וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה והמלונות במאבק משפטי ו-700 מפונים נותרו בלי אוכל

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 23:04

עד מאי קיבלו המפונים דמי כלכלה יומיים של 150 שקל. ביקורת של משרד התיירות עצרה התשלום לקבוצת מלונות שכעת תובעים את המדינה, והמפונים נותרו לדאוג לעצמם: "נאלצים לקבל תרומות אוכל, אטימות ממסדית מקוממת"; משרד התיירות: "יכולים לקבל דיור חלופי כולל פנסיון מלא"

בווידאו: התושבים האחרונים מפונים משדרות/יניר יגנה

מאות מפונים נאלצים לשלם עשרות אלפי שקלים על מזון מכיסם לאחר שמשרד התיירות עצר העברת כספים למספר מלונות בתל אביב בעקבות ביקורת שערך בהם.

הביקורת העלתה כי הגדרת המלונות, המשפיעה על גובה הכספים המועברים אליהם בגין שיכון מפונים, אינה תואמת את הגדרתם לפי משרד התיירות, המגדיר מלון, בין היתר, ככזה המאפשר אספקת 3 ארוחות חמות ביום.

מדובר בכ-8 מלונות ברחבי העיר המשכנים כ-700 מפונים, כאשר האחרונים קיבלו ממפעיל המלונות "דמי כלכלה" במהלך שהותם בהם לטובת רכישת מזון כחלופה להעמדת 3 ארוחות ביום. הפסקת התשלום על ידי משרד התיירות הובילה את המפעיל להפסקת תשלום דמי הכלכלה.

קבוצת מפונים עימם נפגש וואלה כסף באחד המלונות, הממוקם ברחוב יונה הנביא בתל אביב, טוענים כי מהלך המשרד, גם אם נכון, הפקיר אותם, וכי למרות שפנו בנושא למשרד כבר במאי האחרון עדיין לא קיבלו מענה ההולם את צרכיהם.

במלון משתכנים כ-30 בתי אב, רובם מקרית שמונה ומקצתם משדרות, ובהם רווקים, פנסיונרים, גרושים ומעט משפחות.

היות והמלון אינו כולל מטבח המאפשר הכנת 3 ארוחות ביום מפעיל המלון העביר להם, כאמור, דמי כלכלה בסך 150 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד כתחליף לארוחות הנדרשות.

ארוחת בוקר במלון. Edvard Nalbantjan, ShutterStock
ארוחת בוקר במלון. עד מאי קיבלו "דמי כלכלה" במקום ארוחות/ShutterStock, Edvard Nalbantjan

ביקורת שערך המשרד במקום לפני מספר חודשים הובילה לעצירת הכספים למפעיל בגין שיכון המפונים החל מאמצע מרץ האחרון, וכתוצאה מכך מפעיל המלון עצר את תשלום דמי הכלכלה שסיפק למפונים כחלופה ל-3 הארוחות להם הם זכאים.

במכתב ששלח המפעיל למפונים ותוארך ל-15 במאי, ואשר הגיע לידי וואלה כסף, נכתב, בין היתר: "לאחר חודש וחצי של הליך בירור מטעם משרד התיירות אל מול חברתנו בנוגע למקומות האירוח בהם אתם שוהים ולגבי סיווגם, הקפיא משרד התיירות את העברת תשלומי פעילות החברה מאז ה-15 למרץ.

"המשמעות היא שבמשך חודשים לא קיבלנו תשלום אחד ממשרד התיירות ואנו מממנים את האירוח במלואו.... כדי שהחברה לא תפשוט רגל אנו נאלצים לעצור את כלל הפעילות שלנו כרגע, כולל שירותי אוכל וניקיונות יומיים". יש לציין כי עת ביקור וואלה במקום כן נצפתה פעילות ניקיון.

החברה המפעילה את המלון הגישה תביעת "צו עשה" לבית המשפט כדי לחייב את משרד התיירות לשלם לה כ-20 מיליון שקל שלטענתה המשרד חייב לה עבור שיכון כ-700 מפונים בשמונת המלונות בהם הם משוכנים בתל אביב.

על פי התביעה זו האחרונה נועדה למנוע קריסת חברת מפעיל המלונות, שטוען, בין היתר, כי משרד התיירות עצמו אישר את המלונות והפנה אליה מפונים, וכי המשרד פועל בצורה דומה אל מול מלונות אחרים.

יש לציין כי משרד התיירות חולש על כסף ציבורי וכי יש לשבחו על כל ביצוע ביקורת ויישום הנדרש בעקבותיה. לצד זאת, בזמן שמשרד התיירות ומפעיל המלון נאבקים זה בזה, המפונים הושארו על שרטון אי הוודאות.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
בני נוער מפונים מהעוטף מתארחים במלון מעלה החמישה. משרד הרווחה, אתר רשמי
מפונים. "למה מכניסים את המפונים לאותה קלחת עם המלונות?"/אתר רשמי, משרד הרווחה

שי בן זקן, סמח"ט במילואים המשוכן במלון ומשמש נציג המפונים בו, אמר לוואלה, כי "מפעיל המלון אינו מעביר 'דמי כלכלה' מאז חודש מאי האחרון ומאלץ אותנו להיעזר בתרומות מזון שמגיעות הנה בוולט, לצד הוצאת כספים מכיסנו.

"אך לא לכולנו היד משגת, שהרי נקרענו מחיינו הקודמים וממקומות העבודה. כפנסיונר של הצבא אני מנסה לעזור כמה שאני יכול, ובאופן אישי כבר הוצאתי כמה אלפי שקלים כסיוע לכמה מהפונים לטובת מזון.

"הודענו למשרד התיירות בגין הפגיעה כבר בתחילת מאי האחרון, ובעוד כל הגורמים מכלל הרשויות אומרים כמה הם מבינים אותנו - פתרון אין.

"באופן אישי אני לא מצליח להבין מדוע משרד התיירות מתקשה כל כך לפתור את הסוגייה. הייתה ביקורת והמשרד מצא לנכון לעצור למלון כספים עד בדיקת ממצאי הביקורת. אוקיי. אך מדוע הוא מכניס את המפונים לאותה קלחת?

"שיפעל מול המפעיל כנדרש, אך את הכסף שהמשרד משלם ומיועד לשרת את המפונים - שיפנה למפונים עד להשלמת בדיקותיו. לדוגמה, המשרד יכול לחשב את עלות המזון ולהעביר אותה אלינו, כדי שנוכל לקבל את הדבר הבסיסי ביותר - מזון.

"האטימות הממסדית הזו, שממשיכה גם כ-10 חודשים לתוך המלחמה, מקוממת ובלתי מובנת. פינו אותנו מהבתים כי מדינת ישראל כשלה במדיניות ההגנה והביטחון שלה, ואנו עתידים לחזור לשיקום ארוך.

"הרושם הוא שהקיפאון בתגובת המדינה ב-7 לאוקטובר ממשיך גם עתה. מה יקרה עימנו כשכבר לא נוכל לשלם יותר על מזון מהכיס? כולנו משלמי מיסים, משרתי צבא ומילואים, ומגיעות לנו זכויות כמו כל אחד ואחת אחרים, אך התוצאה בפועל מובילה להרגשה כי היחס אלינו אחר".

שריפה בקרית שמונה. מעריב
שריפה בקרית שמונה. רבים מהמפונים שנפגעו הגיעו מהעיר הצפונית/מעריב

משרד התיירות: "יכולים לקבל דיור חלופי"

נציין כי המשרד הציע למפונים לעזוב את המלון ולעבור למלונות אחרים, אך המפונים סירבו, רובם בטענה כי כבר השתקעו בו ובסביבתו וכי המעבר שהוצע להם יגדע רציפות חיים שכבר החלו לייצר דוגמת רישום לבתי ספר, גנים ופיתוח חיי קהילה שונים.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "מביקורת שערך משרד התיירות בשטח, מול דיווחי החברה למשרד, על סוג מקום הלינה בו היא מארחת מפונים ואשר ממנו נגזר התעריף - עלו ממצאים של אי התאמה לכאורה ולתשלום ביתר לחברה בסכומים ניכרים. המשרד עצר את התשלום עד לסיום הבדיקה.

"ככל שמפונים אינם מרוצים ממקום האירוח בו הם נמצאים, הם רשאים לפנות בכל עת לחמ"ל משרד התיירות ולקבל באופן מיידי דיור חלופי, לרבות עם פנסיון מלא. יודגש שיש אלפי חדרי אירוח זמינים למפונים בת"א".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully