וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעשירים בלבד: חג שבועות הפך למותרות

אלי כהן, טור אורח

עודכן לאחרונה: 11.6.2024 / 8:34

על בגדי החג הלבנים יבלוט השנה כתם שחור: העלייה במחירי מוצרי החלב לשיאים חדשים הופכת את שבועות למותרות, חג לעשירים בלבד. והממשלה? היא רק מוסיפה גזרות שמקשות על הציבור

הפיקוח על מחירי המזון/דוברות מבקר המדינה

בעוד כשלושה שבועות נחגוג בישראל את חג השבועות, אלא שהשנה, על בגדי החג הלבנים המסורתיים, מתנוסס כתם שחור ובולט במיוחד. בשביל מעל שני מיליון ישראלים, חג השבועות של ארץ זבת חלב ודבש, הפך השנה למותרות. חג שבועות לעשירים בלבד.

רבות דובר בתקופה האחרונה על יוקר המחיה בישראל, על המחירים הדוהרים מעלה של מוצרים שפעם היו בהישג ידם של כולם. אלא שהתמונה המלאה עכורה הרבה יותר מאשר פיסות המידע של שיח העוני התקשורתי בישראל. יוקר המחיה לא הגיע לכאן יש מאין והוא בעיקר תולדה של ישיבת הממשלה בחיבוק ידיים, ללא ניסיון כלשהו לעצור את כדור השלג שהחל עוד לפני פרוץ המלחמה. ולא זו בלבד, אלא שלצד אי התערבות הממשלה, היא הגדילה והוסיפה גזרות כלכליות.

עליות המחירים החלו כאמור עוד לפני המלחמה והשתוללות חברות המזון לא נבלמה בשום שלב בדרך, גם כאשר היה מדובר במוצרי המזון הבסיסיים ביותר שבפיקוח. כך לדוגמא, מחירם של מוצרי החלב שהם מסימני ההיכר הבולטים של חג השבועות, זינק דרמטית בשנתיים האחרונות לשיא של כל הזמנים שהגיע לפני כשבועיים עם עלייה נוספת.

מוצרי חלב בסניף שופרסל דיל, קצרין, 2 במאי 2024. מיכאל גלעדי, פלאש 90
מוצרי חלב. מחירים דוהרים של מוצרים שפעם היו בהישג ידם של כולם/פלאש 90, מיכאל גלעדי

בחודש ספטמבר 22, מחירי החלב עלו ב-4.9%, בתחילת חודש מאי 23 זינקו בשיעור של לא פחות מ-8.3% ובחודש יוני של אותה שנה רשמו עלייה ב-1% נוסף. מחירו של קרטון חלב 3% שבפיקוח טרום עליית המחירים הראשונה עמד על 5.81 שקלים ולאחר שלוש הפעימות עמד כבר על 6.81 שקלים. מחירה של קופסת גבינה 5% שבפיקוח קפץ מ-4.83 שקלים ל-5.43 שקלים. הדבר נכון גם למוצרי בסיס אחרים בפיקוח דוגמת גבינה צהובה, שמנת ומוצרים נוספים. במוצרי החלב שאינם בפיקוח, ואלו יכולים להיות גבינה צהובה באחוז שומן מופחת ולא בהכרח גבינת יוקרה, עליות המחירים הסתכמו ב-16% (!).

עליית המחירים המשיכה גם השנה, זאת למרות שלא חלה התייקרות בחומרי הגלם. כך לדוגמא, חלב בקרטון 3% שומן התייקר במהלך השנה האחרונה ב-30 אגורות מ-6.81 שקלים ל-7.11 שקלים לליטר, גביע אשל התייקר ב-10 אגורות, מ-1.85 שקלים ל-1.95 שקלים, שמנת מתוקה באריזת 250 מ"ל התייקרה ב-32 אג', מ-7.07 שקלים ל-7.39 שקלים, גבינה לבנה 5% בגביע 250 גרם התייקרה ב-25 אגורות, מ-5.43 שקלים ל-5.68 שקלים, וכן הלאה. שומרי הסף? נאלמו ונעלמו.

אז איפה הממשלה בעניין? אל מול עליות המחירים התכופות של המזון הבסיסי ביותר, לא נעשה דבר. המחירים שעלו נשארו כסטנדרט בעוד שעלויות החברות פחתו, והרי מתי לאחרונה ראיתם מחיר שיורד? גם ההתנגחויות עם הרשות לתחרות במהלך השנה האחרונה תרמו לעניין, והביאו להיעדר מוחלט של רגולציה ותיאומי מחירים. ועל אלו, לא בוצע שום מהלך של פיקוח מחירים מצד משרד הכלכלה. מה כן נעשה? פגיעה נוספת ודווקא באוכלוסיות החלשות ביותר בישראל על ידי פתרונות מס שפוגעים ישירות באוכלוסיות הללו, דוגמת העלייה במס הבריאות והמע"מ. לצד זאת עלייה גם במחירי החשמל, המים והארנונה והפחתה דרמטית של 50% בפרויקט תלושי המזון של משרד הפנים.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
מנכ"ל פתחון לב אלי כהן. ריקי רחמן,
כהן. איפה הממשלה בעניין? לא נעשה דבר/ריקי רחמן

מדינת ישראל צריכה להסתכל לעוני בלבן של העיניים, ולהפנים את עומק המשבר הכלכלי-חברתי שאזרחי ישראל נמצאים בו. דוח העוני שפורסם השנה ומתייחס לשנת 2022, סיפר על כשני מיליון ישראלים במשפחת מעגל העוני והוא כלל לא כולל את שנת 2023 ואילך. יש למישהו ספק שהמספרים גדלו בצורה ניכרת? והרי עוד לפני פסח ראינו ב'פתחון-לב' קפיצה דרמטית של 24% במספרן של משפחות צעירות חדשות המבקשות סיוע ועלייה באופן כללי של יותר מ-20% במספרם של מבקשי הסיוע ככלל. בפשטות, יש יותר משפחות שלראשונה פוגשות במעגל העוני.

חג השבועות המתקרב הולך להיות חג עצוב מאוד עבור ישראלים רבים, חג שמשפחות רבות יעמדו מול מקררי החלב בסופרמרקטים ויספרו מטבעות שלא יספיקו, חג שבמקום להנות מהכנת מתכון לעוגת גבינה, יתמודדו עם יוקר מחיה משתולל שהוא מתכון שכולו אסון.

הכותב הוא אלי כהן, מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully