וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרוזים קברו את החלל התשיעי: "הקואליציה ששולחת אותנו למלחמה מצביעה נגד חיבור שלנו לחשמל"

16.6.2024 / 16:35

84% מהגברים הדרוזים מתגייסים אך יישוביהם לא קיבלו השנה כל מימון בשל דחיית תוכנית החומש: "מילואימניק דרוזי מקבל ביד אחת צו 8 וביד השניה צו הריסה וקנסות. אני מתבייש לדבר על כסף ביום הזה, אבל זאת בושה"

ווסים נפל באסון הנמר"ה ברפיח: "העדה הדרוזית שוב משלמת מחיר כבד מנשוא"/מערכת וואלה

את יאסר ג'דבאן, יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות וראש המועצה המקומית כסרא-סמיע, תפסתי כמה דקות לפני שהחלה הלוויה של סרן ווסים מחמוד ז"ל, שנפל באסון הנמר"ה בעזה. אבל גם תשעת הלוחמים ששכלה העדה הדרוזית מתחילת המלחמה, ואחוז הגיוס הגבוה בקרב הגברים, שנושק ל-84%, לא משכנעים את ממשלת ישראל שמגיעות להם זכויות שוות כמו לשאר אזרחי ישראל.

ביום חמישי האחרון בערב, נפגשו ראשי העדה עם רוה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל משרדו ונציגי האוצר, כדי לנסות ולקדם בפעם המי יודע כמה את תכנית החומש החדשה ואת ביטול חוק קמיניץ וחוק הלאום, שמפלים את התושבים הדרוזים. ראש הממשלה כתב, מנכ"ל משרדו היה אדיב כרגיל, אבל שום דבר לא זז. מהפגישה הזו הם יצאו שוב בידיים ריקות.

"ביום חג הקורבן, במקום לחגוג, אנחנו בלוויה בבית ג'אן", אומר ג'דבן לוואלה. "דוד של ווסים היה כפוף אלי כמג"ד, משפחה אצילה וערכית, הוא דור שלישי שמשרת בצה"ל. בפגישה עם ראש הממשלה פרסנו בפניו את המצוקות הדחופות שלנו, המיגון שאין ביישובים שלנו, חוק קמיניץ והעובדה שאין תוכניות מתאר, כך שמילואימניק דרוזי מקבל ביד אחת צו 8 וביד השניה צו הריסה וקנסות.

"ראש הממשלה ישב וכתב ואמר שהשנה נקבל 290 מיליון שקלים ל-16 יישובים. מה זה הדבר הזה? אני מתבייש לדבר על הכסף ביום הזה, אבל זאת בושה".

ווסים נפל באסון הנמר"ה ברפיח: "העדה הדרוזית שוב משלמת מחיר כבד מנשוא". מערכת וואלה, אתר רשמי
הלווייתו של ווסים מחמוד, היום. "מדוע השווין בנטל והשוויון בחובות שכל כך ישימים בצה"ל ובכוחות הביטחון, אינם ישימים בין בית ג'ן לבין כפר ורדים ומשגב?"/אתר רשמי, מערכת וואלה

ונלך חצי שנה אחורה, לסוף דצמבר 2023, המועד שבו תוכנית החומש הקודמת הסתיימה. כשבכל שנה היו אמורים לעבור 450 מיליון שקלים מדי שנה. בממשלת השינוי הוסיפו עליהם עוד 700 מיליון שקלים, כי כמו במדינת ישראל, אף פעם הסכום שעליו הצביעה הממשלה, לא הועבר במלואו, אפילו לא בחלקו הגדול.

במהלך השנים האלה נאלצו ראשי הרשויות הדרוזיות להילחם על מה שהגיע להם בדין, כשבנוסף לזה, מעל ראשם היו תלויים חוק קמיניץ וחוק הלאום, שהפכו אותם לאזרחים סוג ב'. ועכשיו, יותר מחצי שנה אחרי פקיעת תכנית החומש, שבהיעדרה הם מתקשים לקבל תקציבים, ואחרי שההבטחות המופלגות שקיבלו מראש הממשלה בעקבות ההפגנות שערכו נגד הקמת הטורבינות בגולן, מעט הסבלנות שעוד נשארה להם, אוזלת במהירות.

ראש העדה הדרוזית, השייח' מופק טריף, אמר היום בהלוויה כי "אני תוהה מדוע השותפות לא באה לידי ביטוי בחיי היום יום. מדוע השווין בנטל והשוויון בחובות שכל כך ישימים בצה"ל ובכוחות הביטחון, אינם ישימים בין בית ג'ן לבין כפר ורדים ומשגב.

"עם משמע הידיעה הקשה על נפילת ווסים, לא פסקו הודעות האבל מטעם ראשי המדינה ובכירי הממשל. אני נוטה להאמין להם, אך רוצה גם, בשם החברים של ווסים, לשמוע על פתרון אמיתי למצוקת הדיור בבית ג'ן ולחבר בתי החיילים לחשמל ובכל היישובים הדרוזים. רוצה כי יתקבלו החלטות בעניין ביטול קנסות בנייה והליכים משפטיים כנגד התושבים הדרוזים. רוצה ומקווה כי הדיבורים של ראשי המדינה, יהפכו להיות מעשיים ואמיתיים, ולא יתאדו להם".

טריף הוסיף כי "לפני שמונה חודשים בדיוק, עמדנו במקום הזה וליווני בדרך האחרונה את החלל עדי חרב זכרונו לברכה שנפל בקרב בעזה. גם אז שמענו הרבה הבטחות שנותרו באוויר. אמרתי בעבר ואני אומר שוב, זו זכות וחובה בשבילנו להגן על אדמתנו ועל מדינתנו, אך יש לנו גם את הזכות ואת החובה להילחם על קיומנו במדינה. המדינה מפרה את חובותיה הבסיסיות. וזו חובתה של המדינה להעניק לדרוזים את מלוא זכויותיהם האזרחיות, הלא אזרחים שווים אנחנו".

כדי להנמיך להבות, נפגש בתחילת ינואר יוסי שלי עם הנהגת העדה בכפר מרר, והבטיח להם שבנוסף להחלטת הממשלה שהתקבלה כמה ימים קודם להעברת 12.5 מיליון שקלים לטובת חיזוק החוסן החברתי ביישובים הדרוזיים במלחמה, הוא מתכוון להביא לאישור הממשלה תוכנית חומש משמעותית לטובת המשך פיתוח היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים לשנים 2024 עד 2028. מאז לא קרה דבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יאסר גדבאן, ראש המועצה המקומית כסרא-סמיע ויו"ר פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ועידת השלטון המקומי 2024. ראובן קסטרו
ג'דבאן. "פרסנו בפני ראש הממשלה את המצוקות הדחופות שלנו, המיגון שאין ביישובים, חוק קמיניץ והעובדה שאין תוכניות מתאר"/ראובן קסטרו

מי שהזדעק לעזרתם לפני חודש, היה שר הפנים, משה ארבל, ששלח מכתב דחוף לנתניהו בנושא וכמעט התחנן בפניו לפעול למענם באופן מיידי, "לנו כממשלה, יש חובה מוסרית וחובה היסטורית להעניק ליישובים האלה ולתושביהם פתרונות ומשאבים ראויים".

הוא ציין שכתוצאה מכך שאין תכנית חומש, מתחילת 2024 נוצר קושי להקצות משאבים ממשלתיים לקידום תוכניות חדשות, שיווק מגרשים, ושירותי חינוך, רווחה ופיתוח כלכלי. "יישובים אלה הם בין היישובים שתרומתם למאמץ המלחמתי והמחיר שהם משלמים בגין כך הם בין הגבוהים ביותר, ורבים מתושביהם מחרפים את נפשם בהגנת המדינה מאז 7 באוקטובר. חלק ניכר מהיישובים הדרוזיים והצ'רקסיים מצויים בקו העימות בגזרה הצפונית, ונפגעו פגיעה כלכלית משמעותית מאז פתיחת המלחמה. חרף פניותיי לשר האוצר, לא הובאה הצעת מחליטים בנושא זה בפני הממשלה".

"את יודעת מה", אומר לי יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות וצ'רקסיות, "לא מעניין אותי התקציב, כמו המעמד של העדה הדרוזית, למה אנחנו לא שווים בני שווים? אני מקווה מאוד שכל מה שביקשנו מראש הממשלה יענה במלואו ובהקדם, כי לא יעלה על הדעת, שלקצין שחוזר משירות מילואים של חודשים על חודשים בעזה, לא יהיה חשמל בבית, כי חברי הקואליציה ששולחים אותו למלחמה, מצביעים נגד חיבור ביתו לחשמל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully