וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכננים שופינג עם מבצעי סוף עונה? בדקנו מתי הכי שווה לקנות

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 12:40

מבצעי סוף העונה הם דרך מצוינת לחסוך כסף וחגיגת המבצעים שהחלה, מביאה את הצרכנים הישראלים בהמוניהם אל מרכזי הקניות, אבל יש דילמה: ההנחות כעת עומדות על כ-20%, אך הן יעמיקו בהמשך ויגיעו עד ל-70% הנחה - בדקנו עם מומחים מתי הכי שווה לקנות

גבר ואישה מחזיקים שקיות שופינג וכוס קפה טייק אווי. ShutterStock
מתכננים שופינג עם מבצעי סוף עונה? בדקנו מתי הכי שווה לקנות/ShutterStock

מבצעי סוף הקיץ בישראל מתחילים בדרך כלל בחודש יולי ולעיתים קצת קודם, בסמוך לתחילת העונה והם נמשכים עד סוף חודש ספטמבר, לקראת חגי תשרי, אז מתחלפות הקולקציות בחלונות הראווה לחגיגיות וכאלו שמתאימות למזג האוויר הסתווי.

הישראלים, ששמחים על המבצעים, מגיעים אל מרכזי הקניות ומעמיסים פריטים שרצו לקנות גם קודם אבל התאפקו כדי ליהנות ממחירים אטרקטיביים יותר ולהרגיש שלא "יצאו פראיירים". אלא מה? ככל שהעונה מתקדמת, המבצעים בחנויות שמתחילים בדרך כלל עם הנחות נמוכות יחסית עם 20-40 אחוזי הנחה, עשויים להגיע בסופו של המבצע, כשהמלאי הולך ומתרוקן, גם ל-60 ואף ל-70 אחורי הנחה, במטרה לחסל מקסימום פריטים מהעונה שעומדת להסתיים.

"צימוד המילים "מבצע סופעונה", מעורר אצל רבים מאתנו צורך עז לפתוח את הארנק, אך רגע לפני שעונת המבצעים וחיסולי הקיץ מתחילה, אנחנו כצרכנים נבונים צריכים להיות חכמים ולבדוק האם המבצע שווה לנו, האם מדובר במבצע אמיתי או תרגיל שיווקי. חשוב שננהג באופן מושכל אחרת נגלה שהגענו להוצאות לא מתוכננות דווקא בתקופה שההוצאות המשפחתיות גבוהות מהרגיל", אומרת הילה קניסטר בר דויד, מנכ"לית מועדון צרכנות "שלך" ומומחית לצרכנות נבונה. "מבצעי סוף עונה עשויים להוריד משמעותית את העלויות של הפריטים, מדובר בחיסכון של עשרות ועד מאות שקלים הנחה על כל פריט, מה שיכול להסתכם באלפי שקלים ויותר למשפחה בשנה".

סוף הוא תמיד התחלה

"היום הראשון של הקיץ מבשר למעשה, את תחילת סופו בכל הנוגע למבצעי סוף עונה מוסיפה קניסטר בר דויד, "נכון שאנחנו רק מתחילים רשמית את העונה אבל כשמדובר במוצרי טקסטיל במיוחד, זוהי גם יריית הפתיחה למבצעי סוף העונה. כמומחית צרכנות נבונה, אני תמיד מציעה לבחון את הצורך לפני כל רכישה.

פריטים שנוכל לעשות בהם שימוש רב עונתי, לשנים קדימה, כמו כלי בית, מכשירי חשמל, אביזרים, מגבות מצעים וכדומה, יהיה חכם לרכוש בתקופת המבצעים, רכישות שיחסכו לנו בהוצאות המשפחתיות לטווח ארוך יחסית, במיוחד בתקופה של התייקרות ועליית מחירים".

הילה קניסטר בר דוד. ערן לבנון,
הילה קניסטר בר דויד, מנכ"לית מועדון צרכנות ״שלך״ ומומחית לצרכנות נבונה/ערן לבנון

אזל מהמלאי

אז מתי הכי שווה לקנות? על פי מומחים, הזמן הטוב ביותר לקנות במבצעי סוף עונה הוא לקראת סוף המבצעים, בטענה שהסבלנות משתלמת ותזכו ליהנות מהנחות עומק אטרקטיביות במיוחד, אך הם לא שוכחים לציין גם את החיסרון עבור מי שיצליחו לדחות סיפוקים וימתינו: ייתכן שחלק מהמוצרים שממש חיכיתם להם, כבר לא יהיו במלאי.

"בישראל, כמו בכל העולם, עונת סוף העונה היא זמן שבו הצרכנים נוהרים בהמוניהם לחנויות ולאתרי האינטרנט, בדיוק כמו תיירים שנמשכים לחופים שטופי שמש, אומר מוטי אלבז, מנכ"ל פירמת הייעוץ Success Code, אבל לא רק הצרכנים נערכים אלא גם הרשתות המקומיות והבינלאומיות נערכות למבצעי סוף העונה במלוא המרץ, משחיזות את המקלדות ומחממות את המזגנים לקראת מבול הרוכשים".

כששאלנו את אלבז על הסוד השמור לצרכנים מכורים (מתי הכי שווה לקנות?), הוא ענה: "מבצעי סוף העונה מתחילים בדרך כלל בסוף יוני עבור פריטים מקולקציות הקיץ, ולקראת סוף דצמבר לפריטים מקולקציות החורף. אלו התקופות שבהן החנויות מצטיידות בשלטי מבצע בצבעים זוהרים ולרוב כוללים מבצעים של 20% עד 30% הנחה. לעומת זאת, העמקות המבצעים המשמעותית מתחילות כשלושה עד ארבעה שבועות לאחר תחילת המבצעים, כלומר בסביבות יולי-אוגוסט ובינואר-פברואר, וזאת במטרה לפנות את המדפים בדחיפות לסחורה החדשה. בשלב זה, המחירים יורדים לרמות קיצוניות יותר של 50% עד 70% הנחה והרוכשים כבר מתחילים להרגיש כאילו זכו בירושה בלתי צפויה".

מוטי אלבז. עידו סקעת,
מוטי אלבז, מנכ״ל פירמת הייעוץ Success Code/עידו סקעת

נערכים לתנועה ערה

תאגידים, רשתות וחברות גדולות, מתכננים את המהלכים השיווקיים לקראת עונת הסיילים, חודשים מראש. "ההיערכות של הקניונים לעונת המבצעים בסופי עונה, דומה למבצע צבאי של ממש", מוסיף אלבז ומשקף את מה שקורה מאחורי הקלעים בנבחי מחלקות השיווק, "החנויות מוציאות את כל הסחורה מהמחסנים למדפים, מכינות מערכי שירות לקוחות ומתכוננות לכמות בלתי נתפסת של החזרות והחלפות. מדובר באמנות של ממש - מתי וכיצד להציע הנחות מושכות, כיצד לגרות את הצרכן מבחינה פסיכולוגית וכיצד לנהל את אחוזי ההנחה על מנת לשמור על רווחיות סבירה".

"חנויות בארץ מחזיקות מלאי סחורה שחלקה כבר הוזמנה טרום המלחמה או שנה מראש ולכן אנחנו נראה התחלת מבצעים כבר בחודש יולי, והעמקה בחודש אוגוסט עד מבצעי חיסול בסוף אוגוסט תחילת ספטמבר, מוסיפה קניסטר בר דויד.

עמית פרמינגר מנהל שיווק hoodies. ליהי לוין,
עמית פרמינגר, מנהל שיווק hoodies/ליהי לוין

אדום עולה? אסטרטגיות מכירה בעונת הסיילים

אלבז, משתף באסטרטגיות מכירה שמשרתות את החנויות במטר להעצים את חוויית הקניה ולגרום לרוכשים לרצות לקנות עוד ועוד: "אחת האסטרטגיות הידועות בסופי עונה היא לשים שילוט sale בחלון הראווה אך בפועל בעת כניסה לחנות הביגוד במבצע נמצא רק בסוף החנות כדי לגרום ללקוחות לטייל לכל אורכה ולראות גם בגדים במחיר מחירון.

טכניקה נוספת היא לנופף בשילוט עם הנחה מוגזמת אבל בפועל רק חלק מהפריטים כוללים הנחה זו. חשוב להבין שהרשתות משקיעות מיליוני שקלים בפרסום רק כדי שתיכנסו לחנות, עוד אפילו לפני שקניתם דבר. לכן כל אלמנט שיוצר גירוי ומכניס אתכם לחנות, מקדש את המטרה. אפילו שילוט ה-sale הצבוע באדום מהונדס בכוונה בצבעים אלו מאחר שצבע זה מעודד את המוח מבחינה פסיכולוגית לקחת סיכון ולהעז יותר. זו גם הסיבה לדוגמה שהצבע האדום שולט מאד בבתי הקזינו ברחבי העולם".

"כמובן שהחנויות והרשתות יעשו הכל כדי שנשים לב להנחות", מוסיפה קניסטר בר דויד, "מפרסומות בטלוויזיה, בעיתונות ובשלטי חוצות, דרך ערוצי הדיגיטל והרשתות החברתיות, כאשר בלא מעט מקרים, הם יעזרו במשפיענים ופרזנטורים נוצצים.

בנוסף למומחים לצרכנות, שאלנו גם נציגים בכירים מהרשתות הגדולות על ההיערכות למבצעי סוף העונה. עמית פרמינגר, מנהל שיווק רשת HOODIES, מוסר: "בימים אלו, הלקוח הישראלי מחפש VALUE FOR MONEY יותר מתמיד, הוא עוקב באדיקות אחר המבצעים המפורסמים ולא מתעצלים לערוך השוואת מחירים. המחירים האטרקטיביים שאנחנו מציעים כל השנה הופכים לשווים עוד יותר בתקופות הסיילים".

הילה נוי מנהלת השיווק של ביג מרכזי קניות, מציינת כי הרשתות החלו כבר במכירות סוף העונה. "מרכזי הקניות של ביג מקיימים בימים אלו ירידי חוץ בהם מוצגים הפריטים מהקולקציות שבמבצע, זאת כדי להנגיש את ההנחות לקהל והקונים ולהפחית מהעלויות הגבוהות שהם נאלצים לשלם.

הילה נוי, מנהלת שיווק ארצית ביג מרכזי קניות. יח"צ,
הילה נוי, מנהלת שיווק ארצית ביג מרכזי קניות/יח"צ

קניות תחת אש

צרכנים שמתגוררים בישראל, לעיתים מתקשים לעשות את ההפרדה בין המצב הביטחוני המתוח ובין שעות הפנאי שייעדו בעבר לבילויים. ידיעות מסוג "הותר לפרסום" משפיעים באופן מיידי על צרכנים שמרגישים אבל, חמלה והשתתפות בצער המשפחות ולרגעים ניראה לכולנו שהכל "הבל הבלים". שאלנו את המומחים האם מורגשת השפעתו של המצב הביטחוני בישראל על היקפי המכירות המוכרים מזמנים שלווים יותר.

"הצפי למכירות אכן מושפע מהמצב הביטחוני", מוסיף צביקה וילנאי מומחה צרכנות ומנכ"ל מועדון צרכנות הוט, "אך הצרכנים עדיין מחפשים את העסקאות הטובות ביותר בעבור הפריטים שהם צריכים, גם בזמנים מתוחים כמו אלה".

קניסטר בר דויד מוסיפה לדברים ומציינת: "המצב הבטחוני בהחלט משפיע על מצב הרוח של כולנו, החשק לקנות ולהתחדש יורד עם כל ידיעה חדשותית קשה. בנוסף גל עליות המחירים ודיבורים על עליית המע"מ וגזרות כלכליות עתידיות לשנת 2025, גורמות לאנשים לחשוב פעמיים ויותר, בנוגע להוצאות לא חיוניות".

לעומתם, ישנם צרכנים שמוצאים נחמה בקניות, דווקא בתקופות מתוחות: "במתחמי ביג, מורגשת השנה תנועה ערה של לקוחות, שמוצאים נחמה מהחדשות ומהמצב בשופינג ובבילוי במרכזים. כמו כן העובדה שיש ירידה משמעותית בטיסות לחו"ל בקיץ משפיעה אף היא".

צביקה וילנאי מנכל מועדון צרכנות הוט. אוסנת רום,
צביקה וילנאי מומחה צרכנות ומנכ"ל מועדון צרכנות הוט/אוסנת רום

מסמנים וי של ניצחון

לאור המבצעים המפתים והפרסומים שסוחפים אותנו לקנות עוד ועוד גם לא מתוך צורך אמיתי, קבלו טיפים מאיתנו לצרכנות נבונה, כדי שתצאו בתחושה אמיתית של ניצחון.

בחנו את הצורך: האם אנחנו באמת צריכים את הפריט והמחיר המוזל יחסוך לנו כסף? (במקרה כזה שווה לרכוש בתחילת עונת המבצעים כדי שלא תפספסו והפריטים יאזלו מהמלאי), או שמא רק בא לנו להתחדש (במקרה כזה שווה אולי לחכות לסוף תקופת המבצעים ולהשיג את הפריט בהנחה גבוהה יותר).

ערכו סקר שוק והשוואת מחירים: לפני שאתם קונים, בדקו את המחיר של הפריט המבוקש בכמה חנויות שונות, במיוחד כשמדובר במוצרי חשמל, רהיטים, תכשירים קוסמטיים, מוצרי טיפוח, אקססוריז וכדומה.

הגדירו תקציב: לפני שאתם יוצאים לקניות, קבעו מראש כמה אתם מוכנים להוציא והשתדלו להיצמד לגבול שעשיתם לעצמכם.

אל תתפתו לאסטרטגיות המכירה האגרסיביות: השתדלו להתעלם משלטים גדולים ומפתים שמציעים הנחות גבוהות על פריטים שאתם לא באמת צריכים, אל תתפתו לרכוש רק בגלל שהם זולים.

שימו לב לאותיות הקטנות: לפני שאתם קונים, קראו את תנאי המבצע בעיון. ודאו מהם מועדי המבצע, הפריטים המשתתפים במבצע ומדיניות ההחזרות/החלפות.

וילנאי מוסיף לטיפים הנ"ל עם עצה מתחומו: "אני מציע לכלל הצרכנים, לפני כל רכישה, לבדוק מה מציעים מועדוני הצרכנות השונים ולנצל את ההטבות המוצעות, דוגמת כפל הנחות והטבות נוספות".
לסיכום, מבצעי סוף העונה הם הזדמנות מצוינת לצרכן הישראלי לחסוך כסף ולהרגיש טוב. התחושה שלאחר הרכישה, אם באמת השגנו מחיר טוב על פריט שרצינו מאד, היא תחושה מעצימה ומרגשת, גם כי "לא יצאנו פראיירים", וגם כי נשארנו חיוניים, אופטימיים ומעודכנים, אם בזכות מוצר שישדרג את איכות החיים שלנו ואם רק כי הוא יעזור לנו להיראות טוב יותר.

"אם תהו צרכנים חכמים, תבינו מתי, איפה ובעיקר איך לקנות ותצליחו ליישם את עקרונות הצרכנות הנבונה, סביר שתחזרו הביתה בתחושת ניצחון אמיתית", אומר אלבז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully