וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמד הסדרתי זכה לג'וב הבכיר, מה הסיכוי שלו להצליח?

עודכן לאחרונה: 23.6.2024 / 17:30

יפתח רון טל התמנה היום על ידי נתניהו לתפקיד הקריטי של ראש מנהלת תקומה, אבל לא בטוח שיש לו את הניסיון והכישורים הדרושים. עד כה היה מועמד לשורה ארוכה של תפקידים בשלל חברות, ובאלה שכיהן בפועל - לא הבריק

בווידאו:רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 23 ביוני 2024/עומר מירון לע"מ

בכל פעם שגנרל מתמנה לתפקיד לאומי בכיר, עולה השאלה האם העובדה שענד בעבר דרגות של אלוף או תת אלוף על הכותפות, והיותו לוחם ללא חת, מכשירה אותו לעמוד בראש ארגון ממשלתי או עסקי. לא בטוח בכלל.

בדרך כלל, יוצאי הצבא שהגיעו לצמרת הפיקוד, אינם רעבים ללחם, שכן הפנסיה התקציבית השמנה שמרפדת את יציאתם לאזרחות נותנת להם שקט כלכלי עד סוף חייהם, גם אם אינם הופכים למיליארדרים בזכותה. אלא שיש ביניהם כאלה שמרגע הורדת הדרגות נמצאים במירוץ מטורף אחרי התפקיד הרם הבא, בדרך כלל כזה שיש לו יוקרה והשפעה על סדר היום של מדינת ישראל.

יהיו כאלה שיאמרו, שמדובר בפטריוטים בנשמה, שטובת האזרחים לנגד עיניהם, שהרי הם אלה שהיו מוכנים להקריב עבורם את נפשם בעת שירותם בצה"ל. אחרים גורסים שישנם מיקרים שבהם המרדף אחרי התפקיד המתגמל הבא, מגיע מתאוות שררה וחיפוש כוח.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, האלוף (מיל') יפתח רון- טל בחתימת ההסכם לרכישת תחנת הכוח 'רמת חובב', 25 ביוני 2020. יוסי וייס, אתר רשמי
רון טל. היה מועמד בין היתר למועמד למפכ"ל המשטרה, לראשות דירקטוריון שופרסל, יו"ר הדואר, מנכ"ל משרד האוצר, הפרויקטור האזרחי של "חרבות ברזל" ויו"ר רשות ניירות ערך/אתר רשמי, יוסי וייס

שני גנרלים מונו היום לתפקידים משמעותיים. אליעזר צ'ייני מרום, לפרויקטור הצפון, ויפתח רון טל, לראש מנהלת תקומה. שניהם אלופים במיל', האחד היה מפקד חיל הים, השני מפקד כוחות היבשה, בהתאמה, האחד השתחרר מצה"ל, כשברקורד שלו הערה מהרמטכ"ל על בילוי במועדון חשפנות, והשני בנסיבות לא סימפטיות, בעקבות חשדות על קבלת סיוע מצה"ל בשכ"ד שלא כדין, ואחר כך תקיפת רמטכ"ל מכהן בתקשורת.

אבל פה פחות או יותר מסתיים הדמיון. בעוד פרויקטור הצפון הוא תפקידו הראשון הציבורי של צ'ייני, ולכן מוטלת עליו חובת ההוכחה, נדמה שרון טל, שבמהלך השנים השמיע דעות ימניות, ואף היה מועמד ברשימת הליכוד והתמודד על תפקיד יו"ר הבית היהודי אותו הפסיד לרפי פרץ, היה מועמד לכל תפקיד שאפשר להעלות על הדעת.

והנה רשימה חלקית, לא בהכרח בסדר כרונולוגי, למגוון התפקידים ששמו שורבב אליהם: הוא היה מועמד למפכ"ל המשטרה, לראשות דירקטוריון שופרסל, יו"ר הדואר, מנכ"ל משרד האוצר, הפרויקטור האזרחי של "חרבות ברזל", יו"ר רשות ניירות ערך ויו"ר חברת חשמל בקדנציה שניה. האם יש מכנה משותף לכל התפקידים האלה? כן. כולם תפקידים בכירים מאוד. האם יש לרון טל התמקצעות ספציפית שמכשירה אותו אליהם, מעבר לעמדותיו הפוליטיות? לא בטוח.

מה שכן, באף אחד מהתפקידים בהם כיהן, כיו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל, יו"ר חברת חשמל ויו"ר מגדל, לא הבריק, מה שלא עצר אותו, מיד עם סיום תפקיד אחד, להסתער לעבר מציאת התפקיד החשוב הבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
האלוף (במיל) אליעזר (צ'ייני) מרום  בחנוכת שדה התעופה רמון באילת, 21 בינואר 2019. ראובן קסטרו
האלוף במיל אליעזר מרום (צ'ייני). תפקידו הציבורי הראשון/ראובן קסטרו

הכהונה שלו במגדל ממחישה את האופן שבו הוא תופס את מגוון התפקידים שבהם הוא יכול לכהן. בראיון שנתן לדיאנה בחור ניר, מיד עם היבחרו לתפקיד היו"ר השביעי במספר, אחרי שששת הקודמים התפטרו או פוטרו על ידי הבעלים שלמה אליהו בטונים צורמים תוך תקופה קצרה, הודה שהעובדה שאין לו מושג בביטוח לא ממש חשובה.

"זה אפילו יתרון", הסביר בכנות את בורותו בתחום. "אני לא אבוא לארגון ואגיד למנהלים 'אני יודע יותר טוב מכם', אלא 'אני בא ללמוד מכם'. זה עיקרון ניהולי שאני מאוד מאמין בו. שאלו אותי כשהייתי מח"ט בחטיבת טנקים מיהו המח"ט הטוב בעולם, ועניתי 'זה שיש לו את המג"דים הכי טובים בעולם'. היו"ר הטוב ביותר הוא זה שיש לו המנהלים הטובים ביותר. אני שחקן קבוצתי וזה יתרון".

יכול להיות שזה תופס בצבא כשהגנרל צומח מלמטה, אבל כשאתה נכנס לעולם העסקים ובעיקר לעולם הביטוח המאוד סבוך, כדאי לך לפחות ללמוד את החומר לעומק ולא רק להסתמך על מנהלים מעולים שיכולים להביא אותך להפסד צורב, עליו תשלם בכיסאך. חוץ מזה, הסביר בראיון, שהוא מאוד אוהב את אליהו, אותו אליהו היו"רים שנמלטו ממגדל, טענו שהוא מתערב בהחלטותיהם בניגוד לכללים ומנהל תקין.

אלא שהאהבה הזאת לא החזיקה מעמד יותר מדי זמן, או מדויק יותר, כשנה ושלושה חודשים, מה-1 באוגוסט 2021, עד לנובמבר 2022. מהר מאוד היחסים התקררו, השניים התקוטטו על מינוי מנכ"ל החברה, ואליהו החליט להיפטר ממנו, לא לפני שנתן לו מצנח פלטינה אחרי דין ודברים קשה ביניהם. בשנת 2023, שבה לא עבר ולו יום אחד, קיבל רון טל, על פי דו"חות מגדל, משכורת של 3.5 מיליון שקלים.

בנימין נתניהו. רועי אברהם, סאונד: יחזקאל קנדיל, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו. מינה את השניים/לשכת העיתונות הממשלתית, רועי אברהם, סאונד: יחזקאל קנדיל

בשנתיים האחרונות, מאז עזיבתו את מגדל, היה עסוק רון טל בלמצוא את התפקיד הבא שלו, וחלק מהמועמדויות שהוזכרו קודם, עלו בטווח הזמן האמור. בין פגישה לפגישה, התבטא בעניני היום, ואמר ש"הרצי הלוי הוא הרמטכ"ל הכושל ביותר בתולדות צה"ל. יש תחרות בינו לבין דן חלוץ שריסק את צבא היבשה", וקבע ש"כל המטכ"ל צריך ללכת הביתה", תמך בממשל צבאי מוגבל בעזה, קבל על הגירוש מגוש קטיף ותמך בנתניהו. ולכן, היה ברור שיתמנה בסופו של דבר למשהו.

אלא שה"משהו" הזה, מנהלת תקומה, הוא מפעל שצריך להתייחס אליו בחרדת קודש ולא כאל איזשהו ג'וב על הדרך. על משה אדרי, אותו רון טל אמור להחליף, אפשר לומר שהבין את גודל האירוע ויש לו את הניסיון והיכולת להוביל פרויקט גדול כל כך, המצריך ידע במנהל ציבורי וקשרים טובים במשרדי הממשלה.

סביר להניח שלרון טל יש יופי של קשרים. לזה אין צורך לדאוג. השאלה היא, האם הניסיון הניהולי שלו מספיק כדי לסיים את מה שאדרי התחיל ואמור להשפיע על חייהם של תושבי העוטף מוכי האסון והטראומות. מי שעומד בראש תקומה לא יכול לסמוך על המפקדים במעולים שמקיפים אותו. הוא צריך להיות מעורב בכל פסיק, לדעת למקסם את התקציב שגדול שקיבל, כדי להפוך את עתידם לטוב ובטוח יותר. האם העובדה שהיה יו"ר חברת חשמל כמעט 11 שנים ויו"ר מגדל הם ערובה לכך? לא בטוח. אפשר רק לקוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully