וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבשורה הקשה שקיבלו הרפתנים בשבועות: מפסיקים לקנות מכם חלב

18.6.2024 / 15:25

מחלבות גד שהיא השחקנית הרביעית בגודלה בשוק הודיעה לשורה של משקים וחוות, חלקן על גבול עזה, כי תפסיק לרכוש מהן חלב; מחלבות גד: "בעקבות החלטת האוצר לבטל מכסים על ייבוא מוצרים כמו מוצרלה וחלומי שהובילה להגדלת היבוא, אנו נאלצים לצמצם את העבודה"

בווידאו:"לא יזיזו אותנו מכאן": הרפתנים בעוטף עזה משתקמים אחרי 7 באוקטובר/אבי רוקח

הבשורה הקשה שקיבלו משקי העזים בשבועות: מחלבות גד, החברה הרביעית בגודלה בתחום, הודיעה לשורה של משקים וחוות כי תפסיק לקנות מהן חלב בסוף השנה.

מדובר בשורה של משקים אשר חלקם נמצאים בעוטף עזה ונאבקים להישאר בשטח ולהמשיך להתקיים גם בתקופה זו, וחלקם חולשים על אלפי דונם ורואים את עצמם כחיץ האחרון לפני הגבול. מחלבות גד היא אמנם הרביעית בגודלה בשוק ובפער מהאחרים, אך היא מזוהה עם ייצור גבינות מיוחדות ויקרות יותר, ולא על מוצרים בפיקוח אשר גם הרווחיות שלהם קטנה יותר. החקלאים חוששים שהדבר הוא הסנונית הראשונה ושהתוצאה תהיה פגיעה קשה עד חוסר יכולת להמשיך להחזיק במשקים.

הסיבה להפסקת ההתקשרות בין מחלבות גד למשקים ולחוות היא הורדת וביטול המכס על גבינות שונות שביניהן מוצרלה, חלומי, גורגונזולה ועוד שנעשה בתחילת 2023 על ידי שר האוצר סמוטריץ', בהמשך להסכמות שהושגו בתקופת הממשלה הקודמת בין הממשלה לחקלאים. צמצום המכס משמעותו שיבואן משלם פחות מבעבר על גבינות מיובאות, ומעדיף כלכלית להסתמך על יבוא מחו"ל מאשר על תוצרת מקומית.

פרוסות פקורינו, מחלבות גד. מחלבות גד,
מחלבות גד. "משתמשים במותג ישראלי כדי למכור מוצר לא ישראלי"/מחלבות גד

לטענת גורמים בשוק החלב, "בזמן שליברמן היה שר האוצר ופורר שר החקלאות, על פי ההסכם המחלבות היו אמורות לקהל תוספת של 28 אגורות לליטר שהיו מפצים אותן במידת מה על הורדת המכסים. אבל האוצר ומשרד החקלאות התנגדו ואילצו את החקלאים והמחלבות להסכים על מתווה של פתיחת הייבוא וברגע האחרון הוסיפו את פתיחת ייבוא גבינות המוצרלה, אחרת שר האוצר לא יחתום על העלאת מחיר המפוקחים".

הוא מוסיף כי "משתמשים במותג הישראלי למכור מוצר לא ישראלי. במבחן התוצאה. פתיחת הייבוא לא הביאה להוזלת מחירים לצרכן", כלומר ההנחות שהתקבלו זרמו לכיסי היצרניות והיבואניות, ולא לכיסי הצרכנים שממשיכים לשלם ביוקר.

טל זמיר, אחד הרפתנים שקיבלו את ההודעה ממחלבות גד, אומר כי "נציגי המחלבה הגיעו ובישרו לנו ולעוד יצרנים מסורים על מתן הודעה מוקדמת שתכליתה סיום ההתקשרות עם המחלבה. הם ייבאו גבינות מוצרלה ככל הנראה מקפריסין ויוון או ממקומות אחרים, ככל הנראה שעלותם זולה מהייצור המקומי, מה גם שבזמן המלחמה הנוכחית הביקוש לגבינות פרימיום של עיזים וגם בתוצרת חלב בקר ישנה ירידה בצריכת ככל הנראה מושפע מעליית יוקר המחיה ומצב הרוח הלאומי".

הוא מוסיף כי "למרות שמחלבות גד מתבססת בעיקר על גבינות ומוצרי פרימיום ואינה שותפה בייצור מוצרים מפוקחים שרווחיותם שולית, בכל זאת החליטו שגם בזמן מלחמה החור שבגרוש חשוב יותר משמירה על יצרנים מקומיים המייצרים תוצרת מקומית לרווחת תושבי ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
עיזים במושב שקף על גדר ההפרדה בחבל לכיש. יח"צ,
עיזים במושב שקף על גדר ההפרדה בחבל לכיש/יח"צ

זמיר מתריע מפני הסכנה שבהתבססות על יבוא: "אי אפשר רק להסתמך על יבוא, אנחנו לא שווייץ אלא מדינה מוקפת אויבים וחייבים גם סולידריות וגם כלכלה מקומית. רמי לוי הביא עגבניות מטורקיה ואז טורקיה החליטה על אמברגו. פעם רצו לעשות עם הטורקים הסכם מים, ביום אחד ארדואם היה סוגר את זה. מייבאים מלט וכלים סניטריים מטורקיה, הטורקים החליטו לסגור וכל מדד הבנייה עלה. אי אפשר להסתמך על אחרים, לאנשים יש זיכרון קצר. ביום כיפור היה אמברגו של נשק ובגלל זה עשו טנק מרכבה ואחרים".

מחלבות גד: "עלייה ביבוא, ירידה בביקוש לחלב עזים"

ממחלבות גד נמסר בתגובה: "בעקבות החלטת משרד האוצר לבטל מכסים על ייבוא מוצרים כמו מוצרלה וחלומי, מה שהוביל להגדלת הייבוא ולירידה בייצור מקומי, כמו גם הירידה בביקוש הציבורי לחלב עיזים שהביא גם הוא את גד לצרוך פחות חלב עזים, מחלבות גד נאלצת לצמצם את העבודה עם מספר בודד של רפתות מתוך עשרות עימן היא עובדת החל משנת 2025.

"מחלבות גד, פועלת רבות יחד ולמען הרפתות הישראליות, ממשיכה בייצור ישראלי משפחתי כבר למעלה מ40 שנים ותמשיך לרכוש מרפתות ישראליות בפריסה ארצית רחבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully