וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובד בנמל אשדוד התערטל, ההנהלה מגנה עליו: "מעשה קונדס"

עודכן לאחרונה: 15.7.2024 / 13:31

ויכוח על מזגן הביא את אחד העובדים להתפשט כליל ולהישאר כך עשר דקות לצד עובדים נדהמים. עובד שהתלונן הועבר מחלקה והמתערטל נשאר בתפקידו: "מה רוצים, שנעלה אותו לגרדום?"; נמל אשדוד: "מונתה בודקת חיצונית, הדברים מוצגים בצורה שגויה"

בוידאו: סיכול הברחת סיגריות בנמל אשדוד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בכל חברה גדולה ומכובדת, פרטית או ממשלתית, אם עובד היה מתערטל מול עובדים אחרים, הוא היה עף הביתה במקום, עומד לדין משמעתי ומשלם מחיר כבד שהיה מלווה אותו כל חייו המקצועיים. בנמל אשדוד, לא רק שהמתערטל נשאר בתפקידו, סמנכ"ל הלוגיסטיקה, הבוס שלו, והאחראית על ההטרדות המיניות, מגינים עליו בחירוף נפש ומזלזלים בתלונתו.

זה היה בסוף אוגוסט 2023, רבע שעה לפני סיום המשמרת. ג', עובד בסקטור בתי המלאכה, נכנס למועדון העובדים. היו שם שלושה עובדים אחרים, שהתווכחו על הטמפרטורה בחדר. אחד מהם ביקש ממנו להעלות אותה במעלה אחת, האחרים התווכחו ביניהם אם חם או קר, עד שאחד מהשלושה זרק לכיוון האחר, "אם חם לך תתפשט".

להפתעת כולם, העובד ב' פשט את כל בגדיו ובמשך 10 דקות ישב עירום כביום היוולדו על הכורסא במועדון העובדים, אליו נכנסות גם עובדות בשגרה. ג' ההמום קפא במקומו ולא הצליח לזוז. כשהגיע הזמן ללכת הביתה, קם ב' העירום בנונשלנטיות, לבש את בגדיו, החתים את הכרטיס ויצא.

לב' ולחבריו הסיטואציה הזאת נראתה אולי משעשעת באופן ביזארי, אבל החוק למניעת הטרדה מינית קובע מפורשות שמדובר במעשה מגונה בפומבי, הנחשב לעבירה חמורה, גם אם, לכאורה, לא נגרם כל נזק ממשי ולא התבצע מגע מיני. עצם ההכרח לצפות באיבר מינו החשוף של אדם ללא הסכמה, מהווה חדירה לפרטיות.

אקסלקטור בנמל אשדוד. יחצ,
"כשמשהו לא נעים לנו, אנחנו מעירים או הולכים", אמרה למתלונן האחראית על ההטרדות המיניות/יחצ

מאז מהפכת ה"מי טו", הפכו ההטרדות המיניות לנושא המטופל בקפידה בחברות עסקיות, כאשר בכל אחת מהן יש ממונה מיוחד המוכשר לטפל באירועים כאלה. בנמל אשדוד, נדמה שהאחראית על ההטרדות המיניות, מירי דרעי, לא רק שאינה מבינה את מהות תפקידה הרגיש, היא מקבלת גיבוי מלא מההנהלה על התפקוד הלקוי שלה.

אחרי לילה ללא שינה, כשהוא נסער מהאירוע, פנה ג' לדרעי, התלונן כנגד ב' וציפה לטיפול מהיר ויסודי. אלא שהממונה על ההטרדות המיניות לא טרחה לתעד את התלונה כפי שדורש החוק. רק למחרת הוא הוזמן אליה שוב, הפעם היתה גם העוזרת שלה, שהקלידה את פרוטוקול השיחה.

במהלכה כינתה דרעי את האירוע, "מעשה קונדס" והבהירה שגם סמנכ"ל הלוגיסטיקה של הנמל, הממונה על סקטור בתי המלאכה, סבור שלא מדובר במשהו מיני, אלא במשהו מטריד והוא לא יכול לקבוע שמדובר בהטרדה מינית. היא שבה וחזרה על המשפט הזה שוב ושוב והטיחה במתלונן, "כשמשהו לא נעים לנו, אנחנו מעירים או הולכים", כאילו האשמה היא בו.

חוק ההטרדות המיניות דורש שורת צעדים ברורה: על הממונה לרשום את תוכן התלונה, לחתום ולקבל עותק ממנה ולהתחיל בטיפול בה, לבדה, וללא שיתוף גורמים אחרים, תוך יום עבודה מרגע קבלת התלונה. עליה ליידע את המתלונן על הטיפול בתלונה, לזמן אליה את הנילון והעדים ולבדוק את גרסתם. תוך זמן קצר עליה להגיע להחלטה כיצד תטופל התלונה, והאם ינקטו נגדו צעדים משמעתיים, ולמסור הודעה מנומקת בכתב.

מיותר לציין, שמעבר להיותם של הדברים האלה חסרי רגישות, העובדה שאומרת אותן מי שאמורה להעניק למתלונן סיוע ולעטוף אותו, היא בלתי נתפסת. ג' ניסה לעמוד על שלו ושאל אותה שוב ושוב, איך היתה מגיבה אם המתלוננת היתה, נניח, המנקה.

"מנקה זה משהו אחר", השיבה לו דרעי. "זה לא אותו הדבר, כי פה לא היתה הטרדה מינית. אם היתה מנקה והוא היה מוציא את איבר מינו ובא לקראתה, או לא יודעת מה, זה היה דבר אחר". ואם זה לא הספיק היא אף הוסיפה: "אתה התקלחת אתו במקלחת, אז עכשיו זה מפריע לך?". ג' ניסה להתגונן ואמר שהם לא מתקלחים יחד, כי במקלחות יש תאים נפרדים. יש חדר הלבשה עם תא שירותים, וכל אחד מתקלח עם עצמו ולא עם האחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הנסיון לטייח את האירוע נמשך. כשניסה המתלונן להבין מה קורה עם התלונה שלו, אמרה לו דרעי שהמתערטל נקרא לשיחה עם הסמנכ"ל והבטיח שיתנצל בפני העובדים ולא יחזור על המעשה בשנית. חוץ מזה, היא טענה באוזניו, שהעובד שנגדו הוגשה התלונה הוא עובד ותיק ומצוין, שמעולם לא היו אתו בעיות ולכן החברה לא תעלה אותו לגרדום. מדובר בהלצה בלבד ואין צורך לדוש בעניין.

כשג' המשיך להתעקש ודרש טיפול עומק באירוע, התפרצה עליו דרעי ואמרה "מה אתה מצפה שנעשה? שנעלה אותו על הגרדום? מה אתה מצפה? שנפטר אותו? שנזיז אותו? אתה עכשיו מכעיס אותי".

"האחראית על ההטרדות המיניות, שהיא גם העובדת הסוציאלית של הנמל, אמורה להיות אוזן קשבת לעובדים שחווים הטרדה מינית", אומר גורם המעורה בפרטים. "בגלל שהעובד שהוגשה נגדו תלונה מקורב ליו"ר ועד בתי המלאכה, היא וסמנכ"ל הלוגיסטיקה עושים הכל כדי להגן עליו ולמנוע עונשים. אם היה עושה את זה עובד לא מקושר, היו בועטים בו החוצה מזמן.

"מה שמרתיח, שמדובר בתלונה פשוטה, עם עדים, שהיה מאוד קל לברר ולהגיע למסקנות במהירות. אז במקום לעקור ולגנות הטרדות מיניות, שמופגנות גם לגברים ולא רק לנשים, בוחרים בנמל לטייח ולהסתיר.. לצורך העניין נשכרו שירותיה של בודקת חיצונית בשכר גבוה, שכתבה שההתנהלות לא תקינה, ומדובר בטעות ומעשה קונדס והעובד הועבר למחלקה אחרת. נשאלת גם השאלה איפה מבקר הנמל ומדוע הוא לא מתריע על האופן שבו מטופלות ההטרדות המיניות בנמל אשדוד, אלא מתיר את דמם של המתלוננים ומשאירים את המטרידים במקומם".

גבר מוריד חולצה. ShutterStock
"אם היה עושה את זה עובד לא מקושר, היו בועטים בו החוצה מזמן"/ShutterStock

נמל אשדוד: "יישמנו את המלצות הבודקת החיצונית"

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "הדברים שתוארו מוצגים בדרך שגויה ולא מדויקת (בלשון המעטה). משעה שהנהלת החברה התוודעה לתלונתו של העובד, מונתה בודקת חיצונית מקצועית ורגישה לבדוק את תלונתו של העובד על כל היבטיה. תלונה זו נבדקה על ידי הגורם החיצוני במקצועיות וברגישות. מסקנות בדיקה זו אומצו על ידי חברת הנמל ויושמו הלכה למעשה. יש להדגיש שמסקנות הבדיקה יושמו.

"יודגש כי עוד במהלך הבדיקה החיצונית וטרם קבלת מסקנות סופיות, חברת הנמל קיבלה את המלצות הביניים של הבודקת החיצונית ויישמה אותן, הכל בכדי להעמיד את התמיכה הנדרשת.

"ניכר כי מי שהעביר את הידיעה אלייך אינו מודע לכלל ההליכים שננקטו בעקבות הבדיקה החיצונית שערכה החברה וטוב שכך, שכן חברת הנמל הקפידה לשמור על החיסיון והסודיות הקפדה יתרה. חבל מאוד שגורמים חסרי ידע ובעלי אינטרסים זרים עושים שימוש באירוע רגיש ורומסים את צנעת הפרט של כלל המעורבים בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully