וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדחת מערב הנילוס: זינוק ברכישת חומרים נגד יתושים

עודכן לאחרונה: 26.6.2024 / 10:58

בקופת חולים מכבי ובסופרפארם מדווחים על זינוק משמעותי של עד פי שניים ברכישת חומרים נגד יתושים, בעיקר לאחר שגם ילדה צעירה נדבקה בקדחת: "לא להשתמש בחומרים חזקים על ילדים קטנים"

בווידאו: סרטון הדרכה על קדחת הנילוס/משרד הבריאות

גל התחלואה השוטף את איזור המרכז והסביבה בקדחת מערב הנילוס, מדאיג מאוד את אזרחי ישראל שמסתערים על תכשירי דוחי היתושים. לפי נתוני קופת החולים מכבי, קיימת עליה של 26% ברכישת תכשירים דוחי יתוושים בשלושת השבועות הראשונים של חודש יוני, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

על פי הדיווח האחרון של משרד הבריאות, ילדה בת 9 חשודה כי נדבקה בקדחת, זאת לצד 42 מאובחנים, מתוכם אושפזו 36 אנשים. חמישה מהם עדיין מונשמים ו-3 נפטרים מעל גיל 80 מנגיף הקדחת.

בנוסף, על פי הודעה של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, התגלו גם יתושים נגועים באיזור נתב"ג מה שעשוי להרחיב עוד יותר את הנגיף לחלקים נוספים ברחבי הארץ. יחד עם זאת יש לציין כי באופן כללי כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים והנגיף לא עובר מאדם לאדם והמחלה לא עוברת בחזרה מהאדם ליתוש.

יתוש האדס. ShutterStock
יתוש האדס/ShutterStock

ביאנקה ארז, רוקחת וסגנית מנהל מכבי פארם, מרחב שפלה ירושלים, מסבירה: "גם בקיץ הקודם הייתה עלייה כבכל קיץ של רכישת תכשירי הגנה מפני יתושים, אבל כאן אנו רואים שזה הרבה יותר מוקדם והישראלים רוכשים את התכשירים מוקדם יותר ובהיקפים גדולים יותר בגלל קדחת מערב הנילוס".

על פי ההערכות מדובר על עלייה של מאות רכישות בכל רחבי הארץ ברשתות הפארם של מכבי. "אנחנו מציעים מגוון רחב של תכשירים נגד יתושים ללא מרשם שמותאמים לכל גיל, דוחי חרקים וגם על בסיס טבעי שמותאם לילדים", המשיכה ארז.

"חשוב מאוד להתאים את המוצר לבן אדם עצמו. לא להשתמש בחומרים חזקים יותר על ילדים קטנים ולהשתמש אך ורק בחומרים המאושרים של משרד הבריאות. אצל המבוגרים התכשיר הפופולרי הוא 'אוטן', והתכשירי ג'ל שמורחים על הגוף הם הפופולריים יותר. מהחווה האישית שלנו הרוקחים על הדלפק יש יותר פניות והתייעצויות לגבי איזה תכשיר הכי מתאים כדי להתמגן מפני עקיצות יתושים לצד הדיווחים על העלייה בקדחת מערב הנילוס ותסמיניה".

ארז מציינת כי: "אני לא יודעת אם יש פאניקה, אבל יש ערנות גבוהה מאוד של הציבור בייחוד בימים האחרונים וכך ראוי שיהיה. הלקוחות רוצים לדעת איך אפשר למנוע עקיצות כדי לא להגיע לסיבוכים במידה וייעקצו והחשש הוא בעיקר אצל מבוגרים יותר. הם מתעניינים יותר, שואלים לגבי תסמינים של קדחת ומה עושים ברגע שמרגישים לא טוב".

ארז אמרה כי הדיווח האחרון על ילדה שנדבקה כנראה בנגיף, העלה את החשש גם אצל ההורים לילדים הצעירים. "יש עלייה יותר בחששות ובדאגות, צריך לנקוט צעדים להתמגן נכון. אני לא חושבת שצריך לזרוע פאניקה בציבור, אבל חשוב לנקוט צעדים מקדימים להתמגן על מנת להימנע מהמחלה. השנה זה התחיל מוקדם יותר כי זה בדרך כלל מגיע בחודשי יולי ואוגוסט עד לנובמבר".

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
ביאנקה ארז, רוקחת וסגנית מנהל מכבי פארם. באדיבות המצולמים
ארז. "הישראלים רוכשים את התכשירים מוקדם יותר ובהיקפים גדולים יותר"/באדיבות המצולמים

גם ברשת סופר פארם מאשרים כי נרשמה עלייה בביקושים לתכשירים דוחי יתושים במהלך השבוע שעבר לאחר הדיווחים על התחלואה בקדחת מערב הנילוס. על פי רשת הפארם מדובר על גידול של פי שניים ברכישת מוצרים בקטגוריה באיזורים בהם דווחה התחלואה.

משרד הבריאות חידד הנחיות לצוותים הרפואיים והנחה לשים דגש על אבחון וניטור המחלה.

על מנת לצמצם את החשיפה ליתושים, ממליץ משרד הבריאות להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהיה.

תחלואה מקדחת מערב הנילוס מוכרת בארץ שנים רבות ומתרחשת בעיקר בין החודשים יוני לנובמבר. השנה התחלואה החלה מוקדם מהרגיל וככל הנראה נובעת משינויי האקלים בישראל ובעולם, כאשר מזג האוויר הלח במרכז הארץ עשוי להוביל לרבייה ולהתפתחות של יתושים באזור זה. הסיכון לתחלואה משמעותית היא בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.

במקרים של תחלואה בקדחת מערב הנילוס מקיים משרד הבריאות חקירה אפידמיולוגית והמידע מועבר למשרד להגנת הסביבה לצורך פעילויות מניעה והדברה מקומית ע"י הרשויות. בנוסף, משרדי הבריאות והגנת הסביבה מיידעים את הציבור על אזורים בהם נלכדים יתושים נגועים בנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully