וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאי הצפון הפכו לכבאים בעל כורחם, רשות המים ביטלה הקלות שקיבלו

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 14:31

יו"ר "מים בגליל": "המדינה ברוב חוצפתה, גובה ריבית והצמדה ומאיימת לסגור את הברז"; רשות המים: "גיבשנו הצעה לסיוע בתשלום החובות"

שריפה בקיבוץ יפתח/כב"ה צפון

החקלאים, שבימי שגרה עובדים במטעים, מטפלים בתרנגולות וחורשים את האדמה, רכשו מקצוע חדש במלחמה הנוכחית - כיבוי שריפות. הם אלה שעומדים בקו הראשון של האש ונלחמים בה בחום הגדול וסביב השעון.

המים, שמיועדים לבעלי החיים והשקיית האדמה ועולים כסף רב, מוזרמים בצינורות כדי להילחם בלהבות. ולא רק שאף אחד לא משפה אותם על ההוצאה הכבדה, רשות המים מתעקשת לגבות מהם ריבית והצמדה על החובות שצברו.

האגודה השיתופית "מים בגליל", המאגדת כ-60 מפיקי מים וצרכנים, ביניהם קיבוצים, מושבים ומושבות בגליל העליון, מנהלת את משק המים בגליל בניהול עצמי. היא מפיקה מים מהמעיינות והנחלים בסביבה, ומספקת אותם לחקלאים, מדווחת לרשות המים על הצריכה ומקבלית את החשבון דרך חברת "מקורות".

במהלך 2022-2023, הצטברו חובות שלא שולמו על ידי החקלאים בשל קשיים כלכליים, וצברו ריבית והצמדה. בתחילת המלחמה ובשל העובדה שהחקלאים לא יכלו לעבד את השטחים, אלא רק המשיכו להשקות את הגידולים ולכבות שריפות, ביקשה האגודה מרשות המים להפסיק את צבירת הריבית והפיגורים, מכיוון שאין לחקלאים מאיפה לשלם אותם.

שריפה במושב מרגליות. יוסי דודפור, אתר רשמי
שריפה במושב מרגליות. ביולי אמורה הריבית על חוב המים לזנק ל-11%/אתר רשמי, יוסי דודפור

"בין המפיקים והצרכנים החברים במים בגליל, והכלולים ברשיון ההפקה שלה ישנם ישובים רבים שפונו", כתב ב-12 במאי דובי אמיתי, יו"ר "מים בגליל", למנהל רשות המים, "ובהתאם להנחיות רשות המים, הוקפאו חיובי המים שלהם וגביית דמי המים מאוגוסט 23 עד סוף פברואר 24. על רקע זה נבקש כי הקפאת דמי המים, גביית הוצאת חשבוניות וחיובי ריבית על חשבונות עבר, תמשיך לחול עד סוף הלחימה".

אמיתי תיאר את הסבל הרב שעובר על החקלאים באזורי הלחימה, תנועת כוחות הצבא בשטחי החקלאות, היעדר כוח אדם לקטיף ועבודות אחרות, שמונעות מהם לייצר הכנסות ולשלם את החשבונות, כשמנגד הם נאלצים להמשיך ולהשקות את המטעים, כדי שיוכלו לשקם אותם אחרי המלחמה. וקבל על כך, שרשות המים שולחת אותם לרוץ אחרי משרדי ממשלה, כאילו יש להם פנאי לכך תחת אש.

ברשות המים סירבו בתוקף, והתעקשו להמשיך ולגבות ריבית והצמדה כחוק. ואם לא די בזה, ביולי אמורה הריבית לזנק ל-11%, או כמו שתיאר זאת אחד החקלאים באוזננו, "ריבית של שוק אפור".

אמיתי התפוצץ מזעם. "החקלאות בקו העימות גוססת", כתב לראש הרשות יחזקאל ליפשיץ, "החקלאים אינם מצליחים לעבד את השטחים תחת הלחימה ולמעלה ממחצית צריכת המים היא פחת שבוודאי אין צורך לחייב בגינו. ישנן אינספור תקלות במערכות המים והחשמל עקב ההפצצות והצבא עושה שימוש בלתי פוסק במים כדי לכבות שריפות בשטחי הלחימה. המסקנה ברורה. מדינת ישראל הפקירה את הצפון והפקידים בירושלים לא איתנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דובי אמיתי 7. ראובן קסטרו
אמיתי. "נתתי הוראה לא לשלם את החשבונות למקורות"/ראובן קסטרו

אמיתי אומר כי "נתתי הוראה לא לשלם את החשבונות למקורות, עד שלא נקבל מהמדינה את הכסף עבור הנזקים שהחקלאים ספגו", אומר אמיתי לוואלה. "מתחילת המלחמה החיזבאללה יורים בכוונה לשטחים פתוחים ומטעים כדי לפגוע, להבעיר אותם ולגרום לשריפות. מי שמתמודד איתן הם החקלאים, כי כיבוי האש לא נכנסים למקומות החשופים והמסוכנים.

"מצד אחד אנחנו משקים את השטחים כדי לשמור עליהם ירוקים ולהקטין את פוטנציאל השריפות, משתמשים במים פרטיים כדי לכבות את הדליקות, והמדינה, ברוב חוצפתה, גובה מאיתנו ריבית והצמדה ומאיימת שתסגור לנו את הברז, או שאומרת שתשפה אותנו דרך תכנית שיקום הצפון. אין בתוכנית הזאת אפילו שקל אחד שמתוקצב לפיצוי על הוצאות של מים לחקלאים".

מרשות המים נמסר בתגובה: "החל מתחילת מלחמת חרבות ברזל ועד לסוף חודש פברואר 2024, הוקפאו כלל החובות של ספקי המים שבקו העימות לחברת מקורות, לרבות מים בגליל. החוב המדובר הינו לחברת מקורות ולמשק המים והוא נצבר בשנים 2022-2023, בגין הפקת מים. למרות בקשות והפצרות, האגודה טרם שילמה את החוב, דבר אשר משית את עלויותיו על כלל משק המים.

"רשות המים גיבשה הצעה לסיוע בתשלום החובות, כחלק מהחלטת הממשלה בנושא סיוע לצפון, ואנו נפעל להכניסה להחלטת הממשלה לשיקום הצפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully