וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנפט הגולמי מזנק ב-4.4% בשל חשש משיבוש אספקה מעיראק וניגריה

דפנה מאור

27.3.2003 / 15:56

מחיר החוזים למאי של הברנט בבורסת הנפט של לונדון הוא 26.40 דולר לחבית; בריטניה הגדילה תקציב המלחמה



מחיר הנפט הגולמי מזנק ב-4.4% בשל חשש משיבוש אספקה מעיראק וניגריה. מחיר החוזים למאי של הברנט בבורסת הנפט של לונדון עולה עתה ל-26.40 דולר לחבית. חששות כי המלחמה בעיראק תתמשך ותביא לשיבוש האספקה מהמפרץ, בשילוב מלחמת האזרחים הניטשת בניגריה, גברו על נסיונות הארגעה של אופ"ק, שהתחייב להשלים כל מחסור בשוק.



סימנים לכך שהמלחמה בעיראק תארך יותר מהצפוי ותסתבך נראו בהכרזת שר האוצר של בריטניה על הגדלת התקציב למלחמה בעיראק ב-70%, ל-3 מיליארד ליש"ט (4.7 מיליארד דולר).



לעלייה במחירי הנפט היום הובילו הערכות כי המלחמה תתמשך. הנשיא ג'ורג' בוש אמר כי המלחמה בעיראק רחוקה מסיום. התארכות המלחמה בעיראק מטילה צל כבד על המשך התפוקה הסדירה מהמדינה. מאז תחילת המלחמה ירד יצוא הנפט מעיראק ב-75%. לפני פרוץ המלחמה סיפקה עיראק 3% מצריכת הנפט העולמית.



גם מלחמת האזרחים בניגריה מאיימת על אספקת הנפט העולמית. רויאל דאץ'/של, חברת הנפט הגדולה באירופה, הודיעה אתמול כי יצוא הנפט מניגריה ירד ב-40%, עקב הקרבות בין כוחות הצבא לאזרחים בנהר הניז'ר. חברות הנפט הפעילות במדינה, בהן שברון-טקסקו האמריקאית וטוטל פינה הצרפתית, אמרו כי אינן יודעות מתי יחודש יצוא הנפט במלואו. ניגריה היא יצואנית הנפט הרביעית בגודלה בקרטל הנפט אופ"ק ומספקת כ-3% מצריכת הנפט העולמית. הירידה בתפוקה מחסירה 3.3 מיליון חביות נפט מההיצע העולמי, יותר מעודף התפוקה של אופ"ק.



מלאי הנפט של ארה"ב עלה בשבוע שעבר ב-3.7 מיליון חביות ל-273.9 מיליון, הודות לזינוק של קרוב למיליון חביות ביום ביצוא הנפט למדינה. בכך שבו רמות המלאי אל מעל לרמה הקריטית של 270 מיליון חביות, רמה בה לדברי משרד האנרגיה עלולים להיווצר מחסורים בנפט למסירה.



ארה"ב מתגברת כוחותיה



צבא ארה"ב הצניח הלילה כאלף חיילים באזור הכורדי בצפון עיראק. הכוח תפס שדה תעופה כדי לאפשר הטסת טנקים וציוד כבד אחר לאזור בגדאד לאחר ההפצצות. גורמים במשרד ההגנה מסרו כי הכוח לא נתקל בהתנגדות. מהפנטגון נמסר כי זה הכוח המשמעותי הראשון המגיע לצפון עיראק, וכי מדובר ביחידות מחטיבה 173 המוצבת באיטליה. לדברי מקור במשרד ההגנה, מדובר "בתחילתה של החזית הצפונית".



כוחות הקרקע של ארה"ב ובריטניה ממשיכים להתקדם באיטיות לעבר בגדאד, בזמן שכוחות האוויר ממשיכים להפציץ לסירוגין את הבירה העיראקית. מקורות רשמיים במשרד ההגנה של ארה"ב אמרו אתמול כי הכוחות האטו את התקדמותם הן בשל סופות החול והגשם, והן בשל התנגדותם "המפתיעה" של כוחות המליציה בעיראק. חלק מהכוחות האמריקאים נמצאים 60 ק"מ דרומית לבגדאד.



ארצות הברית מתגברת את כוחותיה בעיראק, ואמש הודיעה שתשלח למפרץ 30 אלף חיילים נוספים, בהם הדיוויזיה הרביעית ויחידות אחרות. הדיוויזיה הרביעית מוצבת כעת בטקסס, ונחשבת אחת היחידות המתקדמות של צבא ארה"ב. הדיוויזיה מונה 16 אלף חיילים, הממתינים מזה חודשיים להישלח למפרץ.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully