וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופר חברתי? "גימיק, פער זעום ביחס למתחרים"

עודכן לאחרונה: 9.7.2024 / 9:27

המיזם החדש של ההסתדרות מבטיח הרבה, אך לא בטוח שמקיים: "היתה פה הזדמנות אמיתית לשינוי אך הפער בין תיאוריה לפרקטיקה גדול. הפלטפורמה של ההסתדרות לא מציעה פתרון אמיתי לבעיית יוקר המחיה"; ההסתדרות: "תמונה מעוותת, המחיר זול בעשרות אחוזים"

הפגנה בבית ההסתדרות בתל אביב/רוני לוינסון RonyLevinson

כשהממשלה מתעלמת מיוקר המחיה, צצים להם פתרונות שמנסים להתמודד עם עליית המחירים הפסיכית ומצוקת הלקוחות. כך נולד לו סופר "הצינור", שמבקש לתת אלטרנטיבה שפויה שאמורה להפחית את ההוצאות החודשיות על המשפחה, החישוק, פרויקט חברתי ללא כוונת רווח, של "קונים בזול ומוכרים בזול".

המתחרה החדש על המדף הוא "הסופר החברתי", שהשיקה לפני שלושה שבועות ההסתדרות הכללית, שהקימה מרכז לוגיסטי גדול ואתר מקוון, עליהם שקדו שם חודשים ארוכים, ואמור לצ'פר את 800 אלף חברי ההסתדרות. על פי זיהוי אישי, יש להם גישה בלעדית למאות מוצרים במחירים מצחיקים ובמשלוח לכל מקום בארץ ב-30 שקלים בלבד.

ההסתדרות לא הקימה את המיזם הזה רק לשם שמים. היא גם משמשת בו היטב כדי לגייס לשורותיה חברים חדשים. לא בכדי, מי שנכנס לאתר יכול להקיש את תעודת הזהות שלו ולהתחיל בקניות, אם הוא חבר הסתדרות, או להצטרף אליה, דרך לינק נוסף. המהלך הזה הוא לגיטימי לחלוטין, בטח כשההסתדרות הכניסה יד לכיס ומימנה את הפרויקט בכ-20 מיליון שקלים.

מזון לתינוקות בסופרמרקט. יונתן זינדל, פלאש 90
מזון לתינוקות בסופר. פער זעום שאינו מצדיק את המעבר לרכישה באתר/פלאש 90, יונתן זינדל

ה"סופר החברתי" מתיימר להיות מאוד זול, אבל הוא לא מתעסק בכלל במוצרים טריים, ולכן, הוא לא נותן פתרון אמיתי, ארוך טווח, לסל מוצרים בסיסי של משק בית, אלא נדמה יותר כמו גימיק נקודתי, שבא לפנק את חברי ההסתדרות ולא מנסה לעשות שינוי עמוק ואמיתי בשוק.

המגוון שהוא מציע מוגבל למאות פריטים, בעוד שבאתרי הרשתות הקמעונאיות נכללים כ-10,000 מוצרים, הכוללים גם תוצרת טריה, ירקות, פירות, מוצרי חלב, סלטים, נקניקים, דגים ועופות, שמהווים 50% מסל קניות ממוצע. רוב המוצרים שמופיעים ב"סופר החברתי" הם ביבוא מקביל, ומותגים פחות פופולריים, כך שיכולת הבחירה של הצרכן מאוד מצומצמת. מאידך, אפשר למצוא שם מחירים מאוד אטרקטיביים, כמו שמן קנולה ב-4.90 שקלים ואורז פרסי ב-5.5 שקלים בלבד, שניהם ממותגים חסרי ייחוס.

"היתה פה הזדמנות אמיתית שיכולה היתה להביא לשינוי", אומר ד"ר חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות, "אבל כמו רוב המיזמים והרפורמות שצומחים במשק על ידי גופי הממשל, מדובר בניסיון שיווקי, ואולי פוליטי, להוביל את הארגון ומנהליו להטביע חותם. אין ספק שהכוונה טהורה להטיב עם הציבור, רק שהפערים בין תיאוריה לפרקטיקה הם גדולים.

"בעבר הושקו לא מעט פעמים פתרונות דומים שפנו לכלל הציבור, אך לא הצליחו להציג היתכנות כלכלית לאורך זמן ולשמור על אטרקטיביות במחירים לצרכן. אין לי ספק שבהסתדרות היו יכולים להקים עסק עם 800,000 חברי מועדון שבויים, שמשלמים דמי חבר חודשיים, אם היו לומדים את מודל COSTCO האמריקנית, למשל, רשת החנויות הסיטונאיות הגדולה בארה"ב, שמוכרת רק לחברי המועדון שלה".

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
לקוחות נערכים בתור לקניות בסניף "קוסטקו" במלבורן, אוסטרליה, קורונה, 14 מרץ 2020. רויטרס
לקוחות ממתינים להיכנס לקוסטקו, רשת החנויות הסיטונאיות הגדולה בארה"ב שמוכרת רק לחברי המועדון שלה/רויטרס

מבדיקה השוואתית שערך "המכון לחקר הקמעונאות" בין סל של 27 מוצרים המוצעים ב"סופר החברתי" לקרפור ורמי לוי, בשילוב רכישה של מותגים פרטיים, אם בתחום המזון ואם בתחום הטיפוח והניקיון, עולה, כי אמנם יש מוצרים זולים יותר ב"סופר החברתי", אבל למרות ההצהרות, להביא את האלטרנטיבה הזולה בשוק, הסל של ההסתדרות יקר בכמה עשרות אגורות מאשר ברשתות שיווק שאינן מנופפות בגדל החברתי.

הפער הזעום אינו מצדיק את המעבר לרכישה באתר. לזה אפשר להוסיף את המבחר המצומצם, שלא מאפשר לצרכנים לבצע את כל רכישותיהם במקום אחד, מה שמוביל לרכישות נוספות לא מתוכננות בחנויות אחרות.

והנה כמה דוגמאות: על קפסולות "נספרסו" תשלמו בקרפור 0.59 אגורות ליחידה ובהסתדרות 0.60 אגורות ליחידה. על רוטב צ'ילי מתוק תשלמו אצל רמי לוי 1.27 שקלים ל - 100 מ"ל, בעוד בהסתדרות יחייבו אתכם ב 1.61 שקלים ל-100 מ"ל. מאידך, על 25 שקיקי תה ירוק תשלמו ברמי לוי ובקרפור 8.90 שקלים ובסופר החברתי רק 6.90 שקלים. גם חיתולים יעלו לכם בקרפור 25 שקלים ובמיזם ההסתדרות 23.90 בלבד.

"מבחינה כלכלית, הפלטפורמה של ההסתדרות אינה מציעה פתרון אמיתי לבעיית יוקר המחיה", קובע ד"ר גור מזרחי. "כדי להפוך את האתר למוצלח ולמשמעותי, יש צורך בבחינה מחודשת של המודל העסקי ובשיתוף פעולה עם יצרנים מובילים על מנת להציע מגוון רחב יותר של מוצרים איכותיים במחירים תחרותיים".

הסופר החברתי של ההסתדרות. מערכת וואלה, צילום מסך
הסופר החברתי של ההסתדרות/צילום מסך, מערכת וואלה

ההסתדרות: "השוואה לא הוגנת, המחיר זול בעשרות אחוזים ולעתים אף יותר"

מההסתדרות נמסר: "השוואת המחירים שהוצגה נערכה באופן לא הוגן והציגה זה מול זה מוצרים שונים, ממותגים שונים ומק"טים שונים כאילו היו זהים. הניסיון להשוות תפוחים לתפוזים יוצר תמונה מעוותת שגורמת עוול קודם כל לצרכנים. אי לכך, אנו מזמינים את כל הקונים להיכנס לאתרי הרשתות ולערוך באופן עצמאי השוואה אל מול מחירי הסופר החברתי. רק כך תוכלו להיווכח בעצמכם מי מציע את המחיר הזול ביותר לאורך זמן.

"אם נתייחס למוצרים זהים מאותו מותג אשר נמכרים גם בסופר החברתי וגם ברשתות נוספות, נגלה כי המחיר של הסופר החברתי זול בעשרות אחוזים ולעיתים אף יותר. למשל בקטגוריית הטונה: שלישיית טונה בשמן צמחי פילטונה 80 גרם (56 גרם משקל מסונן) נמכרת בסופר החברתי ב-11.30 שקלים ללא מבצע, ואילו בקארפור מחירה 13.90 שקלים; רביעיית טונה בשמן צמחי ויליפוד 160 גרם (112 גרם משקל מסונן) נמכרת בסופר החברתי ב-14.90 שקלים ללא מבצע, ואילו ברמי לוי מחירה 22.90 שקלים; רביעיית טונה בשמן צמחי תומר 140 גרם (98 גרם משקל מסונן) נמכרת בסופר החברתי ב-12.90 שקלים ללא מבצע, ואילו בקארפור מוצר זהה נמכר כעת במחיר מבצע של 19.90 במקום 23.90 שקלים. הפערים הללו נשמרים בהשוואה של מוצרים זהים במרבית הקטגוריות, כאשר המחיר בסופר החברתי נמוך יותר מרשתות אחרות.

"בשבועות הבודדים שעברו מאז שהושק באופן רשמי הסופר החברתי, אלפי משפחות ומשקי בית נעזרים בו כדי להתמודד עם יוקר המחיה. הסופר של ההסתדרות לא הוקם כדי לשבור את הקמעונאים בענף או כדי לגרוף רווחים על חשבון הצרכנים. ההיפך הוא הנכון - הסופר הוא מיזם ללא כוונות רווח שהוקם כדי לעזור למאות אלפי משקי בית לחסוך בהוצאות באמצעות סל מוצרים משלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully