וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרגדיה בגולן היא תזכורת כואבת: המסמך שכל הורה צריך לחתום עליו

עו"ד הילה אלפסי קמר, טור אורח

11.7.2024 / 9:45

מותם הטראגי של בני הזוג ברנס כתוצאה מפגיעת טיל הגדיל את מעגל היתומים משני הורים במלחמה, שעומד על עשרות. מי ידאג לילדים במקרה כזה ואיך ההורים יכולים לקבוע מי יהיה האפוטרופוס של הילדים? התשובה טמונה במסמך הבעת רצון, אשר החתימה עליו קריטית בימים אלה

לוויה של נועה וניר ברנס/ללא קרדיט

הירי הבלתי פוסק של החיזבאללה לעבר יישובי הצפון גבה אתמול מחיר כבד מנשוא - את מותם של זוג הורים מקיבוץ אורטל שברמת הגולן, שהותירו אחריהם 3 יתומים.

כעת נשאלת השאלה: מה יעלה בגורל אותם ילדים, מי יגדל אותם? כהורים אנו מחויבים לדאוג לילדים שלנו, אך למי מאתנו לא עברה בראש המחשבה או השאלה הנוראית: מי ידאג לילד שלי אם חלילה יקרה לי משהו? מחשבות אלו מתעצמות פי כמה בקרב הורים יחידניים, שכן בהיעדר בן\בת זוג אין אפוטרופוס טבעי נוסף לילדיהם.

בדומה להורי יחידניים, החשש קיים גם אצל הורים שהינם האפוטרופוס לילד בגיר עם צרכיו מיוחדים אשר להם קיימים ההבנה שזמנם, באופן טבעי בעולם, קצר יותר משל ילדיהם. ובכל זאת שום דבר לא ודאי, וחלילה במקרה של מוות ו\או מצב סעודי אשר ימנע מאתנו לתפקד כהורים באופן מעשי ומהותי, מה יהיה על הילד שלי? מי יגדל ויחנך את ילדי? מי יעניק לו את הערכים ואבני הדרך שכל כך חשובים לי כהורה?

הפתרון ממש כאן, והוא זמין נוח וקל.

המקם בו נהרגו זוג בצפון מירי טילים ברמת הגולן. אלי אשכנזי
מציאות לא צפויה שגובה מחיר כבד/אלי אשכנזי

מהו מסמך הבעת רצון?

מסמך הבעת רצון הוא מסמך משפטי המאפשר להורה של קטין או אפוטרופוס שהוא בן משפחה של בגיר בעל צרכים מיוחדים לציין מי יהיה האפוטרופוס שיחליף אותו בעתיד, במקרה של מוות או אירוע טרגי אחר אשר מותיר את אותו הורה\אפוטרופוס ללא כשירות לתפקד ולדאוג לילדו או לקרובו, ולקבל החלטות לגביו בכל ענייניו.

כאשר יעלה הצורך למנות אפוטרופוס חילופי, בית המשפט יבחן את מסמך הבעת רצון ויעניק לו משקל מהותי בעת הכרעתו.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

אז מי רשאי לערוך מסמך הבעת רצון?

  • הורה של קטין
  • אפוטרופוס מכהן נוכחי שהוא קרוב משפחה (בן, בן זוג, הורה, אח, סב) של האדם לו הוא מונה כאפוטרופוס ע"י בית המשפט.
  • "אפוטרופוס למעשה" - מי שדואג בפועל לענייניו של אדם גם אם לא ניתן צו מינוי ע"ש בית המשפט.

אופן עריכת ייפוי כוח

ניתן לערוך את מסמך הבעת רצון בפני עורך דין אשר לו הכשרה מיוחדת של משרד המשפטים - אגף האפוטרופוס הכללי. לאחר עריכת המסמך יופקד באופן דיגיטלי במרשם של האפוטרופוס הכללי.

כיצד המסמך הבעת הרצון ייתן מענה לרצון שלי כהורה או כמי שמונה לאפוטרופוס על אדם אחר לדאוג לילדי או לקרובי כפי שהיתי רוצה במקרה חלילה של אירוע טראגי וכניסה של אפוטרופוס חלופי?

סוגי העניינים שניתן לכלול במסמך הבעת רצון

חלק חשוב במסמך הבעת רצון הוא היכולת לקבוע את זהות האפוטרופוס החלופי שיתמנה על ילדו\קרובו של עורך המסמך במקרה שאותו האפוטרופוס מכהן (מאיותו הורה או באמצעות צו שיפוטי) כבר לא יכול לדאוג לענייניו.

המסמך יכול להגדיר מינוי של אותו אפוטרופוס החליפי הנבחר לכמה סוגי עניינים- עניינים רכושניים, עניינים רפואיים ועניינים אישיים.

עו"ד הילה אלפסי קמר. יחצ,
עו"ד הילה אלפסי קמר/יחצ

חלק מרכזי במסמך הבעת רצון הוא היכולת להחיות בתוך המסמך הנ"ל "הנחיות מקדימות" - כלומר הנחיות כתובות ומפורשות אם\או בלי שיקול דעת לאפוטרופוס המחליף באשר לכל סוגי העניינים המנויים שצוינו מעלה. למעשה, הנחיות מקדימות הן רכיב מהותי וקריטי במסמך הבעת רצון כאשר כאן ניתנה יכולת להורה לתת הוראות והנחיות לאפוטרופוס המחליף כיצד לפעול וטפל ביקיריהם כאשר יתעורר הצורך לכך.

תתארו לכם שבמסגרת אותן ההנחיות תוכלו להגשים את כל חזונכם ורצונותיכם כהורים בפן הרכושני\כספי, סביבת מגורים, זרם לימודי במסגרת חינוכית, הטמעת ערכים, שמירה על אורח חיים מסוים וטיפוח תחביביו וכישרונותיו של הילד ולמעשה כל משאלת לב שהיתם רוצים שתממש, במילים אחרות הייתי מגדירה את המונח "הנחיות מקדימות" לתכנית חזון הורית.

האם בית המשפט יכבד את בחירת זהות האפוטרופוס החלופי?

בית המשפט יעניק עדיפות למינוי המבוקש תוך בחינה שהדבר עולה עם טובת הקטין\בגיר, כלומר ההכרעה הסופית נתונה לבית המשפט. לאחר המינוי בית המשפט יורה לאפוטרופוס החלופי לפעול בהתאם להנחיות המקדימות שפורטו במסמך הבעת רצון. חשוב לדעת כי האפוטרופוס המחליף יהיה כפוף לפיקוח המדינה באמצעות האפוטרופוס הכללי.

כיצד יופעל מסמך הבעת רצון?

בעת קרות אירוע טראגי כמו מוות חלילה או חוסר כשרות של ההורה למלא את תפקידו בית המשפט הוא הגוף שממנה את האפוטרופוס המחליף, כאשר בעת הצורך בית המשפט בוחן את מסמך הבעת רצון וכל עוד אין במסמך פגיעה בטובתו של מי שממנים עליו אפוטרופוס חליפי בית המשפט יאשר את תוכנו כמות שהוא על מנת להוציא לפעול את רצונו של עורך המסמך (ההורה).

ביטול\שינוי של מסמך הבעת רצון אפשרי?

כן! החיים הם דינאמיים ובאופן טבעי ישנם שינויים באורח החיים, שגרת החיים ומה שהיה נכון לילדו של ההורה לצורך הדוגמא לפני 7 שנים, אינו תואם את מציאות חייו כיום ולכן צריך להתאים את ההנחיות המקדימות לזמנים הרלוונטיים.

בשורה התחתונה עורך המסמך יכול בכל עת לבטל את מסמך הבעת רצון באמצעות מתן הודעה למשרד המשפטים - האפוטרופוס הכללי או באמצעות הפקדת מסמך הבעת רצון חדש לאגף האפוטרופוס הכללי אשר יבוא במקום המסמך הקיים.

בנימה אישית, החיים לימדו אותי מתוך הקושי האישי פרטי שלי, "שהכל ידוע מראש והרשות נתונה" ואם החוק מאפשר ונותן לי להיות "נוכחת" בחיי ילדי גם כאשר לא אהיה מסוגלת לתפקד או חלילה במקרה של מוות אני מחבקת את זה ובכך מעבר לשליטה שלי כהורה על חיי ילדי אני מונעת סכסוכים משפחתיים ועושה שקט נפשי לעצמי לילדי ולמשפחתי.

הכותבת היא מגשרת ומומחית לדיני משפחה

  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully