וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזוק התעשייה בעוטף ישראל יבטיח חוסן לאומי

16.7.2024 / 13:57

על הממשלה לנקוט בצעדים משמעותיים למינוף התעשייה בדגש על הפריפריה. צעדים אלו צריכים לבוא מתוך חזון של הפיכת התעשייה הישראלית למובילה עולמית. זו התוכנית שתחזיר לנו את הצבע ללחיים

מפעל נירלט השרוף. לירון מולדובן,
קמו על הרגליים וחזרו לעבוד. המפעל השרוף של נירלט/לירון מולדובן

המפעלים והיצרנים באזורי הפריפריה מהווים עמוד תווך מרכזי בכלכלה ובחברה הישראלית. הם השכפ"ץ הכלכלי של המדינה. חרף האתגרים הביטחוניים והגיאופוליטיים, כפי שנחשפנו להם במהלך מלחמת חרבות ברזל, התעשיינים בעוטף ישראל - בדרום ובצפון ממשיכים להוכיח חוסן מופלא ומעורר השראה. גם כשרועמים התותחים, עובדי נירלט שבניר עוז, אלתא תעשיות ביטחוניות באשדוד ונטפים בקיבוץ יפתח שבגבול הצפון ממשיכים לעבוד.

בעוד מלאכת השיקום הפיזי של האזורים המופגזים והשרופים עדיין בעיצומה, בחברה הישראלית מרבים לדבר בגאווה על החקלאים האמיצים שלא נטשו והמשיכו לעבד את השדות בגבורה רבה. כמותם, גם אנשי התעשייה הישראלית בפריפריה, אותם אנשים הפגינו גבורה עילאית והוכיחו כי חרף המלחמה רוח התקומה הישראלית חיה ונושמת. מפעלים ועסקים רבים מתמודדים עם אתגרים מורכבים, הכוללים: תשתיות שנפגעו, קשיים כלכליים שנוצרו וחובות שהלכו וטפחו, מחסור בכוח אדם מיומן, ופוסט טראומה המלווה את עובדי המפעלים ובכלל את תושבי הדרום והצפון שחלקם נעקרו מבתיהם ועדיין הם בגדר גולים בארצם. למרות אתגרים אלו, אנשי התעשייה בדרום ובצפון ממשיכים לפעול ולייצר מתוך חוסן ואיתנות מופלאה, תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של איכות ויעילות. אלה הם פניה היפות של התעשייה המשקפות רוח ישראלית איתנה וחזקה.

מקורות פרנסה ותעשייה ישראלית חזקה הם עוגן חשוב בשיקום יישובי עוטף עזה, ובחיזוק ערי הפריפריה - אופקים ושדרות, כמו גם בצפת ובנהריה. הם המפתח לכלכלה חזקה - ורק מדינה עם כלכלה יציבה יכולה להרשות לעצמה גם צבא חזק שיגן על גבולות המדינה, לצד חינוך מצוין ושירותי בריאות ורווחה לקהילה.

פרופ' יהודה חדד. יחצ,
פרופ' יהודה חדד/יחצ

הרוח הישראלית מנצחת, אך אין בכך די. אחרי שנים ארוכות של הזנחה, והתעלמות בהן ממשלות ישראל לדורותיהן העדיפו להשקיע בפיתוח ענפי ההיי טק והסייבר על פני התעשייה הישראלית וקידום רפורמות המעדיפות יבוא על פני ייצור עצמי, "אירועי ה-7 באוקטובר" הוכיחו לנו עד כמה חשוב לחזק את "השכפ"ץ של המדינה" - את התעשייה הישראלית. עלינו לתעדף את כלכלת עוטף ישראל, מנוע הצמיחה של המשק הישראלי.

על הממשלה לנקוט בצעדים משמעותיים למינוף התעשייה בדגש על הפריפריה. צעדים אלו צריכים לבוא מתוך חזון של הפיכת התעשייה הישראלית למובילה עולמית. יש צורך בתוכנית לאומית להגדלת המענקים ומתן הטבות משמעותיות, זירוז הליכי רישוי, השקעה בתשתיות ובכוח אדם, הכשרות מקצועיות, טיפוח דור חדש של מהנדסים במקצועות חיוניים - ובראשם מהנדסי מכונות, כימיה, מהנדסי בנין ואלקטרוניקה, ולעודד הקמת מרכזי מחקר ופיתוח באזורי הפריפריה. השקעה זו לא רק שתחזק את התעשייה המקומית, אלא תתרום לחוסנה הכלכלי של המדינה כולה. העובדים והמעסיקים בדרום ובצפון מהווים דוגמה ומופת לתעשייה ולחברה הישראלית, וזו חובה ממעלה ראשונה לתמוך בהם.

בסופו של דבר, הצלחת התעשייה בפריפריה היא הצלחתנו כמדינה וכחברה. עלינו לפעול יחד, מתוך ראייה רחבה ותחושת אחריות לאומית, כדי להבטיח את חוסנה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל. המפתח נמצא כעת בידי הממשלה ואל לה לחזור על טעויות העבר, התעשייה הישראלית בצפון ובדרום זקוקה היום יותר מתמיד לתמיכה מעשית שתיטע תקווה לעתיד.

פרופ' יהודה חדד הוא רקטור ומייסד SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון

  • עוד באותו נושא:
  • עוטף עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully