וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הרחצה הגיעה, מה צריך לדעת לפני שקופצים ראש

עו"ד עומר חרל"פ, טור אורח

23.6.2024 / 8:05

האם כל מקרה של טביעה בים או בבריכה הוא רשלנות, מה הדבר שאסור לוותר עליו בבריכות ביתיות ומה בנוגע לרחצה בחופים הסגורים באזורי המלחמה? המדריך המלא לרחצה וסכנותיה

בווידאו: שני נערים חולצו מטביעה בים מול חוף בתל אביב/דוברות משטרת ישראל

הקיץ כבר פה ורבים יפקדו את חופי הרחצה והבריכות. חשוב להכיר את הכללים שיצמצמו את סכנת הטביעה, ולהבין איזה חובות חלות על המצילים והמדינה ומה אחריות הטובלים, באילו מקרי טביעה נוכל לתבוע פיצויים, מה הדין לגבי חופים בלתי מוכרזים, ומה בנוגע לחופי הרחצה שנסגרו עקב המלחמה? כל התשובות במדריך שלפניכם.

באילו נסיבות קיימת עילת תביעה בבריכות, צימרים ובתי מלון?
כאשר ילד טובע חלילה בבריכה בצימר או בבית מלון, הוריו יכולים לתבוע את בעליהם, אך יש לבדוק ולהתייחס לנסיבות המקרה הספציפיות, כגון האם הילד היה תחת השגחה הורית, האם מתחם הבריכה היה מגודר, האם שירותי ההצלה היו נאותים בהתאם להוראות החוק, אופן התגובה של שירותי ההצלה לאירוע, האם הבריכה היתה נעולה בשער ועוד.

במקרים של אסונות אחרים מעבר לטביעה, כמו התחשמלות או החלקה, היתכנות התביעה תלויה במשתנים נוספים, כמו הימצאות כבלים חשמליים חשופים, רצפה רטובה סביב הבריכה, או גורמי רשלנות נוספים שהובילו לאסון. במקרה בו הילד נכנס לבריכה ללא השגחה, מבחינת אשם תורם, גם אם הבריכה נמצאה כלא בטיחותית, ביהמ"ש ייחס חלק מן האחריות להורים, כמובן בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו.

מה לגבי רחצה בחופי הים?
כאשר הטביעה מתרחשת בחוף ים הכולל שירותי הצלה פעילים, תיערך בדיקה מקיפה בנוגע לשירותי ההצלה - מספר המצילים ביחס לגודל החוף, ציוד ההצלה והשחייה שעמד לרשותם, רמת העירנות והתפקוד שגילו במהלך האירוע וכו'. כאשר לא כל טביעה מוגדרת בהכרח כרשלנות שירותי ההצלה.

אנשים רוחצים בים הבלטי בגרמניה. רויטרס
אנשים רוחצים בים הבלטי בגרמניה/רויטרס

האם יתכן פיצוי במקרה של רחצה בחוף בלתי מוכרז?
ברמת העיקרון, בטביעת אדם בחוף בלתי מוכרז ללא שרותי הצלה, מיוחסת מלוא האחריות לאירוע לאדם שטבע. אך במקרים מסוימים ייתכן שהאחריות תוטל גם על הרשות המקומית. למשל באחד המקרים בו שחה אדם בחוף שאינו מוכרז וללא שירותי הצלה, אך בסמוך לחוף מוכרז אחר שגם בו לא פעלו באותה עת שירותי הצלה, או במקרים של נסיבות מיוחדות כמו מתרחץ שקיבל במהלך השחייה מכה עוצמתית מסלע שהובילה לנכות חמורה, וביהמ"ש קבע שבאותו חוף קיימות סכנות מיוחדות ונסתרות מעבר לסכנות הרגילות, כדוגמת אותם סלעים החבויים מתחת לפני המים. באותו מקרה ייחס בית המשפט אשם תורם לתובע בשיעור 30% ואת שאר האחריות ספגה הרשות המקומית.

בדוגמא נוספת, נכנס מתרחץ לשחייה בכנרת בחוף מוכרז אך ללא שירותי הצלה פעילים באותה שעה, צעד מספר צעדים אל תוך האגם ואז צנח מטה וטבע. התברר כי במקום קיימת מדרגה תת ימית שקיומה היה ידוע לרשויות והגביר את הסיכון בכניסה למים, ועל כן היה על מפעילת החוף לנקוט בצעדים נוספים לביטול הסכנה או יידוע הציבור על אודותיה. מה שהעביר את מלוא האחריות על האירוע לפתחה של הרשות המקומית.

מה חשוב לבדוק לפני כניסה לבריכה?
במקרה של בריכה ציבורית, בדקו האם היא מחזיקה ברשיון עסק. משמעותו של היעדר רשיון היא היעדר פיקוח על רמת התחזוקה והתפעול השוטף של הבריכה. בנוסף, בריכות ללא רשיון עסק, אינן מחייבות את בעליהן בבדיקה ובביקורת תדירה של הרשות המקומית לצורך חידוש הרשיון. בבריכות המחזיקות ברשיון עסק, הרשות המקומית מוודאת שהבריכה עומדת בדרישות בטיחות ונגישות גבוהות, המונעות טביעות ואסונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עו"ד עומר חרל"פ -. עומרי שפרן,
עו"ד עומר חרל"פ -/עומרי שפרן

האם מותרת הרחצה בחופי ים המוגדרים כאזורי מלחמה?
אזור מלחמה מוכרז לרוב כשטח צבאי סגור, ולכן הגישה אליו משמעה השגת גבול לכל דבר ועניין. לכן באזורים אלו לא יסופקו שירותי הצלה והרחצה בהם אסורה.

האם ניתן לתבוע פיצויים בחופים אלו במקרה של טביעה?
אומנם התרחשו מקרים חריגים בהם נפסקו פיצויים למשיגי גבול, אך באופן כללי, הסיכוי לכך קלוש מאוד והמלצתנו היא לא להמר על חייכם...

האם הנהלת הבריכה מחויבת להעסיק מציל?
כל בריכה ציבורית חייבת להיות מאוישת במציל בעל הכשרה מתאימה ותעודת מקצוע מטעם משרד התמ"ת. בנוסף, כל מציל מחויב לעבור רענון הכשרה מקצועית בכל 4 שנים. אך עדיין קיימים לצערנו מצילים רבים המתרשלים בתפקידם ועסוקים לעיתים בעניינים אישיים ומשניים. לכן גם אם אתם רוחצים עם ילדכם בבריכה עם מציל, סמכו רק על עצמכם והשגיחו עליהם בשבע עיניים.

מה בנוגע לבריכה ביתית ללא מציל?
ראשית, עליכם להתקין גידור בטיחותי המחויב בחוק, שימנע מילדכם ליפול לבריכה ולטבוע חלילה. הקפידו שהגדר תהיה גבוהה מספיק כדי למנוע מילדכם לקפוץ מעליה. וכמובן לעולם אל תאפשרו לילדכם הקטנים לשחות ואף לשהות ליד הבריכה ללא השגחה.

האם נדרש ביטוח בבריכה פרטית?
בריכה פרטית אינה מחויבת בביטוח, אלא אם כן מתקיימים בה שיעורי שחייה, הידרותרפיה או טיפולים וחוגים אחרים, המקנים לה סטטוס של מעין בריכה ציבורית. אך בכל מקרה, בשל הסכנות הרבות הגלומות בשהייה וברחצה בבריכה, המלצתנו המוחלטת היא לבטח בריכה ביתית ופרטית מכל סוג שהיא.

הכותב הוא מומחה לדיני נזיקין וביטוח, ממשרד עמיקם חרל"פ ושות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully