וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרמים של יקב פלטר עלו באש: "הלך הקברנה, הלך השיראז. הלכו גפנים בנות שבע"

16.7.2024 / 13:03

שלשום נשרפו 15 דונם של גפנים של יקב פלטר: "שנים לוקח לגדל כרם ואני עומד פה באמצע כרם שנשרף לנו אתמול". היקב נאבק בתנאים החדשים במלחמה: אין מבקרים, נהגי ההובלה מתקשים ללא GPS וכמובן האש שלא נגמרת: "מכבים בידיים, עומדים מול האש עם מטפים ומחבטים"

שריפה בצפון/עמרי עתריה

אתמול הופץ באינסטגרם סרטון נוגע ללב. חקלאי צרוב שמש, עומד באמצע כרם ענבים שרוף, ומדבר מהנשמה למצלמה. "הי, אני גל מיקב פלטר, על גבול הלבנון. מאחורי לבנון. שנים לוקח לגדל כרם ואני עומד פה באמצע כרם שנשרף לנו אתמול. הלך הקברנה הלך השיראז, הלכו גפנים בנות שבע שעכשיו צריך לעקור ולשתול מחדש. יום עצוב אבל אנחנו נמשיך לעשות יין, נמשיך בדרכנו. עם ישראל חי". ברקע הופיע הכיתוב: "עוד רגע מתחיל הבציר. אמיצים? רוצים להתנדב? לינק בסטורי הבא".

הדובר הוא מנכ"ל יקב פלטר, גל יניב, דמות מוכרת בסצנת היין הישראלית. שלשום נשרפו בפינה הצפון מזרחית של עמק קדש, צמוד לגבול, עוד 15 דונם גפנים של יקב הבוטיק בקיבוץ עין זיוון, בעקבות ירי חיזבאללה. אבל טל וניר פלטר, הבעלים, נלחמים עליו בכל הכוח ולא מוכנים לוותר.

בשנת 2001, כשטל חזר מהשתלמות ביינות באוסטרליה, הוא החליט לפתוח עם אחיו, ניר, שאחראי על השיווק, יקב במושב צופית ליד כפר סבא. ב-2005 הם עברו לעין זיוון. בעקבות ההצלחה הפנומנלית שלו, החל היקב לייצר יינות כשרים, תחת המותג "מטר", לצידו של היקב הלא כשר, נפתח מרכז מבקרים, שמוכר גם את גבינות המחלבה ונפתחה מזקקה לוויסקי, ברנדי מתמרים וברנדי מתפוחים, ערק מענבים, ג'ין מתפוחי פינק ליידי מקומיים ואו,דה-וי מענבים. הייצור השנתי לפני המלחמה עמד על כ-200,000 בקבוקים תחת המותג פלטר ועוד 80,000 תחת השם מטר.

בבעלות ליקב מאות דונמים של כרמים בצפון הגולן ובגליל העליון. "היתה לנו שריפה לפני שבועיים", אומר טל, "שהצלחנו לכבות בידיים שלנו, כי מכבי האש לא נכנסים למקומות כאלה. אנחנו עומדים מול האש עם מטפים ומחבטים ומקבלים עזרה מקיבוץ יפתח. יש כאלה שזה לא מעניין אותם. המדינה, הכורמים החקלאים. האחרים שאזור שלנו מעדיפים לקבל פיצויים, אבל אנחנו לא נוותר".

אפשר להבין אותם. הם לא מוכנים להסתכן ולשלם בחייהם.
"זאת הפרנסה שלנו, ושל הרבה מאוד אנשים, זה הקיום שלנו. הצוות שלנו ממשיך בעבודה, עשרה אנשים בערך, שלא זזים מכאן".

שמאים הגיעו לאמוד את הנזק? נציגים של משרד החקלאות?
"אף אחד. אין שם נפש שזזה. במקרה הטוב מתקשרים ומבקשים לראות תמונות. אבל אני כזה קטן, לכולם יש בעיות הרבה יותר גדולות. בעין זיוון אנחנו מצליחים לייצר יין, אבל במרכז המבקרים העבודה ירדה ממאה לאפס. אף אחד לא בא, למרות שאנחנו מקום בטוח יחסית. בקיבוץ האוכלוסייה חזקה ואף אחד לא עזב".

אתם מצליחים לשווק את הסחורה למרכז הארץ?
"עם ההובלות אין לנו בעיה, אבל לנהגים יש בעיית התמצאות כי אין GPS. אז אנחנו ממשיכים לייצר ולשווק, ואם בשנים רגילות אנחנו עומדים מול אתגרים של עמידה בביקושים גדולים, שאנחנו לא מצליחים לעמוד בהם, השנה האתגר הרבה יותר גדול ויש פגיעה בפעילות. נשרף לנו כרם שאנחנו קונים ממנו ענבי מרלו בכרמיה ויש מחסור שכבר מורגש. התחלנו את הבציר ואנחנו חייבים להמשיך לעבוד".

עוד בוואלה!

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

עיתונאית האוכל, רותי רוסו, הפצירה בגולשים לתת כתף: "כרם של פלטר/מטר נשרף אתמול בירי. היקב הזה, סמל של ישראליות וציונות הוא אחד האהובים עלי בארץ. יין זה עניין ממושך. לוקח שנים עד שהגפנים נותנות עבודה. הלכה העבודה. נשארה אדמה מפוחמת. תעשיית היין שלנו היא מקור גאווה. סימן לקידמה ומסורת. הכרמים הם חלק מהחקלאות הישראלית ולא אחת משמשים כרצועת ביטחון. עכשיו גם הם חוטפים. שתפו, הזמינו יין, בואו לבציר. מה שבא לכם. רק אל תהיו אדישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully