וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוקוס פוקוס: למה ניאצינמיד הוא רכיב חובה במוצרי הטיפוח שלכם?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 13:47

אם יש חומר פעיל שמומחי עור מוכנים לחתום על יעילותו זהו הניאצינמיד. אז מה כדאי שתדעו עליו בדרך לעור חלק, חיוני ומחודש היישר מהמדף, ואיך תוודאו שהתכשיר שרכשתם באמת מכיל נגזרת פעילה של ויטמין B3?

אילוסטרציה (דוגמנית). Freepik,
הוקוס פוקוס: למה ניאצינמיד הוא רכיב חובה במוצרי הטיפוח שלכם?/Freepik

עולם הביוטי מכתיר חדשות לבקרים כוכבי אנטי אייג'ינג חדשניים, שמבטיחים לחולל נסים ונפלאות לעור שנושא את סימני הזמן. אך אם יש רכיב פעיל שכולם תמימי דעים שהוא אכן יעיל, הרי מדובר בניאצינמיד.

חרף שמו האימתני משהו, הניאצינמיד הוא למעשה נגזרת פעילה של ויטמין B3. זאת עשתה את המעבר מעולם תוספי התזונה לעולם הביוטי ומסתמנת לאחרונה ככוכבת הלוהטת של תעשיית הקוסמטיקה.

ויטמין B הוא שם כולל לקבוצת ויטמינים מסיסים במים, הכוללת שישה ויטמינים השונים זה מזה במבנה ובתפקיד. יחדיו הם מסייעים לייצר את האנרגיה בגוף ותורמים לתפקודה התקין של מערכת העצבים. קבוצה זו משתתפת גם בתהליך ייצורן של כדוריות הדם האדומות, הנושאות חמצן לאיברים השונים.

מי אתה ויטמין B3 ?

ויטמין B3 (ניאצין או חומצה ניקוטינית), הוא אחד מששת הוויטמינים בקבוצת ויטמין B. ויטמין זה נחשב לאחד החיוניים ביותר לבריאות האדם. הוא מסייע בהפקת אנרגיה ממזון ומעורב בתהליכי חילוף החומרים של החלבונים והסוכרים בדם. מחסור בו עשוי לגרום למחלה בשם פלגרה הגורמת לעייפות, לרגישות לאור השמש ולדלקות בעור, בעוד שעודף ממנו מוביל לאדמומיות, וחמור מכך לבחילות ולסחרחורות.

מאז שנות ה-40 של המאה החולפת, למעלה מ-50 מדינות בארה"ב חייבו את חברות המזון להעשיר מזונות בסיסיים כמו קמח, דגנים ושיבולת שועל, בניאצין, זאת על מנת למנוע מצב של חוסר תזונתי בו.

אל תחום הקוסמטיקה הגיע הרכיב, כמו שקורה לעיתים קרובות בענף, רק לאחר גילוי ההשפעה המיטיבה שלו בתחומים אחרים, תוך ניסיון לנצלו ולהביאו לכדי יישום שייטיב עם הזדקנות העור.

קולאז 1. בתמונה תכשירי המותגים PHformula, דר לוי (דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון), קיל'ס, מעבדות GIGI, מאסקמיי  (אפריל). יח"צ,
בתמונה: תכשירי המותגים PHformula, דר לוי (דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון), קיל'ס, מעבדות GIGI, מאסקמיי (אפריל)/יח"צ

רכיב קסם. האומנם?

ניאצינמיד המכונה "רכיב הקסם", צורת האמיד (תרכובת) של הניאצין, מככב לאחרונה בשלל תכשירים קוסמטיים ונחשב (בצדק) לאחד המרכיבים המבטיחים, הפעילים והמגוונים ביכולות שלהם לשפר את העור.

"היות שהניאצין מסיס במים, חדירותו לעור ירודה בעוד שרמת הגירוי שהוא מספק לעור גבוהה", אומרת ליאורה חיטרון, מבעלי מותג הקוסמטיקה אנה לוטן ומפרטת: "לכן הוא פחות מתאים לשילוב בתכשירי טיפוח. יחד עם זאת, אנו נוטים לפגוש לאחרונה שימוש קוסמטי רב, בגרסת האמיד של הניאצין. ברפואת העור נחקרה הנגזרת הזאת כבר לפני שנים רבות והיא מהווה רכיב מקובל לטיפול בחלק ממחלות העור הדלקתיות והאוטואימוניות הודות לתכונותיה האנטי דלקתיות.

בנוסף, ישנן יצרניות המשלבות בתכשיריהן גם רכיב בשם Myristyl Nicotinate. מדובר בנגזרת מסיסת שמן של ויטמין B3 ניאצין, שהודות לחדירותה היעילה לעור, מייחסים לה פוטנציאל להשפעות קוסמטיות משמעותיות יותר, למשל עיבוי העור, חידוש תאי האפידרמיס, האצת חילוף חומרים והחלקת העור, תוך שיפור יכולת שימור הלחות והגברת יעילותם של מרכיבים אחרים ששולבו בפורמולות הקוסמטיות".

"הניאצינמיד נחשב לרכיב חשוב בתעשיית האנטי אייג'ינג", מצהירה ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ומפרטת: "השאלה היא, האם אנחנו באמת מבינים מה בדיוק עושה החומר הזה בעור".

לדבריה, לאחרונה קבוצת חוקרים של חברת פייר פאברה הצרפתית גילתה שאחת הסיבות להזדקנות הכרונולוגית של העור נובעת מהפגיעה ב-DNA של הפיברובלסטים (תאים המצויים ברקמת החיבור ובונים את הסיבים). פגיעה זו מובילה להזדקנות התאים.

"ברגע שנצליח להצעיר את התאים עצמם ולגרום להם לייצר יותר קולגן ולתקן נזקים שהצטברו בעור, הוא יהיה במראה צעיר יותר, וזה בדיוק מה שעושה הניאצינמיד ברמה התאית", אומרת ד"ר אקרמן ומוסיפה כי "מחקרים שונים מצביעים שהניאצינמיד מאריך את תוחלת התאים של הפיברובלסטים. מידע עדכני זה הוא בבחינת חדשנות קוסמטית, משום שהובן שהניאצינמיד מאפשר לתאים להישמר צעירים יותר ופעילים יותר לאורך זמן.

יצוין, כי במקביל לצורך בתיקון הפיברובלסטים שנפגעו, עולה גם הצורך לטפל באנזימים הנדרשים לתיקונו, היות ובמרוצת השנים הם נעשים פחות יעילים. בהיבט זה מעורבותו של הניאצינמיד הכרחית ומהווה קו פקטור של אנזימי תיקון DNA היות והניאצינמיד הופך ל-NAD פלוס, וכך מאריך את תוחלת החיים של התאים ומעכב את כניסתם להזדקנות".

סדרת קולגן פרו  של ד,ר פישר. יעל האן,
סדרת קולגן פרו של ד"ר פישר/יעל האן

מה ניאצינמיד יעשה לעור שלכם ואיך תשתמשו בו באופן יעיל ובטוח?

"השימוש בניאצינמיד נע בטווח שבין 0.01% ל-10%", אומרת שרון גרטלר, סמנכ"לית מחקר ופיתוח בתשלובת מפעלי ד"ר פישר. "ישנם בעולם מוצרים בודדים המיועדים למריחה על הפנים בהם ריכוז ניאצינמיד פעיל של 20%, אך נוכח הסיכון לרגישות שעשויה להתבטא באדמומיות, בתחושת חום ובגירוי, השימוש בהם אינו מומלץ לכל אחד".

עוד מציינת גרטלר כי "ריכוזי ניאצינמיד שנחקרו לאורך השנים במריחה טופיקלית (על העור) נעים בין 2%-5% ולהם תוצאות המצביעות על יתרונות מגוונים, החל בהגנה על מחסום העור, דרך מתן לחות, כרכיב אנטיאייג'ינג לשיפור מראה הקמטים והקמטוטים, וכן לשיפור מרקם העור וכטיפול בפיגמנטציה ועור שמן. שימוש בריכוזים נמוכים מאלו יסייע בהזנת העור".

גרטלר: "לשם קבלת תוצאות אפקטיביות מומלץ להשתמש בריכוזים שנחקרו, נבדקו והוכחו כיעילים. כמו כן, יש להתאים את ריכוז הרכיב לאופי השימוש ומטרתו.

הניאצינמיד אומנם נחשב בטוח לשימוש גם בריכוזים גבוהים באופן יחסי לחומרים פעילים אחרים בקוסמטיקה, אך עם זאת, במקרים מסוימים ו/או בריכוזים גבוהים, בעיקר בקרב אנשים בעלי עור רגיש, השימוש בו עשוי לגרום לרגישות ולגירוי העור, ולכן מומלץ להתחיל בריכוז נמוך ובהתנסות ראשונה - במריחת כמות קטנה, וחשוב כי עליה בריכוז הניאצינמיד (למשל מ-5% ל- 10%) תעשה בהדרגה ורק במידה ועולה צורך ממשי בריכוז גבוה יותר".

קרם פנים רימייקרונייזד של חוה זינגבוים.. כפיר זיו,
קרם פנים רימייקרונייזד של חוה זינגבוים/כפיר זיו

"חשוב להבין שבקוסמטיקה טיפולית אין רכיב פלא אחד", מחדדת חוה זינגבוים, בעלת מותג מקצועי הנושא את שמה. "המלצתי היא לבדוק את הפורמולה כולה ולוודא שכל שאר הרכיבים בתכשיר, אכן תומכים במטרה הטיפולית המוגדרת של התכשיר וייעודו. הריכוזים הפעילים השכיחים של הניאצינמיד נעים בין 5%-10% בקרם או בסרום, ואנחנו משתמשים בתכשירים שלנו הן בניאצינמיד והן בניקוטינמיד כבר מעל לעשור, גם בשימוש בקליניקה וגם בפורמולות המיועדות לשימוש הצרכן בבית, כשכל פורמולה כוללת מלבד הניאצינמיד גם רכיבים נוספים תומכי פעילות והתוויה על פי המטרה הטיפולית הכללית שהוגדרה".

"לניאצינמיד סגולות קוסמטיות רבות וביניהן גם יכולת מופלאה לסייע לנעול לחות ולהרחיק זיהומים או חומרים מגרים פוטנציאליים אחרים, מה שהופך את העור לח יותר ופחות רגיש", אומרת חני הרשקו, קוסמטיקאית ובעלת המותג חני קוסמטיקה. "בנוסף, משום יכולתו להקל על דלקות, הוא עשוי להתאים להרגעת מצבי אדמומיות בעור כתוצאה מאקנה, מרוזיצאה או מאקזמה, וגם להרגעה הנדרשת לעיתים בשל שימוש במרכיבים קוסמטיים רבי עוצמה כמו רטינול או חומצה גליקולית, שהסירו את התאים המתים מהשכבה הקרנית ויצרו רגישות בעור.

קולאז 2. בתמונה תכשירי המותגים  קרליין, קליניק, אנה לוטן, לה רוש פוזה, Neauvia, חני קוסמטיקס. יח"צ,
בתמונה: תכשירי המותגים קרליין, קליניק, אנה לוטן, לה רוש פוזה, Neauvia, חני קוסמטיקה/יח"צ

יתרון חשוב נוסף טמון בסינרגטיות של הניאצינמיד עם מרכיבים קוסמטים נוספים, לרבות חומצה היאלורנית, רטינול, חומצה סילצילית ואפילו עם ויטמין C.

ספציפית לזה האחרון, ולמרות הסברה שהוא אינו יכול להשתלב עם ניאצינמיד בפורמולות קוסמטיות, כי שילוב שכזה מבטל את הפעילות האחד של השני, הרי שמחקרים עדכניים מצביעים ששני הרכיבים יכולים להשתלב יחדיו ללא פגיעה ביעילותם, כל עוד רמות החומציות (pH) בפורמולה מנוטרות היטב".

תמונה ג'ל עיניים ללחות מתמשכת - קליניק.. יח"צ,
בתמונה: ג'ל עיניים ללחות מתמשכת - קליניק./יח"צ

להעשיר את העור בחמצן

"ניאצינמיד נחשב לרכיב אנטי דלקתי", אומרת דפנה קינקס, מנהלת ההדרכה בקבוצת אסתי לאודר ומוסיפה: "במקרים רבים הוא הוכיח יכולת לסתור ביעילות מגוון של רדיקלים חופשיים. בנוסף, הוא מעשיר את העור בחמצן, וחמצן כידוע הוא תמצית החיים, משום שכל תא חי זקוק לחמצן לשם קיומו.

הניאצינמיד, גם שומר על רמות הלחות ובבדיקות שונות הוא הציג יעילות בתיקון המחסום האפידרמלי (השכבה החיצונית ביותר בעור) בהיותו חיוני להפקתם של חלבוני הקרטין והפילגרין, הבונים ומחזקים את העור. כמו כן, הוא נמצא יעיל כמעכב גליקציה (צהבהבות בעור שמופיעה עם ההזדקנות הכרונולוגית), והוא מספק הגנה מפני נזקי השמש ותורם למראה ומרקם עור בריא, מאוזן ואחיד".

סוף לכתמים!

בנוסף לכל סגולותיו, פועל הניאצינמיד גם להפחתת ייצור המלנין על ידי עיכוב מעבר המלנוזומים לתאים הקרטינוציטים,ולכן הוא נחשב כרכיב יעיל גם לטיפול בכתמי עור קיימים ולמניעת התפתחות פיגמנטציה עתידית.

ככלל, הטיפול הקוסמטי בפיגמנטציה נחלק לשניים - מניעת כתמים על ידי הגנה מקרני השמש ושימוש בחומרים שמאטים את ייצור המלנין, לצד שימוש בתכשירים המפרקים את הפיגמנט שכבר קיים באמצעים שונים.

בהיבט זה תעשיית הקוסמטיקה המנגישה שלל תכשירים לטיפול בכתמי פיגמנטציה, עברה שינוי מהותי, והיום מוצעים מוצרים, חומרים ותהליכים חדשניים הרבה יותר, העובדים על אופן ייצור הפיגמנט באפקטיביות מוגברת ובמינימום זמן.

סדרת ברייט רייבל לוריאל פריז. יח"צ,
סדרת ברייט רייבל לוריאל פריז/יח"צ

אשתקד היה זה מותג הדרמו-קוסמטיקה לה רוש-פוזה, שחשף חדשנות כשהשיק את סרום הניאצינמיד 10 מתוצרתו. סרום זה מכיל ריכוז של 10% ניאצינמיד טהור לטיפול בכתמים כהים, סימני פיגמנטציה ומניעת הישנותם.

לאחרונה השיקה גם לוריאל פריז את BRIGHT REVEAL, סדרה המבוססת על ניאצינמיד לטיפול בכתמים.

סרום הפנים מסדרה זו מכיל אף הוא ריכוז של 10% ניאצינמיד וחומצת אמינו, שמטרתם להילחם בכתמים הכהים הנגרמים כתוצאה של סימני פוסט אקנה, כתמי שמש, כתמי גיל וכתמים הורמונליים.

גולת הכותרת בסדרה - מסכת פילינג המכילה ריכוז פעיל של 25% מרכיבי פילינג לטשטוש צלקות, פוסט אקנה וכתמים כהים. בניגוד לתכשירי הפילינג המכאני המסורתיים, המיועדים לחידוש פני העור באמצעות הסרת השכבה העליונה של התאים המתים באמצעות גרגירים טחונים, הרי שהמסכה המדוברת על אף היותה מכילה אלכוהול, מבוססת על פורמולה של חומצות אלפא הידרוקסיות (AHA), חומצות בטא הידרוקסיות (BHA) וחומצות פולי הידרוקסיות (PHA) - ולא על גרגירים או קריסטלים המוכרים מתכשירי הפילינג לשימוש ביתי.

לצד החומצות, שולב כאמור גם רכיב הניאצינמיד כך שהמסכה פועלת את להסרת התאים באופן אנזימטי שמחקה את הטבע. נתון זה מאפשר הימנעות משריטת השכבה הקרנית האופיינית לתכשירי פילינג מבוססי גרגירים ומספק למשתמש תוצאת אחידות, שאינה מושגת בהכרח כשמקרצפים את העור בתכשירי פילינג גרגירים.

סדרת אנטיאג'ינג אוון. יח"צ,
סדרת אנטיאג'ינג אוון/יח"צ

מלכודת הניאצינמיד

מרכיבים קוסמטיים רבים מקבלים את הכבוד הראוי להם הודות למולטיטסקינג שלהם. כזה הוא הניאצינמיד, אולם למרות ההייפ הגבוה סביבו, הרי שיש להדגיש כי ריכוז גבוה שלו בשימוש קוסמטי, עשוי לגרום לתופעת לוואי, לעקצוץ, לאדמומיות ואפילו להופעת אלרגיה, בעיקר באנשים הרגישים לו. בנוסף, בשל הפופולאריות הרבה שלו בתחום הקוסמטי, עשוי להיווצר מצב בו צרכן משתמש במקביל במספר תכשירים המכילים ניאצינמיד, וכך למעשה אין בקרת ריכוז על מינון הרכיב.

"אפילו אם מדובר ברכיב קוסמטי בטוח מאד, עשויות להופיע לעיתים תגובות של אדמומיות או יובש", אומרת ד"ר מוניקה אלמן, המנהלת הרפואית של רשת מכבי אסתטיקה ומחדדת: "הפסקת השימוש בתכשיר תפסיק את התהליך. כמו כן, חשוב להדגיש כי למרות סגולותיו הרבות, הניאצינמיד אינו נחשב לרכיב קסם. זהו בהחלט רכיב המוכר ברפואת העור האסתטית והוא אכן נחשב לחומר קוסמטי שיכול לעזור במצבי פיגמנטציה, אך עם כל הכבוד לו, אין בכוחו להעלים כתמים קשים או מלזמה (כתמים הורמונליים).

המלצתי היא להסתייע בו במריחה רק בשעות הערב. כמו כן, נדרשות הקפדה, התמדה ובעיקר סבלנות, משום ששיפור (לא העלמה) של הכתמים מצריך שימוש בן שישה חודשים לפחות. כך או אחרת, במידה ומשתמשים בתכשיר המבוסס על ניאצינמיד, חובה להתמגן כשלב אחרון בשגרת הטיפוח במסנן קרינה בגובה של SPF 40-50 ובמקביל להימנע ככל הניתן מחשיפה לשמש ולחום, לרבות זה הנפלט מתנורי אפייה, ממדיחים, מתנורים ומסאונות".

אז לא, לא מדובר בפלא קוסמטי, אך בתעשייה שמתהדרת לא פעם בשלל תכשירים, פיתוחים ורכיבים שמתיימרים לעשות את הקסם, יש מתברר גם רכיבים פעילים שבהחלט יעילים יותר מאחרים...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully