וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזוג הכבלים עלול למנוע מפישמן ואי.די.בי לקבל אשראי

סמי פרץ

27.3.2003 / 7:27

החוב המצרפי של הכבלים 5.4 - מיליארד שקל - עשוי להצטרף לחובות של כל בעלי המניות ולהביאם למגבלת קבוצת לווים



מיזוג חברות הכבלים עשוי למנוע מאליעזר פישמן, אי.די.בי ודנקנר השקעות, בעלי המניות העיקריים בחברת הכבלים הממוזגת, קבלת אשראי נוסף בכמה מהבנקים הישראליים בשל מגבלת קבוצת לווים - כך עולה מבדיקה שנערכה בבנקים.



הוראות בנק ישראל אוסרות על הבנקים להעניק ללווה בודד אשראי בשיעור העולה על 15% מהון הבנק, ולקבוצת לווים - אשראי העולה על 30% מהון הבנק. כיום מסתכם חובן המצרפי של שלוש חברות הכבלים - תבל, ערוצי זהב ומתב - ב-5.4 מיליארד שקל, ועל פי ההוראות יש לשייך את החוב כולו לכל אחד מבעלי המניות העיקריים בחברה.



במצב הקיים, לפני המיזוג, החוב של תבל מסווג רק כחוב של קבוצת אי.די.בי, חובה של ערוצי זהב מסווג כחוב של פישמן, וחובה של מתב מסווג כחוב של דנקנר השקעות לצורכי חישוב מגבלת קבוצת לווים. כלומר, המיזוג יביא להגדלת היקף החוב של כל אחד מבעלי המניות העיקריים בחברת הכבלים. כתוצאה מכך, ייקלעו פישמן ואי.די.בי למצב שבו מרבית הבנקים אינם יכולים להעניק להם הלוואות נוספות. היקף החובות של דנקנר השקעות נמוך יותר, אך גם היא עלולה להיתקל בקשיים בקבלת אשראי נוסף, בעיקר מבנק לאומי.



הבנקים פנו למפקח על הבנקים, יואב להמן, בבקשה לבחון אם אכן הפרשנות הנכונה להוראותיו היא שיש לייחס את חובה של החברה הממוזגת לכל אחד מהלווים. להמן אמור לבחון את הסוגיה, ובכל מקרה בדיקות אלה יגרמו כנראה לעיכוב נוסף במיזוג חברות הכבלים. מקורות עסקיים העריכו אתמול כי אם זו תהיה הפרשנות, לא יהיה כדאי למזג את חברות הכבלים, משום שמגבלות האשראי יכבידו על כל שאר העסקים של החברות בקבוצת פישמן ואי.די.בי.



בין הבנקים ללהמן קיימת מחלוקת בנוגע לשיעור ההפרשות לחובות מסופקים הנדרש בגין החריגה של חברת הכבלים הממוזגת עצמה ממגבלת לווה בודד. המיזוג אמור לסייע לחברות הכבלים להתייעל ולהתאושש, אך במקביל הוא גורם לחיבור חובן לצורך חישוב מגבלת לווה בודד, וכתוצאה מכך תיגרם חריגה מהמגבלה בבנק הפועלים, לאומי והבינלאומי.



הבנקים מתנגדים לדרישת המפקח מהם לבצע הפרשה בשיעור של 6% מהסכום שבחריגה. לטענתם, מיזוג הכבלים משפר את מצב החברה ומקטין את הסיכון של הבנקים במימונה. לכן, על אף שנוצרת חריגה ממגבלת לווה בודד, מצבם של הבנקים משתפר, ולפיכך אין צורך בהפרשה. הצדדים עדיין לא הגיעו לסיכום בעניין זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully