וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים בחופש הגדול: מה חשוב לדעת על תנאי העסקה של בני נוער

עודכן לאחרונה: 23.6.2024 / 12:58

חופשת הקיץ הגיעה ובני הנוער מחפשים הזדמנויות להרוויח כסף לטובת בילויים, הנאות ומותרות, אך עם זאת, חשוב לוודא שהעסקתם נעשית בצורה חוקית תוך שמירה על זכויותיהם. מהו שכר המינימום? האם מותר לעבוד בשבת? ומי יחזיר אותם הביתה בסיום יום העבודה? בדקנו

תלמידים צעירים לומדים עם לפטופ בתוך כיתה. ShutterStock
עובדים בחופש הגדול: מה חשוב לדעת על תנאי העסקה של בני נוער/ShutterStock

אלפי בני נוער נכנסים לשוק העבודה בחופשת הקיץ. במקרים רבים, לאור גילם הצעיר וחוסר ניסיונם, הם נופלים קורבנות לניצול מעסיקים.

ההחלטה לעבוד בחופש הגדול היא גם ההתנסות הראשונה של בני הנוער עם עולם המבוגרים. לבחירה הזו ישנה השפעה על הדרך בה מסתכלים בני הנוער על עולם המבוגרים בכלל ושוק העבודה בפרט. ההתנסות הזו משפיעה על בני הנוער ועל השאלה האם יראו בעולם זה בתור עולם חיובי שמאפשר להם להתקדם או בתור עולם דורסני אשר מנצל אותם על מנת למקסם הכנסות. ההשפעה זו הינה מהותית ועלולה להשפיע על תפיסה של דור שלם לעתיד.

על מנת לסייע לבני הנוער העובדים הסתדרות הנוער העובד והלומד, גוף יציג לבני הנוער והצעירים בנושאים הללו, שמה כמטרה לעשות להם היכרות ען עולם העבודה, הזכויות ואף מתן סיוע משפטי במקרים הנדרשים. הם דואגים להנגיש לצעירים ולהוריהם את כל המידע האפשרי בשלל פלטפורמות ביניהן: אפליקציה, אתר ייעודי ומוקד טלפוני.

"אנחנו מאמינים כי השילוב של העלאת מודעות לזכויות ולחובות של נוער בעבודה, במקביל להכוונת בני נוער למקומות עבודה הוגנים, יכול לסייע לפתרון הבעיות הרבות בתעסוקת בני נוער", אומר ליאון ליטבין, רכז איגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד.

בני נוער מבלים. ShutterStock
בני הנוער שיצאו לחופשת הקיץ ומחפשים עבודה, חשוב שיכירו את החוקים/ShutterStock

תנאי העסקתם של בני נוער:

שכר מינימום: שכר המינימום יחול מהשעה הראשונה בה עבדתם. שעות העבודה נכללות גם בישיבות שחובה להגיע אליהן, שעות הכשרה שהמעסיק מחייב להגיע אליהן וכמובן התלמדות או תקופת ניסיון.
שכר המינימום שעתי משתנה מגיל לגיל:
גילאי 14-16, 22.54 ₪ לשעה
גילאי 16-17, 24.15 ₪ לשעה
גילאי 17-18, 26.73 ₪ לשעה
18+, 30.61 ₪ לשעה

שבת ושעות נוספות: חל איסור על העסקת נוער בשבת ובחג ועל העסקה במשך יותר מתשע שעות. במידה והמעסיק רוצה לחרוג מכך התשלום עבור עבודה בשבת הוא 150% וכנ"ל גם עבור שעת העבודה ה־11 והלאה. התשלום על שעות העבודה התשיעית והעשירית יהיה 125% מהשכר.

מסים וקנסות: למעסיק אסור! להוריד מס הכנסה מהשכר אם הרווחתם פחות מ 6,300 ₪ בחודש
חל איסור מוחלט להוריד משכרכם עקב קנסות, עונשים כספיים, חוסרים וכו'. דמי ביטוח לאומי משולמים אך ורק מכיסו של המעסיק. אסור לנכות אותם מהשכר!

גיל העובד/ת: העסקה מתחת לגיל 14 היא אינה חוקית וניתן לעבוד החל מגיל 14 אך ורק במהלך חופשות מהלימודים. בני נוער מגיל16 ומעלה רשאים לעבוד גם במהלך שנת הלימודים( או מגיל 15 במקרים בהם חוק לימוד חובה לא חל על הנוער).

הפסקות: עובדים זכאים להפסקה לאחר שש שעות עבודה. אורך ההפסקה הוא 45 דקות והיא מיועדת למנוחה ולארוחה כאשר לפחות חצי שעה מההפסקה חייבת להיות רציפה. המעסיק רשאי לנכות את ההפסקה משעות העבודה.

עוד בוואלה!

הדרך הפשוטה להוזיל את חבילת הסלולר! עכשיו כולם יכולים!

לכתבה המלאה

עבודת לילה: אסור למעסיק להעסיק בני נוער מתחת לגיל 18 לאחר השעה 20:00 ללא היתר מיוחד לכך.

תחומי עיסוק אסורים: חל איסור על בני נוער לעבוד בסביבות עבודה מסוכנות(כמו עבודה בגובה, בקרבה לכימיקלים או בעבודה הכול סחיבת משקלים כבדים וכו') כמו כן אסורה העסקה של נוער באתרי בניין.

נסיעות לעבודה: על המעסיק לשלם החזרי נסיעות בנוסף למשכורת! המעסיק מחויב לפי חוק להחזיר את הסכום המינימלי הדרוש כדי להגיע לעבודה כאשר הסכום המקסימלי הוא עד 22.60 ₪ ליום עבודה. אך כאשר עובדים בחופשות או בשעות ללא פעילות של תחבורה ציבורית, המעסיק חייב לדאוג להסעות הביתה על חשבונו.

אם יש לכם שאלות נוספות, תוכלו לפנות לערוצים בהם הסתדרות הנוער העובד והלומד מנגישה את המידע. "יש לנו אפליקציה שנקראת עבודה פלוס. תוכלו למצוא שם את כל המידע על הזכויות של בני נוער עובדים וגם מידע על אלפי משרות הוגנות לבני נוער. בנוסף יש שם דרך לפנות אלינו עם שאלות ותלונות על מעסיקים. בנוסף יש לנו אתר עם כל הזכויות ויש גם מוקד טלפוני שמספרו *1121".

לבסוף סיכם ליטבין והוסיף טיפ קטן עבור בני הנוער: "עבודה זה מצוין. זאת הכנסה, לומדים מוסר עבודה, לומדים על העולם ועל החיים - אבל לא פחות חשוב מזה לשמור על עצמכם. תקראו, תתייעצו ותשאלו שאלות. הזכויות שלכם חשובות. תשמרו עליהן".

* ישנם כללים מיוחדים לגבי העסקת בני נוער בהופעות ובפרסומות.
** מעסיקים חייבים לנהל פנקס עבודה עבור כל עובד נוער.

טיפים לבני נוער המחפשים עבודה

התחילו לחפש עבודה מוקדם.
ציינו כישוריכם וניסיון בקורות החיים.
התכוננו היטב לראיונות עבודה.
אל תפחדו לשאול שאלות.
זכרו את זכויותיכם ועמדו עליהן.

ניתן למצוא מידע נוסף על זכויות וחובות של בני נוער עובדים באתר משרד העבודה והרווחה.

לסיכום, העסקת בני נוער בחופש הגדול יכולה להיות הזדמנות נהדרת עבורם לצבור ניסיון, ללמוד מיומנויות חדשות ולהרוויח כסף. עם זאת, חשוב לוודא שהעסקה נעשית בצורה חוקית ותוך שמירה על זכויותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully