כינה את הקמפיין של חלק ממשפחות חטופים "קמפיין ציני" וטען כי "שאלת המחיר לא יכולה להיות חלק מקמפיין כזה". ובתגובה עורר עליו זעם בוועדה. גיל דיקמן צעקו לעברו: "אשמח שלא תכנה את זה כך. זה לא מכובד, שאף אחד פה לא יגיד לי לשתוק". סמוטריץ' המשיך לאחר מכן: "נניח שסינוואר יבקש להרוג 20 מתושבי העוטף על כל חטוף חי שיחזור הביתה, האם זה מחיר ראוי?".

הוא הוסיף כי "הסוגיה שאתם מעלים היא אחת מהקשות והמייסרות, אבל גם אותה צריך לנהל בצורה עניינית כדי שהיא תועיל ולא תפלג. אין אחד שלא רוצה להחזיר את החטופים. לגבי שאלת המחיר אפשר לשים טיקט לקמפיין ציני. נניח שסינואר יבקש עבור כל חטוף חי שנמסור לו 20 מתושבי העוטף שיוכל להרוג אותם, האם זה מחיר ראוי? לא. מה שסינוואר דורש עכשיו לשחרר מאות רוצחים עם דם על הידיים, כדי לשחרר חטופים חלילה הדבר הזה עלול להביא לרציחת הרבה מאוד יהודים. כשחמאס דורש את עצירת הממשלה כשהוא שורד בעזה, וזה אומר שהוא חזור להתחמש, לחפור מנהרות, לרכוש טילים, והרבה מאוד יהודים יכולים להרצח ולהיחטף ב-7 באוקטובר נוסף. זו הדילמה, והיא כואבת. נהפוך כל אבן כדי להחזיר את כל החטופים אבל לא נתאבד באופן קולקטיבי".

"אנחנו לא נתאבד קולקטיבית"

בצלאל סמוטריץ׳ בעימות עם משפחות החטופים בוועדת הכספים/ערוץ הכנסת

גפני לסמוטריץ': "אתה לא חייב לענות"

בצלאל סמוטריץ׳ עם משפחות החטופים בוועדת הכספים/ערוץ הכנסת

לדברי סמוטריץ', "אפשר לנסות להשתיק דעה שלא אוהבים, זה לא מעלים את הדעה או את הצורך להעלים אותה. אנחנו שחררנו את סינוואר בעסקת שליט וקברנו עד עכשיו 1,500 יהודים בגלל שחרור אחד. לא מציע להתעלם מזה".

ח"כ נעמה לזימי אמרה לסמוטריץ': "איזו צביעות, הגזלייטר האנושי".

נציגי משפחות חטופים צעקו לסמוטריץ: "כל המציל נפש אחת כאילו קיים עולם ומלואו".

לאחר דקות ארוכות של צעקות הדדיות הופסק הדיון והשידור ממנו למרות שהחלק המקצועי של סקירת שר האוצר כלל לא התחיל.

עם חידוש הדיון נמשך השיח הקשה והטעון בין סמוטריץ' לבין משפחות החטופים. סמוטריץ' אמר כי "אין נזק גדול יותר שאתם עושים לקרובי המשפחה שלכם מלהכניס פוליטיקה".

"אין נזק גדול יותר שאתם עושים לקרוביכם, מלהכניס פוליטיקה"

סמוטריץ למשפחות חטופים: ״אין נזק גדול יותר שאתם עושים לקרוביכם, מלהכניס פוליטיקה״/דוברות מטה המשפחות

"איזה עסקה? יש כרגע עסקה שאפשר לקבל ולחתום?"

ערוץ הכנסת 2/ערוץ הכנסת

בהמשך השיב השר למשפחות חטופים ונופלים: "התנגדתי ליציאת משלחות המו"מ, אני חושב שזה הרחיק את ההחזרה של החטופים, פעם אחר פעם חמאס הקשיח את עמדותיו. הדרך היחידה היא להגביר עוד ועוד את הלחץ הצבאי, לקחת אחריות גם על כל הנושא האזרחי. יש לחמאס שני נכסים: אחד זה החטופים, השני זה הנושא האזרחי, אם נפעל בנושא האזרחי זה יקצר את המלחמה, ויגדיל את הסיכוי להחזיר את החטופים. לעניין הנושא האזרחי, שמתי תוכנית מאוד מסודרת בקבינט, אני חושב שזה קל ממה שזה נראה, לצערי הצבא מתנגד לזה בכל תוקף, זה מה שישנה לדעתי אסטרטגית את המצב. לצערי הקבינט התפרק אתמול, לעמדתי האחדות היא קריטית, אני מקווה שנוכל לקבל עכשיו החלטות טובות".

סמוטריץ' יוצא מהחדר לקול צעקות "פחדן"

בצלאל סמוטריץ׳ עם משפחות החטופים בוועדת הכספים/ערוץ הכנסת

סמוטריץ' הוסיף כי "למיטב הבנתי מעולם לא היתה הזדמנות לעסקה שפוספסה, בסוף לעסקה יש שני צדדים. למה שהוא ירצה עסקה כשהוא רואה שאנחנו מתפרקים, זה מה שהוא רואה וזה לא יקרה, הציבור הישראלי נחוש וחזק, נפרק את החמאס גם אם זה ייקח זמן וגם אם זה ימשך, ואותו דבר נעשה בצפון. כולם רוצים שהם יחזרו, כולם מתאמצים לזה, אני חושב שצעד כזה כמו שמדובר ירחיק אותם, אבל גם העסקה הזו שבעיני מסוכנת ומופקרת, אין כרגע צד שני שאומר לה כן, אז על מה אנחנו מתווכחים?".

"הפרספקטיבה שאני חייב לקבל על בסיסה החלטה היא לאומית היסטורית, אני לא אסכן את מדינת ישראל ותושביה, אעשה המון כדי להחזיר את החטופים, אשלם מחירים גבוהים, אשלח את קרוביי להילחם כדי לשחרר אותם, לא אעצור את המלחמה רגע לפני השמדת חמאס, כי זו סכנה קיומית למדינת ישראל, את זה לא אעשה".

סמוטריץ': אם חיזבאללה לא ייענה לדרישותינו- עלינו לצאת למתקפת נגד בעומק לבנון. מערכת וואלה, אתר רשמי
סמוטריץ'. הח"כים תהו אם הוא מנסה להימנע ממפגש עם משפחות החטופים/אתר רשמי, מערכת וואלה

עוד מדבריו של שר האוצר: "יש לי ביקורת על מהליכים מסוימים שהתקבלו במלחמה הזאת. חשבתי כל הדרך שאפשר להתנהל באופן יותר אגרסיבי, אני לא חושב שאנשים שחשבו אחרת ממני הם לא פחות נחושים ממני או לא פחות אידיאליסטים ממני. בסוף פורסים מפה של שיקולים בזירות וכל מיני כלכלות מסוגים שונים שצריך לנהל בתוך מלחמה. אני חשבתי שהיינו צריכים להיכנס לרפיח 3-4 חודשים קודם, השגנו שליטה על צפון הרצועה מזמן אפשר היה לקחת שם אחריות אזרחית ולייצר מציאות שונה לחלוטין, היו גם טעויות שנעשו וזה בסדר, אבל בסך הכל המלחמה הזו מתנהלת כמו שצריך, אנחנו מפרקים לחמאס את הצורה ואנחנו הורגים מחבלים ומפרקים תשתיות. אבל אנחנו מדברים על תהליכים שלוקחים זמן, אסור לעצור אותם באמצע, המחירים הנוראיים שאנחנו משלמים התוצאה שלהם צריכה להיות שלא נשקפת סכנה למדינת ישראל לנצח, אנחנו לא יכולים לאפשר משהו אחר.

"אסור לנו לחשוב שאפשר לסמוך על אחרים, עשינו את זה במשך הרבה שנים וקיבלנו מפלצת של טרור בעזה ובלבנון ובתוך זה טרגדיה אנושית ולאומית קשה של חטופים, אבל צריך לנהל את באופן שבו אנחנו לא מסיימים את המלחמה בניצחון לסינוואר, אנחנו צריכים לסיים את זה עם החזרת חטופים, מיטוט חמאס, מיטוט חיזבאללה, חזרה של תושבי הצפון לצפון. אני בעסקה הקודמת נכנסתי לחדר עם התנגדות ויצאתי עם תמיכה ידעתי לתעדף ולשים בצד שיקולים פוליטיים אבל אמרתי שיש צעדים שאני לא מוכן לעשות, הוויכוח בינינו הוא עקר על המחיר ולכן הוויכוח מחליש אותנו ומחזק אותו. אם הייתה עסקה כזאת אני מבין את הוויכוח אבל אין עסקה. בעסקה האחרונה לא היה צד שני שהיה אפשר לעבוד איתו. לא הפסקנו ליום אחד את המלחמה העמקנו הישג משמעותי מאוד בחאן יונס, אנחנו לא צריכים לתת על מגש של כסף את מה שקורה במדינה".

שר האוצר איחר היום בכ-40 דקות לסקירתו המתוכננת בוועדת הכספים. ועדת הכספים התכנסה הבוקר לסקירה מיוחדת של שר האוצר. במועד תחילת הדיון שנקבע, בשעה 10:00, החדר כבר היה עמוס בחברי כנסת, נציגי המגזר העסקי, משפחות חטופים, צלמים ועוד. אלא ששר האוצר שסקירתו אמורה לעמוד במרכז הדיון לא הגיע.

חברי כנסת באופוזיציה ונציגי משפחות חטופים תהו האם זה קשור לנוכחותן של חלק מהמשפחות בדיון אך עוזר השר ציין בוועדה כי "מלכתחילה נקבע כי השר יגיע ב-10:30 ולא בעשר, שעת תחילת הדיון", אך ח"כים אחרים אמרו כי הוא כלל עוד לא הגיע למשכן.

בשלב זה ניסה אחד הח"כים להתקשר לסמוטריץ', אך הנ"ל לא ענה. "הוא לא עונה למדינה שלמה", נשמע קול מהקהל. "גם לנו במגזר העסקי הוא לא עונה כבר חודשים. לא עונה לך, לא עונה לצפון. איפה הוא נמצא? הוא רוצה להיות שר המלחמה או שר האוצר?", תמה הקהל.

ח"כ בליאק קרא לסמוטריץ' "פוליטיקאי עלוב ופחדן". בסופו של דבר הגיע סמוטריץ' באיחור רב ונכנס לחדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully