וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי רשת ויקטורי ליבואן: "רמי לוי מקלקל והורס ואת השוק. אתם צריכים להשבית אותו"

19.6.2024 / 15:09

רשות התחרות זימנה ראשי שלוש רשתות סופר לשימוע לפני הגשת כתב אישום, ומציגה שורה של מקרים של תיאום מחירים והפעלת לחץ לצד והתבטאויות מאחורי הקלעים; בין היתר קורא אייל רביד לרמי לוי ויוחננוף "שני מחבלים"

מנהל נכנס ללא אישור/לפי סעיף 27 א'

ראשי שלוש רשתות סופר זומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום על רקע חשד להסדרים כובלים בענף המזון.

רשות התחרות הודיעה היום (ד') לחברת ויקטורי, למנכ"ל ובעלי החברה, אייל רביד; לחברת יוחננוף, למשנה למנכ"ל בה, אלעד חרזי, ולבעל השליטה ומנכ"ל הרשת, איתן יוחננוף; ולחברת סופר ברקת ולמנכ"ל החברה, אפרים תשובה; על כוונתה להגיש כתב אישום נגדם, וכי עומדת בפניהם האפשרות להעלות את טיעוניהם במסגרת הליך שימוע בטרם הגשת כתב אישום.

ההודעה בדבר השימוע באה בעקבות חקירה מורכבת שניהלה מחלקת החקירות ברשות התחרות ביחס לחשדות לעבירות של ביצוע הסדרים כובלים בניגוד לחוק התחרות, וכן בחשד להפרות חוק המזון.

אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי. עומר וידר,
רביד. שורה של מקרים/עומר וידר

כתב החשדות הנוכחי כולל חמישה חשדות נוספים. לכתב החשדות שני חלקים - חלק העוסק בהסדרים כובלים שאליהם הגיעו רביד וויקטורי ומנהליהן של רשתות השיווק יוחננוף וסופר ברקת בניגוד להוראות חוק התחרות וחלק העוסק בהתערבות רביד וויקטורי אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים בניגוד להוראות חוק המזון.

כתב חשדות זה מצטרף לכתב החשדות שנשלח לויקטורי ורביד בתחילת מאי האחרון, שעניינו בהתבטאויות פומביות של רביד שנעשו במטרה לאותת לשוק ולפתוח דלת לעליית המחירים בשוק. בנוסף, נשלח כתב חשדות לשטראוס, מנכ"ל החברה לשעבר ולסמנכ"ל הכספים בה, על פיו שטראוס השתמשה בדו"ח הרבעוני לבורסה, בהודעה לעיתונות ובמסרים נוספים שפרסמה כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים.

כן, נשלח כתב חשדות לויליפוד וליו"ר החברה בגין התבטאויות בתקשורת במספר אירועים שונים, שבהם התבטא בעניין הצורך בהעלאות המחירים הצפויות לשיטתו בשוק המזון בכלל ועל רצונה של ויליפוד להעלות מחירים בפרט, תוך שהוא מבהיר כי בויליפוד טרם התקבלה החלטה על העלאת מחירים.

עוד בוואלה!

רוצים להוזיל הוצאות משפחתיות? חבילת סלולר משתלמת במיוחד!

לכתבה המלאה

הסדר כובל בין ויקטורי ליוחננוף

על פי כתב החשדות, בסוף אוקטובר 2021 קיימו רביד ואלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף שיחת טלפון, במסגרתה הסכימו, כי בתנאי השוק ששררו אז, כאשר אין שינוי בנתחי השוק של הרשתות, ויקטורי ויוחננוף יימנעו מעריכת מבצעים, מלבד המבצעים החודשיים אשר ככלל נעשים במעורבות הספקים.

איתן יוחננוף זומן לשימוע בעבירת "אחריות מנהלים", משום שלא עשה די כדי למנוע עבירות על פי חוק התחרות בתאגיד.

אלעד חרזי משנה למנכ"ל יוחננוף. יח"צ,
חרזי. הסכים עם רביד כי כל עוד אין שינוי בנתחי השוק של הרשתות הן יימנעו מעריכת מבצעים/יח"צ

הסדר כובל בין ויקטורי לסופר ברקת

במחצית השנייה של 2021 התקבלה החלטת הממשלה שמטרתה הפחתת השימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק. בהתאם להחלטה זו הטיל שר האוצר מס קנייה על כלים חד פעמיים. המס נכנס לתוקף ביום 1 בנובמבר 2021.

על פי כתב החשדות, ב-27.10.21 רביד התראיין בנושא. בראיון ציין רביד, בין השאר, כי צלחות חד פעמיות שמחירן לצרכן בטרם כניסת התקנות לתוקף היה 20 שקלים יעמוד על 37 שקלים לאחר כניסת התקנות לתוקף. מנכ"ל סופר ברקת, אפרים תשובה, נחשף לראיון זה.

לאחר הראיון שוחחו תשובה ורביד. במסגרת שיחה זו הגיעו השניים להסדר לפיו לאחר כניסת התקנות לתוקף שתי הרשתות ישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי שלהן בתקופה שלפני כניסת התקנות לתוקף.

על פי החשד, שתי הרשתות אף פעלו בהתאם להסדר ושמרו, ככלל, על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי בטרם כניסת התקנות לתוקף.

התערבות אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים

על פי כתב החשדות בחלק זה, בשלושה מקרים שונים רביד פנה לספקים שונים וביקש מהם לגרום להעלאת המחירים לצרכן של מוצריהם אצל קמעונאים אחרים. להלן פירוט המקרים המופיעים בכתב החשדות:

התערבות במחירי מוצרי ד"ר פישר, כאשר לפי החשד הראשון, רביד התערב במחיר המכירה לצרכן של מוצרי ד"ר פישר אצל קמעונאים אחרים. לפי החשד ד"ר פישר ביקש באותה עת להעלות את מחירי המכירה שלו לויקטורי. רביד הסכים לקבל את המחירון החדש והעלה את המחיר לצרכן תוך שהוא מסכם עם נציג ד"ר פישר כי החברה תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים.

רמי לוי מנכל בעלים רמי לוי שיווק השקמה בועידה ה-23 לנדל״ן של מרכז הבנייה הישראלי. עידן גרוס,
רמי לוי. רביד הפציר בשסטוביץ' שלא תספק לו מוצרים/עידן גרוס

התערבות במחירי שסטוביץ'

לפי החשד השני, בחודשים מאי - אוגוסט 2021 רביד התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ' ברשתות רמי לוי ויוחננוף. במסגרת זו אמר רביד לנציגי שסטוביץ כי רמי לוי "מקלקל" ו"הורס" לשסטוביץ' את השוק כאשר הוא מוכר במחירים זולים. רביד אף ציין ששסטוביץ' צריכה "להשבית" את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ' שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הזולים.

התערבות במחירי בית השיטה

על פי חשד זה, באוקטובר 2021 רביד התערב במחירי המכירה לצרכן של מוצרי בית השיטה אצל קמעונאים אחרים. בית השיטה ביקשה באותה עת להעלות את מכירי המכירה של מוצריה לקמעונאים. רביד הגיב לבקשות העלאת המחיר באמרו בין היתר: "אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר אני יחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם יחשוב על זה... ".

בהודעה אחרת כתב רביד לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, "רק ששני המחבלים יעלו", כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם "המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי".

בהמשך לכך, כשרביד עודכן שרמי לוי העלה את המחיר לצרכן במספר מוצרים של בית השיטה, העלה רביד את מחירי אותם מוצרים.

בהתאם לכתב החשדות שלושת המקרים הם עבירות לפי סע' 6 בחוק לקידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 ("חוק המזון"), שעניינו איסור התערבות של קמעונאי אצל ספק במחיר המכירה של מוצריו לצרכן אצל קמעונאי אחר. מדובר בכתב חשדות ראשון בהקשר של חוק המזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully