וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בפנסיה ובהשתלמות נכנסה לתוקף: איך היא תשפיע על החסכונות שלנו?

רוני ריבקינד

עודכן לאחרונה: 2.7.2024 / 8:38

הרפורמה מגבילה את סוגי ההשקעות באפיקי החיסכון ועלולה להביא לשינוי מסלל באופן אוטומטי. איך תדעו אם הרפורמה תשפיע על הפנסיה שלכם ומה צריך לבדוק? המדריך המלא

קופת חזיר, חיסכון, פנסיה/envto

אתמול נכנסה לתוקפה רפורמת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במסלולי ההשקעה בשוק חיסכון ארוך טווח (קרנות פנסיה והשתלמות, קופות גמל לחיסכון והשקעה וקופות ביטוח). מטרת הרפורמה היא לקבוע כללים אחידים לניהול מסלולי השקעה על ידי גופים מוסדיים, הגדלת מגוון מסלולי ההשקעה העומדים בפני ציבור החוסכים, תוך שיפור יכולת השוואת המסלולים בין הגופים השונים.

האם השינוי חל על הקופה שלי?

בימים האחרונים נשלחו הודעות לעמיתים עם עדכון בדבר תכנית המיזוג והשינויים במסגרתה החלים במסלולי ההשקעה.

רוב העמיתים בקופות הגמל וקרנות הפנסיה נמצאים במסלולי השקעה ברירת מחדל: מסלול תלוי גיל ("מודל צ'יליאני") - 50 ומטה, 50 עד 60 ו-60 ומעלה; ובקרן השתלמות וקופת גמל להשקעה במסלול "כללי" - בהם לא חל כל שינוי במסגרת הרפורמה.

עיקר השינויים יחולו במסלולים בעלי התמחות מסוימת, כגון: מניות, אג"ח וכו'. כמו כן, בחלק מהמסלולים תבוצע שינוי של מדיניות ההשקעה, חלק מהמסלולים ימוזגו למסלולים חדשים או קיימים, וכן נפתחו גם מסלולים חדשים.

למלוא המידע לגבי המיזוג והשינויים במסלולי ההשקעה השונים אפשר לבדוק בדוח הרבעוני וכן באתר האינטרנט של הקופה באיזה מסלול מושקעים חסכונותיך ובכך לדעת אם השינוי חל עליך.

השקעות. ShutterStock
השקעות/ShutterStock

מה השינויים ברפורמה?

חוזר מסלולי השקעה בקופת גמל שמפורסם על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מחלקת מסלולי ההשקעה לאשכולות מרוכזים:

אשכול 1, מסלולים בניהול אקטיבי - מסלולים אלה יכולים להיות מושקעים באופן ישיר או באמצעות השקעה במדדים עוקבים, בנכסים סחירים ולא סחירים.

אשכול 2, מסלולים בניהול אקטיבי עם דמי ניהול משתנים - מסלולים אלה צפויים להיפתח בהמשך.

אשכול 3, מסלולי השקעה באפיקים סחירים בלבד - מסלולים אלה ישקיעו באפיקים סחירים עם הוצאות ניהול חיצוני* נמוכות.

אשכול 4, מסלולי השקעה עוקבי מדדים - מסלולים עוקבי מדדים בלבד רובם עם שילוב של כמה מדדים שונים ללא עמלות ניהול חיצוני למעט כמפורט בתקנות הוצאות ישירות*.

אשכול 5, מסלולי הלכה וקיימות - מסלולים לפי הכשר דתי או המתמחים בהשקעה בתחומי קיימות וסביבה.

לכל אשכול קיימת רשימה סגורה של מסלולי השקעה כך שיהיה ניתן להשוות באופן פשוט בין הביצועים של המסלולים בגופים השונים.

*שיעור ההוצאות לניהול ההשקעות כמפורט וכהגדרתן בתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקות), התשס"ח-2008.

האם אני צריך לשנות משהו בקופה שלי?

ככלל, מיזוג המסלולים צפוי להתבצע באופן אוטומטי. אולם, ככל שכספיך מושקעים באחד ממסלולי ההשקעה המתמחים, אך לא רק, ייתכן ויחול שינוי במדיניות ההשקעה במסלול ואף יכול שהמסלול יתמזג באופן אוטומטי למסלול אחר.

לכן, חשוב לבחון אם המסלול החדש או המדיניות החדשה מתאימים לצרכים שלך. לדוגמה: אם השקעת בעבר במסלול מתמחה בהשקעות בישראל בלבד וברצונך להמשיך באותה מדיניות - מומלץ לבדוק את המסלול או מדיניות ההשקעה החדשים, ובעת הצורך לעבור למסלול אחר המתאים לצרכיך.

רוני ריבקינד, מנהל מקצועי במור גמל ופנסיה. יח"צ,
רוני ריבקינד, מנהל מקצועי במור גמל ופנסיה/יח"צ

האם כדאי לי לשנות מסלול השקעה?

ללא קשר לרפורמת מיזוג מסלולי השקעה, אך במיוחד עתה, חשוב לבחון מעת לעת שמסלול ההשקעה בו מנוהלים כספיך תואם את רמת הסיכון המתאימה לך. מומלץ להתייעץ עם בעל רשיון פנסיוני כדי להתאים לכל מוצר חיסכון את רמת הסיכון שלו. לדוגמה: מסלול ההשקעה בקרן פנסיה עם צפי חיסכון ל- 40 שנה קרוב לוודאי יהיה שונה ממסלול ההשקעה הקיים בקרן השתלמות שתהפוך נזילה בעוד שנתיים.

לסיכום, רפורמת מיזוג מסלולי ההשקעה היא הזדמנות טובה עבור ציבור החוסכים להתייעץ ולבחון האם אתם מרוצים מאופן ההשקעה של החסכונות שלכם המנוהלים במוצרי החיסכון השונים, שמא כדאי לשנות מסלול השקעה או סוג התמחות ההשקעה (למשל, מפסיבי לאקטיבי או משמרני למנייתי, או אפילו להחליף את הגוף שמנהל את ההשקעות שלכם). החשוב הוא לתת תשומת לב לחסכונות שלכם, ולהתאמת אופן ניהולם לצרכים שלכם.

הכותב הוא מנהל מקצועי במור גמל ופנסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully