וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובדן התוצר למשק בגין האינתיפאדה - 14.6-17.9 מיליארד שקל ב-2002; נטל המס עשוי לעלות

ליאור כגן

26.3.2003 / 11:24

בנק ישראל: האובדן מוערך ב-3.1%-3.8% תוצר; בשונה מסכסוכים אלימים בעבר, המאבק הנוכחי פוגע בריכוזי המגורים והתעסוקה של האוכלוסיה האזרחית לאורך זמן



אובדן התוצר בשנת 2002 כתוצאה מהאינתיפאדה הוא בין 3.1% לבין 3.8%, שהם 14.6 עד 17.9
מיליארד שקל, כך מעריכים בבנק ישראל. בבנק מסבירים כי לאינתיפאדה שפרצה ברבעון האחרון של שנת 2000 היתה השפעה רבה על המיתון הכלכלי שפקד את ישראל מאז. בשונה מסכסוכים אלימים בעבר, המאבק הנוכחי פוגע בריכוזי המגורים והתעסוקה של האוכלוסיה האזרחית לאורך זמן, ומביא עמו שינוי בדפוסי חייה.



בבנק מציינים כי הצריכה הפרטית נפגעה בשל הערכת משקי הבית שהכנסתם צפויה לפחות בעתיד
הנראה לעין - בגלל שחיקת השכר הריאלי, התגברות האבטלה, הצטמצמות תשלומי ההעברה, ירידת
שווי הנכסים של הציבור ועוד.



בבנק מעריכים כי "התרחבות הגירעון התקציבי והמשבר בגביית המסים מעלים את הסבירות שנטל המס אף יעלה, וכך תקטן עוד יותר הכנסתם העתידית".



בבנק מסבירים כי האינתיפאדה פגעה תחילה בתנועת התיירות הנכנסת וביצוא לשטחים, וכן בסדירות הגעתם של עובדי השטחים לישראל. עם חלוף הזמן והסלמת העימות התפשטו נזקיה לתחומים רבים נוספים, ובראש ובראשונה להשקעות ולצריכה הפרטית.



יתרה מזאת, ההתמודדות בטרור חייבה להגדיל את המשאבים המוקצים למערכת הביטחון על זרועותיה השונות, תוך הרחבה ניכרת של ההוצאה לצריכה ציבורית. המיתון והגירעון התופח בתקציב המדינה חייבו נקיטת צעדים המקשים עוד יותר על הפעילות הכלכלית, ואלו חברו אל ההשפעה השלילית של האירועים הביטחוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully