וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות השיקה "סופר חברתי", אבל הוא לא פתוח לעובדי הקבלן

עודכן לאחרונה: 24.6.2024 / 15:58

עשרות אלפי עובדי קבלן משלמים להסתדרות 0.75% ממשכורתם אך מרבית השירותים כולל הקנייה בסופר החברתי החדש נמנעת מהם; יו"ר מטה עובדי הקבלן: "הציניות של ההסתדרות גדולה, עובדי קבלן שחיים 'מהיד אל הפה' לא מקבלים מהארגון שום הטבה"; ההסתדרות: "הטענות אינן מדויקות"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד: "חייבים לעצור את הכאוס"/קונטקט

השקת "הסופר החברתי" על ידי הסתדרות העובדים הכללית בשבוע שעבר הציתה מחדש את המתיחות בינה לבין עובדי הקבלן.

האחרונים מחויבים לשלם להסתדרות דמי טיפול ארגוני בגובה 0.75% משכרם מכורח צו העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים, תשע"ג-2013, ובמסגרת הסכמים שנחתמו ב-2023. זאת לעומת עובדים החברים בהסתדרות המשלמים עד 0.9% משכרם.

הפערים בין חברי ההסתדרות לבין עובדי הקבלן המיוצגים על ידה מחודדים ביתר שאת בעמוד ההטבות והשירותים באתר ההסתדרות, בו רוב ההטבות והשירותים אינם מיועדים כלל למשלמי דמי הטיפול.

כך לדוגמה, עובדי קבלן המשלמים דמי טיפול ארגוני אינם זכאים לייעוץ ממזכיר האיגוד המקצועי, בעוד לחברי ההסתדרות שירות זה ניתן בחינם.

אלכס טנצר, פעיל חברתי. באדיבות המצולמים
טנצר. "מה אותה הסתדרות עשתה עבור אותם עובדי הקבלן? לאן הלך הכסף?"/באדיבות המצולמים

עובדי קבלן מחויבים בתשלום דמי השתתפות בגין הוצאות המחלקה המשפטית לאחר שצברו ותק של 6 חודשים, בעוד חברי הסתדרות בעלי ותק של 24 חודשים זכאים לטיפול משפטי ללא תשלום בתחום דיני עבודה.

הגנה על זכויות העובדים וייעוץ להתפתחות במקום העבודה אינם השירותים היחידים הנמנעים מעובדי הקבלן, שנזכיר כי משלמים 0.75% משכרם להסתדרות, אלא גם הטבות הניתנות לחברי ההסתדרות בפעילות התרבות והפנאי.

כך לדוגמה עובדי הקבלן נאלצים לשלם מחיר מלא בפעילויות הספורט, תרבות חברה ופנאי, בעוד חברי ההסתדרות זוכים להנחות של 10% ועד 20%, בהתאמה, לצד הנחה קבועה בגובה 15% ברכישת ספרי הוצאת 'עם עובד', עד 15% בקורסים שונים במכללת עמל, ועוד.

השקת "הסופר החברתי" חידדה את ההבדלים אף יותר לאחר שכמה עובדי קבלן ניסו לרכוש בו ולא יכלו לממש הרכישה שכן אינם חברי הסתדרות.

נזכיר כי ההסתדרות עצמה נלחמה כנגד העסקת עובדי קבלן ואף השביתה את המשק בשנת 2012 למשך 4 ימים, עד לחתימת הסכם להעסקה ישירה של כ-15 אלף עובדי קבלן (עובדי 'כתף אל כתף') במשרדי הממשלה.

מספר עובדי הקבלן בישראל אינו ידוע ומספרו תלוי בגורם המדווח. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל עובדים כ-150 אלף עובדי קבלן.

אלא שארגוני עובדים טוענים, כי מספרי הלמ"ס אינם כוללים עמותות וגורמים מתווכים שונים המעסיקים דרכם עובדי קבלן דוגמת מאבטחים, עובדי ניקיון, סיעוד, מורים, פקחים, עובדי מוקד, ועוד.

הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, לדוגמה, שהינה ארגון לובי לקידום העסקה ישירה ומורכב מארגוני עובדים, ארגוני סטודנטים, ועדי עובדים וארגונים חברתיים, טוען כי בישראל עובדים כ-400 אלף עובדי קבלן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בקריאה לראש הממשלה לעצור את הטירוף. דוברות ההסתדרות,
יו"ר ההסתדרות בר דוד. "נראה שעובדי הקבלן לא זכאים לאותה סולידריות"/דוברות ההסתדרות

אלכס טנצר, יו"ר מטה עובדי הקבלן בישראל אמר לוואלה כסף, כי "גורמים בהסתדרות מסרו לי שכ-240 אלף עובדי קבלן משלמים לארגון העובדים כמה עשרות מיליוני שקלים מצרפית בשנה במסגרת דמי טיפול ארגוני. אך מה אותה הסתדרות עשתה עבור אותם עובדי הקבלן? לאן הלך הכסף?

"הציניות של ההסתדרות כה גדולה, עד שאפילו מה שהיא הגדירה כ'סופר חברתי', הוא לא יותר מעוד הטבה לחברי לובי העובדים החזקים במשק, ומידור העובדים החלשים שמבחינתם אינם ראויים, כך נראה, לאותה הסולידריות. עובדי הקבלן לא יכולים להיכנס ולרכוש בו, למרות שהם משלמים לסופר 0.75% משכרם.

"אותם עובדי קבלן שחיים 'מהיד אל הפה', תרתי משמע, לא מקבלים שום הטבה מההסתדרות למרות מיליוני השקלים שהם משלמים לה מכוח צו ממשלתי. וגם בנוגע לאותם הסכמים קיבוציים שההסתדרות מתהדרת בהם שלטובתם עובדי הקבלן משלמים דמי טיפול - זה עוד ישראבלוף.

"ההסתדרות הרי לא באמת נלחמת עבור עובדי הקבלן, ולא רק שהיא לא נלחמת, היא אף מתמהמהת בדברים אותם סיכמה עבורם, דוגמת מריחת החתימה על ההסכם הקיבוצי, שלא שונה מאז 2013. עובדי הקבלן דורשים שהכסף שהם משלמים - ישרת אותם, ואותם בלבד".

תגובת ההסתדרות: "דמי הטיפול הנגבים מעובדים נמוכים משמעותית מההישגים שמהם נהנים בזכות ההסכם הקיבוצי"

מההסתדרות נמסר בתגובה: "הטענות והנתונים העולים בכתבה אינם מדויקים. באיגוד עובדי האבטחה, הנקיון והטיפול הסיעודי בהסתדרות מאוגדים כ-80 אלף עובדים, כאשר מתוכם כ-30 אלף משלמים דמי חבר (0.9%) והם זכאים למלוא השירותים ומגוון ההטבות שמעניקה ההסתדרות. וכ-50 אלף המשלמים דמי טיפול ארגוני, אשר גבייתם מתבצעת אך ורק מעובדים שחלים עליהם תנאים מיטיבים של הסכם קיבוצי במקום עבודתם, אך אינם חברים בארגון העובדים. מדובר בסכום חודשי של 0.75% משכר הברוטו שמופרש על פי חוק הגנת השכר. על מחצית מסכום זה קיים זיכוי במס שחוזר לעובד כבר בתלוש השכר.

"מדי שנה נחתמים במשק הישראלי מאות הסכמים קיבוציים שמשפרים את תנאי העובדים ומעניקים להם הגנה מקצועית. יודגש כי שיעור דמי הטיפול הנגבים מעובדים נמוך משמעותית מההישגים שמהם נהנים בזכות ההסכם הקיבוצי. כל אחד ממשלמי דמי הטיפול זכאי בכל עת להשלים את דמי הטיפול לדמי חבר (0.9%), כדי להתחיל ליהנות באופן מיידי מזכאות לכל ההטבות שמציעה ההסתדרות. לרוב, מדובר בתוספת של שקלים בודדים בחודש (עד תקרת גג של 32 שקל מקסימום לבעלי שכר גבוה).

"כמו כן, יש עוד כ-140,000 עובדות ועובדים (80,000 ישראלים, 60,000 עובדים זרים) המועסקים כמטפלות ומטפלים סיעודיים, אשר לא משלמים לא דמי טיפול ולא דמי חבר, אבל זכאים לכלל שירותי ההסתדרות לאחר מילוי טופס הצטרפות.

"ראוי לציין, כי בסוף שנת 2021 נתחם הסכם קיבוצי לעובדים אלו אל מול ארגון חברות נותני השירות, ואנו ממתינים למתן צו הרחבה ממשרד העבודה כדי שהצו יחול על כלל העובדות והעובדים בענף.

"לגבי דרישת עובדי הקבלן שהכספים שהם משלמים ישרתו רק אותם - דמי החבר ודמי הטיפול שנגבים משרתים את כלל חברות וחברי ההסתדרות ואת אלו שמקבלים מאיתנו שירותים - ללא אבחנה בין איגודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully