וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצרת מחאה בצומת קסם: לעצור את מחדל תחנת הכוח

23.6.2024 / 12:23

ראשי הרשויות ותושבים רבים מאזור ראש העין, כפר קאסם, פתח תקווה, דרום השרון והסביבה יקיימו עצרת ענק לקראת החלטת בג"צ בנושא

ראש עייריית ראש העין רז שגיא באחת ההפגנות באתר קסם. יח"צ,
ראש עייריית ראש העין רז שגיא באחת ההפגנות באתר קסם/יח"צ

למעלה מחצי מיליון תושבי האזור נמצאים בסכנה. הגיע הזמן לנפץ את השקרים, זה עדיין לא מאוחר מדי. על כל התושבים להגיע לעצרת חירום זו.

אחרי שנים של מאבק לעצירת תחנת הכוח במחלף קסם, הגיע רגע האמת. דיון בעתירות שהוגשו נגד התוכנית יתקיים בבג"צ ב-24 ליולי 2024. ראשי הרשויות באזור ותושבים רבים מתכננים עצרת מחאה ענקית שתתקיים ביום שני, 24 ביוני במחלף קסם וקוראים לכלל התושבים באזור להגיע ולהביע את התנגדותם העזה למחדל זה.

תחנת כוח קסם שאושרה על ידי הממשלה במאי 2023, היא תחנה המופעלת על גז וסולר. הממשלה אישרה ליזמים "קסם אנרגיה", קיבוץ גבעת השלושה ומבטח שמיר להקימה ממש בצמוד לערים כפר קאסם וראש העין, זאת למרות התנגדויות מצד משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה. מדובר באסון בריאותי וסכנה ללמעלה מחצי מיליון תושבים ברדיוס של 10 ק"מ, בישובים הבאים: ראש העין, כפר קאסם, פתח תקווה, אלעד, יישובי מ.א. דרום השרון, הוד השרון, אורנית, אלקנה, שער שומרון ועוד... ותסכן את מקורות המים האסטרטגיים של מדינת ישראל.

הדיון בבג"צ יתקיים לאור עתירות שהוגשו נגד אישור התכנית על ידי עיריית ראש העין, מועצה מקומית כפר קאסם, עיריית פתח תקוה ומועצה אזורית דרום השרון (כולל היישובים חגור ונווה ירק).

המחאה נגד הגז. יח"צ,
המחאה נגד הגז/יח"צ

רז שגיא, ראש עיריית ראש העין: "שנים אני פועל כנגד הקמת תחנת הכוח במחלף קסם. כעת, כאשר אני מכהן בתפקיד ראש העיר, חשוב לי יותר מתמיד להיות בחזית המאבק הצודק הזה. לאורך השנים ריכזתי את ההשגות וההתנגדויות שהגשנו לות"ל, לקחתי חלק פעיל בהפגנות ובמחאה והייתי מעורב בהסברה. מתחילת המאבק הרגשנו, תושבי ראש העין וכפר קאסם, שמוכרים את בריאותנו. הגענו לרגע האמת. זה הזמן להפסיק לדבר ולעשות! עיריית ראש העין הגישה עתירה למען עתיד התושבים בעיר ותושבי האזור כולו. כעת אנחנו צריכים אתכם איתנו. אני מפציר בכולם לא לתת לבעלי ההון לעשות בנו כרצונם. בואו להילחם איתנו כנגד התוכנית חסרת ההיגיון הזו, זה ישפיע על כל אחד ואחת מכם".

ממחברת קסם אנרגיה נמסר: "הפרויקט מקודם בהליך סטטוטורי לאחר שאושר בממשלה כפרויקט חיוני לאספקת הביקושים לחשמל באזור מרכז הארץ בשנים הקרובות ולאחר שעמד בכל הדרישות המקצועיות של גופי התכנון בתהליך יסודי ומקצועי, שמיעת טענות הציבור בהליך מסודר והטמעת שינויים בהתאם בתוכנית הסופית שאושרה על ידי גורמי המקצוע ובממשלה. נמשיך לעבוד בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים הרלוונטים לקידום התחנה שתפעל על גז טבעי במקום פחם ותפחית את זיהום האוויר במרכז הארץ".

יפה זעפרני, תושבת ראש העין, ממקימי מטה המאבק: "הגענו לנקודה הקריטית ביותר. שנים אנחנו נאבקים נגד הקמת התחנה, שתהליך האישור שלה היה פגום מיסודו. כתוצאה מסדרת כשלים ומחדל מתמשך, אפשרו ליזם בעל קשרים פוליטיים לקדם תכנית בעלת פגמים מהותיים, תוך טיוח שקרים ופגיעה מהותית בציבור רב. כך למשל הות"ל התעלם מאי עמידה בתנאי סף (סמיכות למקום מגורים, רגישות הידרולוגית גבוהה של הקרקע ובעיות בזיקה לקרקע), טייח עובדות וגרוע מכך הסתיר את ההתנגדות המקצועית של משרד הבריאות לתכנית. בנוסף, גם במשרד לאיכות הסביבה וגורמים מקצועיים במשרד האנרגיה הביעו התנגדויות לתכנית. הגיע הזמן לעצור את תרבות הקומבינה ותהליכים המונעים משיקולים כספיים ופוליטיים. אני קוראת לכל תושב ותושבת שבריאותו ובריאות ילדיו חשובה לו - תתעוררו והצטרפו למאבק. זה מאבק על הבית. על החיים. על עתידנו".

איתי ויצמן, תושב ראש העין ממטה המאבק מסביר כי הקמת תחנת כוח המופעלת על גז וסולר טומנת בחובה סכנות רבות. "קיימת סכנה בריאותית עקב זיהום אוויר משמעותי שייגרם מפליטת גזים רעילים וחלקיקים נשימים; פגיעה במי התהום שאנחנו שותים כולל סכנה למאגר מי החירום של ישראל; פגיעה בתשתית תחבורתית עקב הקמת התחנה על ציר תחבורה מרכזי וסיכונים בטיחותיים שונים במקרה של תקלות או אירועים בטחוניים".

איתי מדגיש כי קיימות חלופות אחרות להגדלת מקורות החשמל בישראל, נקיות וזולות יותר כגון אנרגיות מתחדשות, שיאפשרו אספקת חשמל בטוחה, בריאה ומתחשבת בסביבה. "חלופות אלו מקודמות כיום על ידי משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה, כך שאין סיבה שלא יקודמו גם במקום תחנת קסם. התחנה המתוכננת תתבסס על דלקים פוסיליים מזהמים ומנוגדת לתכנית הלאומית להשקעה באנרגיות מתחדשות".

למידע נוסף על המאבק והעצרת הכנסו לעמוד הפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully