וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתריום: הכירו את המטבע השני בחוזקו בשוק הקריפטו

עודכן לאחרונה: 16.6.2024 / 11:05

"האח הקטן" של ביטקוין הושק על ידי מתכנת קנדי צעיר לפני 11 שנים; לצד היותו מספר שתיים בשוק הוא מתמודד עם תחרות מתמדת

מטבעות דיגיטליים/pexels

מספר שנים לאחר שביטקוין הגיע לעולם, הגיעה בשורה חדשה, ששינתה את שוק הקריפטו לעד. לבשורה הזאת קוראים רשת אתריום.

מהי רשת אתריום ולמה היא משמשת?
הכל התחיל ב-30 ביולי 2015, התאריך בו השיק ויטאליק בוטרין, מתכנת צעיר מקנדה שהתעניין בביטקוין, את אתריום. ויטליק ראה את הפוטנציאל של רשתות בלוקצ'יין לטובת שימושים נרחבים יותר מאשר מטבע דיגיטלי ורשת תשלומים מבוזרת, ולשם כך הקים את רשת אתריום.

המטרה של אתריום היא להיות פלטפורמה עבור אפליקציות מבוזרות (dApps) וחוזים חכמים. המטבע הטבעי של הרשת, בו משתמשים לביצוע פעולות שונות, נקרא את'ר (ETH).

לצורך הפשטות, דמיינו שמהארנק הדיגיטלי שלכם תוכלו לעשות פעולות פיננסיות או צרכניות לכל דבר ברחבי הרשת, בין אם זה לקנות משהו, להלוות כדי לקבל ריבית, להיות שותפים בהשקת פרויקטים, או אפילו לקחת הלוואה בעצמכם.

אתריום. ShutterStock
אתריום. עבדה בהתחלה עם מנגנון כרייה דומה לביטקוין, ואז עברה מהפך/ShutterStock

איך אתריום עובדת?

תחילה, רשת אתריום עבדה בצורה דומה לזו של רשת הביטקוין, ע"י מנגנון הכרייה, רק עם פונקציה מתמטית שונה. אך ב-2022, לאחר הכנות של שנים ארוכות, ורצון להימנע משימוש אנרגטי מאסיבי של הרשת, שמנע התמודדות עם גדילה מעריכית של ביקושים, עבר אתריום למנגנון אחר המסתמך על מאמתים, ולא כורים, שבו הקונצנזוס לאימות עסקאות מושג בדרך שונה שלא מצריכה כוח עיבוד הצורך כמות אנרגיה משמעותית.

בניגוד למנגנון של ביטקוין, המכונה "הוכחת העבודה" (Proof of work), אתריום פועל על בסיס המנגנון של "הוכחת ההחזקה" (Proof of stake).

במנגנון הוכחת ההחזקה, מאמתים מקבלים את הסמכות לייצר בלוקים חדשים בשרשרת, שבמקום להוכיח שהם פתרו חידה מסוימת (כמו כורים בביטקוין), עליהם לנעול ערבות (במקרה של אתריום, מטבעות ETH), כדי להוכיח את מחויבותם לרשת ולחוקיה. במידה וינסו לרמות, ניתן יהיה לקנוס אותם על כך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בלוקצ'יין. ShutterStock
בלוקצ'יין. הרשת יכולה לקנות את מי שמנסה לרמות אותה/ShutterStock

דומגאות לשימושים באתריום ואפליקציות מבוזרות

כיום, אתריום היא הרשת השניה בגודלה, ועליה נבנו קהילות שלמות, פרויקטים וטוקנים רבים המשמשים כל אחד לייעודו על פי סטנדרט טוקניזציה של אתריום, הנקרא ERC.

השימוש המרכזי של מטבע ETH, הוא לביצוע פעולות ברשת, ולכן הוא משמש כמשאב המרכזי בה.

אתריום, פתח את השוק לפיתוחים רבים ולסטנדטים של טוקניזציה חדשה, וכיום נעשים בו שימושים רבים, חלקם פרקטים וחלקם פחות, בין אם זו צבירת ריבית על החזקות, קביעת חוקי ממשל בפרוטוקולים שונים, השקות וגיוסי הון, גיימיפיקציה, סושיאל, אומנות, אספנות ועוד.

אתריום מיוחסת לעיתים קרובות כדור האינטרנט הבא, או Web3. שבבסיסה, המשתמשים הם הבעלים הבלעדיים של התוכן שלהם, הנכסים שלהם, והפעילות האינטרנטית שלהם. בניגוד לפלטפורמות ריכוזיות של האינטרנט הנוכחי, המכונות כ-Web2. הרעיון הוא שהיא מציעה למשתמשים יותר שליטה, אנונימיות, וחופש מצנזורה.

בנוסף, התמיכה בחוזים חכמים, שהם חוזים שמבצעים את עצמם עם תנאי ההסכם שנכתבים ישירות לתוך הקוד, מקדמת תהליכים טכנולוגים מהירים, שבדרך כלל דורשים אמון, בירוקרטיה, זמן, ומשאבים משמעותיים כשמבוצעים בתעשייה המסורתית.

לדוגמא, ניתן לתכנת חוזה חכם לשחרר כספים לפרילנסר לאחר שהעבודה הושלמה, או לתת הלוואה עם דרישת פיקדון בגובה מסויים בלבד.

ביטקוין. Chesnot/Shutterstock, עיבוד תמונה
ביטקוין. במקום הראשון והבלתי מעורער/עיבוד תמונה, Chesnot/Shutterstock

המתחרים, החסרונות, והמחלוקות

כיום, ישנן רשתות תשתית המתחרות באתריום, ושואפות ליצור תשתית טובה, מהירה וזולה יותר עבור המשתמשים, בניהן - פולקדוט (Polkadot), סולאנה (Solana), קרדנו (Cardano), ורבות נוספות.

לכן, בניגוד לביטקוין, שהוכיח ב-15 שנים האחרונות כי אין לו מחליף, לאתריום יש תחרות מתמדת, שבינתיים, מצליח להתמודד איתה ולשמר את אפקט הרשת הגדול שיצר, של משתמשים, מפתחים ופיצ'רים שנבנים עליו.

בקהילות שונות ישנן לא מעט מחלוקות על אופן ההתנהלות של קרן אתריום (Ethereum Foundation), על הריכוזיות שברשת, האופן שבו ETH הושק, העמלות הגבוהות של השימוש בה, והשליטה של בעלי ההון כמשמעותית יותר לאורך זמן מאשר משתמש הקצה.

חיסרון נוסף שחשוב להכיר בו הוא האבטחה. כמו בכל תעשייה מתפתחת, ישנם כאבי גדילה, ולא תמיד הם נעימים. חוזים חכמים ואפליקציות "מבוזרות", הביאו מורכבות חדשה, ואיתה אתגרים רבים. הסיכוי להיתקל בבאגים, פריצות וניצול הפרוטוקול באופן מניפולטיבי ברשתות ואפליקציות צעירות, שלא עברו מספיק ביקורות, גדול. ולכן שימוש במגוון כלים בעולם הקריפטו, שאת חלקם מציעה רשת אתריום, מגדיל את הסיכון מאשר החזקה סטטית בארנק וביצוע מועט של פעולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully