וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם החודש פחות דמי הבראה? זו הסיבה

רו"ח אריאל פטל ורו"ח נמרוד רטנר

עודכן לאחרונה: 17.6.2024 / 7:39

הקיץ הוא המועד שבו נוהגים המעסיקים לשלם דמי הבראה, אבל השנה צפויה לנו הפתעה מצערת בתלוש: על מנת לממן את הוצאות המלחמה הוסכם בין ההסתדרות לאוצר על הפחתת יום הבראה אחד לכל עובד ועובדת. מה זה אומר על הסכום שנקבל ואיך יושפעו עובדים במשרה חלקית?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בהצהרה במאהל הגבורה/ללא קרדיט

בקיץ, מעסיקים רבים נוהגים לשלם את דמי ההבראה השנתיים לעובדיהם, כאשר עובדים שהשלימו 12 חודשי עבודה רצופים זכאים לדמי הבראה בהיקף שמתחיל מ-5 ימי הבראה בשנה הראשונה ומגיע עד ל-10 ימי הבראה לבעלי ותק של 20 שנה ואילך.

ואולם השנה יחול שינוי משמעותי: על פי חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים, שנחקק ב-18 במרץ 2024, יופחת יום הבראה אחד מהעובדים.

מטרת החוק היא לגייס כספים מהעובדים ומהמעסיקים לתמיכה בחיילי המילואים, כאשר הכספים שנחסכים יועדו למתן הטבות לחיילי מילואים.

לפי נציגי משרד האוצר בדיון בכנסת, אמור המהלך להכניס לקופת המדינה כ-2 מיליארד שקל, המיועדים לתשלום ההטבות למשרתי המילואים: 1.8 מיליארד לטובת תגמול מיוחד - 133 שקלים ליום לכל חייל מילואים החל מהיום ה-61 לשירותו, ו-200 מיליון שקל לטובת הגדלה חד פעמית של מענק שנתי עבור תשלומי משק בית, הניתן לחיילי מילואים במערך הלוחם אשר שירתו לפחות 45 ימים.

מנקה ניקיון עובד ניקיון עובדת ניקיון עובד קבלן  עובדי קבלן. יח"צ, מערכת וואלה! NEWS
עובד ניקיון. לעובדים המשתכרים עד 6,000 שקל ברוטו וזכאים ל-5 ימי הבראה בלבד, יופחת רק חצי יום/מערכת וואלה! NEWS, יח"צ

על מי חל החוק?
החוק חל על כלל העובדים הזכאים לדמי הבראה, והם מחולקים לשתי קבוצות: עובדים רגילים ועובדים בעלי שכר נמוך (המוגדרים כ"עובדים בהפחתה חלקית").

עובדים רגילים:
במגזר הפרטי: יופחת יום הבראה בערך של 418 שקל, ובמגזר הציבורי: יופחת יום הבראה בערך של 471.4 שקל.

עובדים בהפחתה חלקית:
מדובר בעובדים שמשכורתם החודשית הממוצעת אינה עולה על 6,000 שקל ברוטו, ושאלמלא חוק זה היו זכאים השנה ל-5 ימי הבראה בלבד. עובדים המשתייכים לקטגוריה זו יספגו הפחתה של מחצית מהסכומים הנ"ל.

מיהם אותם "עובדים בהפחתה חלקית"? מדובר בעובד במשרה מלאה שממוצע משכורת ברוטו (כולל שכר יסוד, שעות נוספות, שווי רכב וכו') לחודשים ינואר-מרץ נמוך מ-6,000 שקל, והעובד זכאי לחמישה ימי הבראה בלבד. לדוגמה, עובדים בתחום הניקיון עם משכורת נמוכה מ-6,000 שקל מחויבים "לתרום" כביכול יום הבראה, כיוון שצו הרחבה קובע כי בשנה הראשונה הם זכאים ל-7 ימי הבראה.

עובד שלא עבד ברצף בחודשים ינואר-מרץ, נדרש לבדוק אם ממוצע שלושת המשכורות שקדמו לחודש אפריל 2024 היה נמוך מ-6,000 שקל והאם העובד זכאי לחמישה ימי הבראה בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
רו"ח אריאל פטל. אור פרבוזניק,
רו"ח אריאל פטל/אור פרבוזניק
רו"ח עו"ד נמרוד רטנר. תמר מצפי,
רו"ח עו"ד נמרוד רטנר/תמר מצפי

כיצד תחושב ההפחתה עבור עובדים במשרה חלקית?
עובדים במשרה חלקית יופחתו דמי הבראה בצורה יחסית לאחוז המשרה שלהם. לדוגמה, לעובד המועסק ב-70% משרה במגזר הפרטי, ישולמו 292.6 שקל (70% מ-418 שקל), ובמגזר הציבורי 330.12 שקל (70% מ-471.4 שקל).

חוק זה, כצפוי, עורר תגובות רבות ומגוון דעות בציבור ובקרב המעסיקים, והוא צפוי להשפיע על התנהלות השוק בחודשים הקרובים.

פטל הוא סגן נשיא לשכת רואי חשבון, ורטנר הוא בודק שכר מוסמך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully