וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני התמחות במשפטים? מה צריך לדעת לפני שאומרים כן

עו"ד רונן זיו

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 11:28

מחר צפויים מאות סטודנטים לקבל תשובות מראיונות לקראת התמחות במשפטים. רגע לפני ההחלטה החשובה, מה צריך לדעת לפני שמחליטים ואיזה שאלות חשובות לא כדאי לכם לפספס

היועמ"שית בכנס לשכת עו"ד: השוואה בין נתניהו וגלנט לבין סינוואר היא ליקוי מאורות מוסרי/לשכת עורכי הדין

בשבוע האחרון מאות סטודנטיות וסטודנטים למשפטים בכל רחבי הארץ התראיינו במשרדי עורכי דין ולמשרות בשירות הציבורי (פרקליטות, בתי משפט וכו') על מנת למצוא מקום להתמחות בשנה הבאה בשתי פעימות - האחת במרץ והשנייה בספטמבר. לאחר כמה ימי ראיונות מגיע השבוע המועד שבו במידה רבה נקבע מהלך הקריירה של המתמחים. לאחר שסיימו את הראיונות הם ממתינים לתשובות היכן יתחילו התמחות.

יום חמישי הקרוב, יהיה המועד הפורמלי בו יקבלו הסטודנטים שיחות מהמשרדים וייסגרו מקומות ההתמחות המבוקשים לשנת ההתמחות. התחרות כמובן גדולה ולכן, רגע לפני ההחלטה הסופית - קיבצנו לכם מספר עצות ופרמטרים לבחירת המקום הנכון עבורכם להתמחות (לא לפי סדר החשיבות שהוא כמובן אישי).

מה מתאים לי?

התמחות במגזר פרטי או ציבורי? התמחות במשרד גדול בו אוכל לטעום ממגוון נושאים או משרד בוטיק? בחירת ההתמחות היא אחת ההחלטות המשמעותיות והמכריעות עבור עתידכם המקצועי. לא מעט עורכי דין ממשיכים לעסוק בתחום שבו הם התמחו לאורך הקריירה שלהם. אני מאמין שמועמדים שיש להם כיוון ברור ויודעים מה הם רוצים, צריכים לחתור להתמחות שתממש את הרצון הזה.

כך לדוגמה, למועמד שיודע שהוא רוצה לעסוק במשפט ציבורי אמליץ לשאוף להתמחות במחלקת הבג"צים. למועמד שנמשך לתחום המסחרי אמליץ לחפש מחלקה מסחרית חזקה באחד המשרדים הפרטיים המובילים. ואילו למועמדים שטרם יודעים, אציע לבחור התמחות שתאפשר התנסות מגוונת ככל הניתן, כזו שתאפשר להם במהלך ההתמחות לטעום מספר תחומים ולהבין מה התחום שמדבר אליהם.

סטודנטים באוניברסיטת רייכמן. יח"צ אוניברסיטת רייכמן,
סטודנטים. רגע ההחלטה מגיע/יח"צ אוניברסיטת רייכמן

מה איכות המשרד בו אתמחה?

בחירת משרד להתמחות בו אינה משימה פשוטה. מעבר לאיכות המשרד, אני ממליץ לבחון גם את שיטת ההתמחות, הסיכוי להישאר במשרד, יחסי האנוש במשרד ועורכי דין דומיננטיים שעובדים בו, כי הם אלו שמושכים את התיקים והעסקאות המאתגרים והמעניינים ביותר.

יש מגוון דרכים ללמוד על המשרד, לרבות דירוגים בינלאומיים ואתר המשרד שמפרט לקוחות ותיקים מרכזיים. אך בעיני הדרך הכי טובה היא להגיע לביקור במשרד, לשוחח עם המתמחים שעובדים בו ולהתרשם באופן עצמאי.

עם מי אעבוד ומי הצוות שילווה אותי?

כל משרד פועל בעניין הזה אחרת ולכן פה אמליץ לבחון מה 'שכבות' הליווי שהמשרדים השונים מציעים. לדוגמא, אצלנו קיים צוות מתמחים שמורכב מארבעה שותפים, רכזת מתמחים, כאשר בנוסף לאלו, כל מתמחה זוכה לליווי אישי מצד שותף מיומו הראשון בהתמחות, ושותף חונך מהמחלקה שבה הוא בחר להתמקד במחצית השנייה של תקופת ההתמחות.

מה אעשה בפועל בתור מתמחה?

האם מדובר בעבודה משפטית משמעותית או בעבודה מנהלתית, בעיקרה? אני מציע לוודא מה התשובה לשאלה הזו לפני שבוחרים במקום התמחות וללת דגש על משרדים בהם המתמחים מבצעים אך ורק עבודה משפטית משמעותית, וזוכים להשתתף בצמתי ההכרעה המרכזיים, להיות חלק ממשאים ומתנים ולכתוב כתבי בית-דין בעצמם.

הנחת העבודה שאמורה להפעיל את משרדי עורכי הדין היא כי הם מגדלים את הדור הבא של עורכי הדין, על כל המשתמע מכך. לכן עבורנו, כל מתמחה הוא חלק מהצוות שמטפל בתיק ולוקח חלק בלתי נפרד בישיבות, בדיונים, בשיחות הועידה ובכל שאר הפעולות, בדיוק כמו כל עורך דין ושותף בתיק.

מה שיטת ההתמחות?

- האם הצמדה אישית מתאימה לי? האם הצמדה מחלקתית? האם יש לי בחירה באילו מחלקות ועל אילו נושאים לעבוד או שהמשרד בוחר זאת עבורי? גם בעניין הזה, מדובר בשאלה אינדיבידואלית. אם מועמד יודע שהוא מעוניין לעסוק אך ורק בנדל"ן, אמליץ לו להתמחות במחלקת נדל"ן במשרד מוביל. התמחות בהצמדה אישית עלולה להוביל לנקודת משבר, אם מתברר שתחום העיסוק של המאמן פחות מעניין את המתמחה.

עובדה היא שהרבה מהמתמחים לא יודעים בתחילת דרכם מהו האופק שלהם, ולהם אמליץ להתנסות בעבודה מגוונת במספר תחומים, כדי שיוכלו לבחור באופן מודע ועל בסיס ניסיון אישי. כאשר האידיאלי הוא ליישם את שיטת ההתאמה האישית: מועמדים מוזמנים להתנסות במגוון מחלקות, ולאחר שסיימו מחצית מתקופת ההתמחות הם בוחרים בדרך כלל להתמקד בתחום מסוים.

ואולם, אם מועמד להתמחות יודע כבר מלכתחילה באיזה תחום הוא מעוניין, הוא בהחלט יכול לבחור להתמקד מראש בתחום אותו בחר. כך אצלנו, יש מתמחים שעוסקים רק במיסים, כי זה התחום שבו הם בחרו, ויש מתמחים שמלווים עסקאות נדלן, מיזוגים בחברות היי טק ותשקיף של מוצר פיננסי. ההתנסות האישית מאפשרת למתמחים לבחור את התחום המועדף עליהם בהמשך דרכם.

ליטיגציה, הייטק, קורפורייט, נדל"ן?

האם יודעים לאיזו מחלקה אשובץ ובאיזה תחום אעסוק? ואם אני לא יודע מה מתאים לי? - איך אוכל לבחור והאם אוכל להחליף תחום במהלך ההתמחות? במשרדים שונים תמצאו שיטות שונות. קיימים משרדים בהם המתמחה מגלה למעשה רק כשהוא מגיע להתמחות באיזו מחלקה הוא ישובץ ובאיזה תחום הוא יעסוק.

המצב האידיאלי הוא שכבר בשלב הריאיון המועמדים יוכלו לעדכן על העדפתם, כאשר מנגד מבינים שזו האחרונה עשויה להשתנות לאורך הזמן. מצד משרדי עורכי הדין חשוב להקפיד להכיל זאת ולאפשר למתמחים את הבחירה שלהם. אנו מאמינים שזה נכון וטוב גם עבור המתמחים וגם עבור המשרד.

מה הסיכוי להישאר במשרד ולהתקדם בו?

בנושא הזה יש הבדל בין מקומות ציבוריים, אשר מחויבים לקיים מכרז על פי דין, לבין משרדים פרטיים שחופשיים להציע למתמחים משרה בסוף ההתמחות כראות עיניהם. כמובן שסיכויי ההישארות תלויים גם בגודל המשרד, עוצמתו ואופק ההתפתחות בו.

במשרד מיתר, אנו מאמינים שהמתמחים של היום הם דור העתיד של עורכי הדין והשותפים במשרד מחר. לכן, אנו מקפידים להשקיע בהם בתקופת ההתמחות וסיכויי ההישארות שלהם במשרד בתום ההתמחות הם מהגבוהים בשוק. בדרך כלל מעל 60% מהמתמחים מקבלים הצעה להישאר במשרד, ובמחזורים האחרונים אף הצענו לכ-85% מהמתמחים לחזור אלינו לאחר בחינות הלשכה. בשוק רווי עורכי דין השאלה מה סיכויי ההישארות במשרד היא נקודה מאוד משמעותית.

רונן זיו, שותף במשרד מיתר. תומר יעקובסון,
רונן זיו, שותף במשרד מיתר/תומר יעקובסון

אלו תנאים מצפים לי כמתמחה?

קיימת שונות גדולה בתנאי השכר ובתנאים בכלל בעיקר כשבוחנים את המשרדים הקטנים אל מול הגדולים יותר, או את השירות ציבורי מול המגזר הפרטי. אני ממליץ לבדוק את הנושא באופן פרטני על מנת לשמור על שביעות רצון גם בנושא זה.

מה יחס מקום ההתמחות למשרתי המילואים?

האם זה יפגע בהתמחות שלי? בימים אלו רבים שירתו או עדיין משרתים שירות מילואים משמעותי ומתמשך בשגרה, ואף למעלה מכך בחירום. על פי דין, תקופת ההתמחות ממשיכה להיספר גם בעת שירות מילואים, ולכן מתמחה לא צריך או צריכה להיפגע משירות מילואים אליו הוא או היא זומנו. בחברתנו למעלה מ-120 מעובדי המשרד גויסו למילואים וחלקם מצויים בשירות מילואים גם בימים אלו. אנו מוקירים תודה לאותם עובדים ומעריכים אותם על תרומתם ושירותם למען החברה והמדינה ומבטיחים שהתמחותם לא תיפגע בשל כך.

ולסיום עצה אישית שלי לתקופת ההתמחות: תתחילו אותה חזק, ואז תגבירו. זו תקופה קצרה שעוברת מהר מכפי שתדמיינו, ובמהלכה אתם תלמדו המון. תגדילו ראש, תשקיעו מאמץ, תפיקו את המרב כך שתתחילו את הקריירה ברגל ימין. אני מאחל לכל המועמדים בהצלחה בראיונות ובבחירות שהם מבצעים, ותקופת התמחות מלמדת, מפתחת ונעימה.

הכותב הוא שותף במשרד מיתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully