וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בביטוחי בריאות: כשהמחדלים יתגלו כבר יהיה מאוחר מדי

ד"ר אייל שפירא

10.7.2024 / 16:42

הרפורמה בביטוחי הבריאות נכנסה לאחרונה לתוקף, עבור קופות החולים המשמעות היא גידול משמעותי בביקוש לשירותים שדורש תוספת תקציבית וזאת בנוסף לעומס שנוצר על המערכת בשל פצועי המלחמה. בשורה התחתונה, הציבור שוב מפסיד לממשלה מנותקת

בווידאו: פאנל המומחים מסבירים איך שומרים על אורח חיים בריא בגיל השלישי/עריכה: גלעד מן מנהיים

לאחרונה נכנסה לתוקף הרפורמה בביטוחי הבריאות. המערכת לא ערוכה ליישום הרפורמה והציבור, כמו תמיד, ישלם את המחיר.

הרפורמה שמכונה "צמצום כפל ביטוח" קבעה שהחל מה-1 ביוני, חברות הביטוח מחויבות להעביר את מבוטחי תכניות הביטוח מסוג "שקל ראשון" לתכניות מסוג משלים שב"ן (שירותי בריאות נוספים של קופות החולים), אלא אם מבוטחים יבחרו אחרת. עבור קופות החולים, משמעות הרפורמה היא גידול משמעותי בביקוש לשירותים שדורש תוספת תקציבית בהתאם, אך תוספות התקציב שניתנו לקופות במסגרת הסכמי הייצוב והתקציב לשנת 2024 אינן מספקות.

מדובר בתקציבים שנועדו לכסות את הגירעון התפעולי ואינם לוקחים בחשבון את הגידול הצפוי בביקוש לשירותים. תקציב נדרש ליישום הרפורמה, בהיקף של 100 מיליון שקלים, עדיין "חונה" במשרד הבריאות ולא ברור אם, איך ומתי יעבור לקופות ובאיזה מתכונת. בפועל, המשמעות לציבור הרחב היא פשוטה - זמן המתנה ארוך יותר ושירות באיכות ירודה עבור המטופלים.

ביטוח בריאות. ShutterStock
"הרפורמה לא באמת תצמצם את כפלי ביטוח או בכלל תכניות ביטוח"/ShutterStock

גם מערכת התשלומים במסגרת הרפורמה לא הוסדרה. כדי שהמערכת תצליח לתפקד ולא לקרוס על ראשו של המבוטח, חייבים גם מערכת שתדע מתי לחייב את חברות הביטוח עבור "ביטוח מהשקל הראשון" ומתי לחייב את השב"ן. אבל מערכת כזו כלל לא קיימת, נכון להיום. כך שלא ברור כיצד, באיזה אופן ולמי תישלח הדרישה לתשלום על הטיפול.

הרפורמה גם מעמיקה פגיעות קודמות במערכת הבריאות. אמנם, משרד הבריאות מקדם שימוש בשב"ן, אך מותיר חסמים להגדלת הפעילות באופן שאינו מאפשר הרחבת פעילות וגיוס רופאים נוספים חדשים. בנוסף, היעדר קריטריונים מחייבים לקבלת רופאים לרשימות הסדר פוגעת באפשרות של מטופלים לבחור ברופא המטפל והכוח כולו מועבר לקופות החולים וחברות הביטוח - הליך שמעמיק את הפגיעה במטופלים וברופאים.

אם כל זה לא מספיק, אז קידום ואישור הרפורמה מנותק ממציאות המלחמה. אירועי ה-7.10 ו"מלחמת חרבות ברזל" שיתקו את חדרי הניתוח וגורמים לפקקי תנועה במערכת, בין היתר כיוון שהפעילות האלקטיבית נעצרה בתחילת המלחמה למשך מספר שבועות. יתרה מכך, כניסה של פצועים מרובים מהחזית באופן שוטף, למערכת שגם כך לא הייתה במיטבה, מייצרת בתי חולים עמוסים. לפי הערכות, עד סוף 2024 מערכת הבריאות תטפל בכ-20 אלף פצועים בעקבות המלחמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אייל שפירא יו"ר ארצ"י (ארגון הרופאים העצמאיים).. יח"צ,
שפירא. לפי הערכות, עד סוף 2024 מערכת הבריאות תטפל בכ-20 אלף פצועים בעקבות המלחמה/יח"צ

מעבר לכל הבעיות, אחד הפגמים המרכזיים שמעיד על כך שקידום הרפורמה מנותק מהמציאות, הוא שאין אמצעי בקרה ופיקוח מדידים שיבחנו את השינוי ויאפשרו שיפור של השירות. בשנים האחרונות, משרד הבריאות נמנע מלפרסם את תוצאות 'התוכנית למדידת זמני המתנה לניתוחים' והיציאה לרפורמה נעשית ללא אפשרות לבחון האם הרפורמה באמת משיגה את יעדיה בפרמטרים של זמינות ואיכות השירות, או חלילה פוגעת בהם.

רפורמת צמצום כפל ביטוח לא באמת תצמצם את כפלי ביטוח או בכלל תכניות ביטוח. היא כן תצמצם באופן משמעותי את השירות לציבור. בעוד כמה חודשים, כשהמחדלים יתבררו, יהיה הרבה יותר קשה להחזיר את המצב לקדמותו, שגם כך לא היה מיטבי. הממשלה מציגה שוב - ניתוק טוטאלי מהצרכים האמיתיים של הציבור הרחב ומערכת הבריאות בישראל.

ד"ר אייל שפירא מכהן כיו"ר ארצ"י - ארגון הרופאים העצמאיים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully