וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים בחופש הגדול? כל מה שחשוב לדעת

תומר כהן, טור אורח

עודכן לאחרונה: 18.7.2024 / 7:43

החופש הגדול בעיצומו ובני נוער רבים מתנסים לראשונה בעבודה. אילו זכויות להם, למה לא מומלץ להתפתות לעבוד ללא תלוש ומה כדאי לעשות עם הכסף?

בווידאו: תלמידי בית הספר היסודי יוצאים לחופש הגדול/צילום: ראובן קסטרו

החופש הגדול בעיצומו וזהו גם הרגע שבני נוער נכנסים לראשונה לשוק העבודה - ממשרה זמנית בקיוסק או בגלידה ועד להדרכה בקייטנות או עבודה משרדית. מה הזכויות של בני הנוער ועל מה חשוב להקפיד?

ב 22/5/24 אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת את התיקון שהגיש שר העבודה, יואב בן צור, לתקנות חוק הנוער, שמטרתו לאפשר לנוער בין הגילאים 16 ועד 18 לעבוד בחופשת הקיץ, ובעצם מעגן הוראת שעה עם תיקונים שנועדו להפוך את החוק למותאם יותר לצרכים הנדרשים עבור אוכלוסיית הנוער ומקומות העבודה שקולטים אותם.

נתחיל מהשכר, דעו מה מגיע לכם על פי חוק:
בני נוער בגילאי 15-16: 23.79 שקל לשעה
בני נוער בגילאי 16-17: 25.49 שקל לשעה
בני נוער בגילאי 17-18: 28.21 שקל לשעה

כל החזרי הוצאות, בונוסים ותוספות אחרות באות כתוספת על שכר המינימום וזה תקף בכל תקופה, שכן לעיתים נוהגים לנצל בני נוער ולהעסיקם מספר ימים כתקופת ניסיון או כהתלמדות ולא משלמים להם או משלמים "בשחור" סכום זעום בסוף יום, וכן גיל העסקה המינימאלי לבן נוער הינו 15 (למעט מקרים חריגים בתחום של אומנות, פרסום וכו').

עובדת מקדונלד'ס לבושה במדים המוכרים. שאטרסטוק, ShutterStock
עובדת מקדונלד'ס לבושה במדים המוכרים/ShutterStock, שאטרסטוק

זכויות ביטוחיות

ביטוח לאומי וביטוח דמי בריאות:
בני נוער זכאים מהמעסיק לתשלום עבור ביטוח לאומי וביטוח בריאות. הביטוח הבריאות מעניק זכויות שונות, כמו טיפולים רפואיים, תרופות ואשפוז. למעסיק אסור לנקות מהשכר של בני נוער את דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח בריאות.

ביטוח פנסיה:
עובדים בני 21 ומעלה זכאים לפנסיה חובה. עם זאת, ניתן להצטרף לפנסיה מקיפה גם לפני גיל 21. פנסיה מקיפה היא חיסכון לטווח ארוך שמיועד להבטיח הכנסה לאחר הפרישה וכיסוי כנגד מקרים של אבדן כושר עבודה ופטירה.

נקודות זיכוי:
לנוער עובד יש תוספת של נקודת זכות אחת לבנים ונקודה וחצי לבנות. בשקלול נקודות הזכות, רף המס המינימלי עבור נער עומד על שכר של 91,449 ש"ח בשנה ושל נערה על 101,820 ש"ח בשנה.

תיאום מס:
מכיוון שרוב בני נוער לא עובדים במשך כל השנה, חשוב כי יבצעו תהליך של תיאום מס כל שנה או שנתיים (טווח הזכאות הינו עד 6 שנים), יש חברות שעושות את התהליך עבור העובד. חשוב לשים לב שאין דמי פתיחת תיק והתשלום על השירות הינו על בסיס הצלחה בלבד, טווח המחירים עבור השירות נע בד"כ בין 15% ל 20% בתוספת מע"מ.

פנסיה:
הצטרפות לפנסיה מקיפה היא וולונטרית לחלוטין. עם זאת, מומלץ להצטרף לפנסיה מקיפה כבר בגיל צעיר, כיוון שההפקדות גדלות ככל שמתחילים מוקדם יותר.

אין למעסיק חובת הפרשה לפנסיה מתחת לגיל 21 עבור גברים ומתחת לגיל 21 עבור נשים ומכיוון שגיל הכניסה לקרן הפנסיה עומד על 18 לכל הפחות, הנושא הפנסיוני רלוונטי בייחוד עבור בני נוער בוגרים שלא גויסו או התגייסו לצה"ל או לאלו שעובדים בזמן שהם ממתינים לגיוס, במקרים אלו, ניתן ואף מומלץ לדרוש מהמעסיק להפריש וזאת בעיקר בגלל העובדה שברגע שיש הפרשה פעילה לקרן פנסיה מקיפה, העובד מכוסה גם בכיסוי של פנסיית נכות עד תקרה של 75% משכרו המבוטח.

עבודה ללא תלוש:
ישנה חשיבות מאד גבוהה לבן הנוער להיות עובד מן המניין ולא להתפתות לעבודה ב"שחור", שכן אין הוא מכוסה בכיסוי של אבדן כושר עבודה כפי שצוין לעיל, לכן אם ייפצע במסגרת עבודתו, לא יוכל לתבוע את ביטוח "נפגעי עבודה" של ביטוח לאומי וכמובן לא את פוליסת חבות המעבידים של המעסיק ויאלץ להיפרע מן המעסיק שלא תמיד יכול לעמוד בנטל של תשלום הפיצוי גם אם היה רוצה לעשות זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תומר כהן, מנכ"ל ברק שוהם סוכנות לביטוח מקבוצת ברק פיננסים. יח"צ,
תומר כהן, מנכ"ל ברק שוהם סוכנות לביטוח מקבוצת ברק פיננסים/יח"צ

מה כדאי לעשות עם הכסף שתרוויחו?

השקעת החיסכון מעבודות הקיץ, היא הזדמנות מצוינת לגרום לשינוי תפיסתי על צבירת הון, השיעור הכלכלי הראשון של בני הנוער בתיכון צריך להיות על העוצמה של צבירת הון בדרך של ריבית דריבית. ברגע שאני הבנתי והפנמתי את העיקרון הזה, הגישה שלי לכסף וחיסכון, השתנתה מקצה לקצה.

למדתי שגם סכום קטן, כאשר הוא מושקע באפיק הנכון, יכול לצמוח באופן משמעותי והזמן משחק פה תפקיד ראשי, קרי ככל שנתחיל לחסוך בגיל צעיר יותר כך נצליח להשיג תמורה גבוהה יותר על הכסף שלנו. נכון, זה אומר שאולי נצטרך לבזבז פחות במהלך חופשת הקיץ, אך הזמן יעשה את שלו ונוכל ליהנות מפירות החיסכון שלנו בהמשך הדרך וללמוד שיעור חשוב מאד לחיים, שבסופו של יום אין דבר יותר מוכח מהיכולת של הון לייצר הון.

אין צורך לחכות לצבור סכומים של מאות אלפי שקלים כדי להשקיע, זה בדיוק הקסם שנקרא ריבית דריבית , הכסף יכול לעבוד בשבילנו וכל דקה שהוא לא עובד בשבילנו, היא דקה אבודה וכסף קטן יהפוך להיות כסף גדול, רק כשהוא מושקע. כדי להשקיע אני ממליץ להיעזר בהורים, בפתיחת קופות גמל להשקעה או להשקיע בתעודות סל ופשוט לתת לקסם להצמיח את ההון שלנו וכמובן לעשות כל מאמץ להכניס מדי פעם סכום של כסף נוסף לחיסכון הזה שילווה אותנו עד שנצטרך אותו למשהו משמעותי בחיינו.

הכותב הוא מנכ"ל ברק שוהם סוכנות לביטוח מקבוצת ברק פיננסים.

אין באמור משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות, תוכן זה אינו מהווה ייעוץ מכל סוג שהוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully