וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד העבודה מתריע: "מעסיקים שלא ישמרו על זכויות בני הנוער יטופלו בחומרה"

22.6.2024 / 7:39

החופש הגדול בפתח ובני נוער רבים צפויים לעבוד במהלכו. נתונים חדשים מספקים תמונת מצב עדכנית על שכיחות המעסיקים שמקפחים את זכויותיהם. במשרד העבודה כבר החלו בפעילות אכיפה עצימה, וחשבי שכר רבים עוברים השתלמויות בשביל למנוע הטלת סנקציות על מעסיקיהם

בווידיאו: מנכ"ל ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי ומנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור מציגים את יריד התעסוקה הווירטואלי הגדול/עריכה: דפי מקל

עם סיום הלימודים ותחילת החופש הגדול, עשרות אלפי בני נוער צפויים להשתלב באופן זמני במעגל העבודה ורבים מהם, בענפי המסחר וההסעדה. נתונים חדשים שמתפרסמים בבלעדיות בוואלה כסף מספקים תמונת מצב עגומה על שכיחות המעסיקים שמפרים את זכויותיהם.

על פי נתוני מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה שבמשרד העבודה, שאמון בין היתר על אכיפת חוק עבודת הנוער, 76% מהמעסיקים בענפים אלו לא הקפידו על ציות מלא לחוק. מדו"ח האכיפה שמתבסס על בדיקה שנערכה בקרב 184 מעסיקים ו- 534 נערים בגין חשד להפרות על חוק עבודת הנוער; עולה כי ניתנו 209 התראות מינהליות והוטלו עיצומים כספיים בסך של 1,600,000 שקלים.

נערה עובדת כירקנית. ShutterStock
נערה עובדת כירקנית/ShutterStock

לאור נתונים אלו ובשל החשיבות הרבה שמייחס המנהל גם כך להעסקה תקינה וחוקית של בני נוער, השבוע הוא החל במיקוד אכיפה ופעילות עצימה בקרב מעסיקי בני נוער שתימשך לאורך כל הקיץ. למצער, זו כבר נושאת פרי : במהלך משולב עם המשטרה, ביטוח לאומי ומשרד הבריאות, הגיעו מפקחי עבודה למקום לממכר מזון במרכז הארץ וגבו עדויות מהנערים העובדים במקום.

מהעדויות עלה חשד להעסקת בני נוער מתחת לגיל 16 בעבודת לילה בניגוד לחוק, העסקה מתחת לגיל המותר בחוק (גיל 15) וכן העסקת נוער מעל 13 שעות ביום - בניגוד ל-8 שעות כמותר בחוק.

לצד פעילות האכיפה האינטנסיבית ולאור הצורך להתאים את חוק עבודת הנוער לצרכים של שוק העבודה, לאחרונה יזם שר העבודה יואב בן צור, תיקון לחוק שאושר בכנסת, לפיו ניתן להעסיק בני נוער בגילאי 16-18, בתקופת חופשת הקיץ, גם עד השעה 01:00; ובאם ההעסקה של צעיר הסתיימה לאחר השעה 23:00, המעסיק מחויב להחזירו לביתו בעצמו או באמצעות מי מטעמו עד חצי שעה מסיום עבודתו.

במסגרת התיקון אף נקבע כי לבית הדין לעבודה תהיה סמכות לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק בתביעת עובד על הפרת המעסיק בכל הנוגע לשעות העבודה שנקבעו וחובת המעסיק להחזירו לביתו אם העסקה הסתיימה לאחר השעה 23:00.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מוניות בנתב"ג
2.2024. צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90, עיבוד תמונה
העבודה הסתיימה אחרי 23:00? קחו את הנער/ה הביתה או שתזמינו מונית/עיבוד תמונה, צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90

בשיחה עם וואלה כסף מציין שר העבודה: "חוק עבודת הנוער נועד לתת תעסוקה לנוער וללמד אותם הרגלי עבודה ומשמעת תעסוקתית וכן גם לתת להם הכנסה כלכלית. נעשה הכל כדי לשמור על מלוא זכויותיהם ולכן אני קורא למעסיקים לשמור על זכויות העובדים הצעירים ביתר שאת, משרד העבודה בראשותי יאכוף נושא זה ללא פשרות".

מאיר דוד ראש מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה מוסר: "אנו רואים בבני הנוער שעובדים היום את אוכלוסיית העובדים והמעסיקים של המחר. לכן חשוב שידעו שיש להם זכויות על פי חוק והן מגיעות להם בדין. מפקחי משרד העבודה מגיעים למקומות העבודה הם באופן יזום והן באמצעות מודיעין שמתקבל בגין אותו המעסיק, והמידע זורם אלינו באופן שוטף ומטופל בחומרה רבה. לא נאפשר פגיעה בזכויות, קל וחומר באוכלוסייה פגיעה ורגישה".

מעיבוד נתוני מנהל האכיפה עולה כי ההפרות הבולטות בתחום הינן העסקת בני נוער ללא/ בניגוד להיתר עבודה, העסקת בני נוער יותר מ-8 שעות ביום ו-40 שעות בשבוע וכן העסקת בני נוער ביום המנוחה השבועי.

שר העבודה יואב בן צור. יחצ,
שר העבודה יואב בן צור/יחצ

עו"ד הילה אהרוני, מומחית בדיני עבודה מציעה למעסיקים לקחת ברצינות גמורה את דברי השר וראש מנהל האכיפה במשרדו: "מעבר לסנקציה המנהלית, המעסיקים חשופים לתביעות אזרחיות מצד בני הנוער שסכומן יכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים, כתלות בהיקף ההפרה, שכיחותה וחומרתה, כך למשל העסקה בשעות לילה ללא היתר יכולה לעלות למעסיק ביוקר וללא הוכחת נזק". בני הנוער שמשתייכים לדור z, חשופים לאין ספור פרסומים שנוגעים לזכויותיהם. הרשתות החברתיות מלאות בתכנים רלוונטיים, מה שהופך את הסיכון שנוטל מעסיק שמפר את זכויותיהם - לממשי הרבה יותר. בנוסף, טענת ההגנה מצד המעסיק כי לא גילה בקיאות בחוק או שהוטעה ע"י אנשי מקצוע - לא תפטור אותו מתשלום פיצוי".

בהקשר זה, נתוני סקר שנערך לאחרונה מצביעים על הסיבה לשכיחות הגבוהה של ההפרות, או ליתר דיוק - הטעויות אותן מבצעים המעסיקים או חשבי השכר, שנובעות מחוסר בקיאות ברזי החוק. במסגרת סקר כלל ארצי, שנערך ע"י מכללת 'טסטמי', שעוסקת בהכשרה וקידום חשבי השכר, נתבקשו 272 חשבים וחשבות להשיב על שאלון ידע שעוסק בחוק עבודת נוער. מעיבוד התוצאות עולה כי 36.3% טעו בתשובותיהם בכל הנוגע לחוקיות העסקת עובדים בלילה. עוד מתברר כי 28.9% גילו בקיאות חסרה בהתייחס למסגרת השעות המרבית להעסקת בני נוער. בנוסף, 23.4% שגו במענה על שאלות שמתייחסות לזכאות העובדים להחזר בגין נסיעות.

יזהר נצר, מנהל טסטמי, מציין כי ממצאי הסקר נותנים משנה תוקף לחובת האחריות הכבדה שמוטלת על כתפי חשבי השכר לגלות בקיאות והבנה ברזי חוק העבודה ובכללם בחוק עבודת נוער, אותו משרד העבודה אוכף באדיקות. לדבריו, לחשבי שכר יש תפקיד מהותי מאוד בעסק בו הם מועסקים או מספקים לו שירותים, גם מבחינת רמת החשיפה של הארגון לסנקציות משפטיות שתוטלנה עליו במקרה בו הם ישגו. אי לכך וגם בשל המודעות הגוברת מצד העובדים לזכויותיהם, אנו רואים יותר ויותר חשבים וחשבות שעוברים קורסים והשתלמויות שמשכללים את היכולת המקצועית שלהם ומקטינים באופן מאוד משמעותי את הסבירות כי יקבלו החלטה שגויה בשל חוסר בקיאות או הבנה".

seperator

במשרד העבודה קוראים לבני נוער להכיר את זכויותיהם וככל שעולה חשד להפרה - לפנות אליהם, גם באופן אנונימי בטופס מקוון באתר משרד העבודה, בטלפון 2570* או במייל report.achifa@labor.gov.il
בנוסף, במשרד יצרו סרטון שמסביר לבני הנוער העובדים על הזכויות שמוקנות להם

  • עוד באותו נושא:
  • ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully