וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכנתא בצל מלחמה: איך מתמודדים עם שוק הדיור המשתנה?

בשיתוף התאחדות יועצי המשכנתאות

23.7.2024 / 12:21

למרות הקשיים, שוק המשכנתאות מראה סימני התאוששות מפתיעים. ומה חושבים הבנקים? בדקנו

התאחדות יועצי המשכנתאות. יח"צ,
התאחדות יועצי המשכנתאות/יח"צ

משפחת כהן מבאר שבע חלמה על דירה משלה. אחרי שנים של חסכונות, הם היו מוכנים סוף סוף לקנות בית - ואז פרצה המלחמה. "הרגשנו שהכל התהפך," מספרת דנה. "פתאום לא ידענו אם זה הזמן הנכון, אם נוכל לעמוד בהחזרים, הכל פשוט כל כך יקר".

סיפורה של משפחת כהן מייצג את הדילמה של רבים בישראל: איך לקבל החלטות כלכליות גדולות בזמני חוסר ודאות?

למרות הקשיים, שוק המשכנתאות מראה סימני התאוששות מפתיעים. לפי נתוני בנק ישראל, ביוני 2024 נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.75 מיליארד שקל - עלייה של 18.5% לעומת יוני אשתקד. זו המשך למגמה שהחלה במאי, עם 7.8 מיליארד שקל, הסכום הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2022.

כתבת משכנתאות. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
דרור פלדמן, שלום אמויאל, אריאלה רנדלשטיין ואורי יוניסי/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

"אנשים מבינים שהחיים ממשיכים, וצרכי הדיור לא נעלמים גם בזמן מלחמה", מסביר חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, אבי יוסופוב, שמציין מספר מגמות בולטות בשוק. אנו עדים לעלייה בהיקף המשכנתאות בחודשיים האחרונים, היקף המשכנתאות היה גבוה ב-32% מהממוצע השנתי הקודם. במקביל, חל זינוק בהלוואות בלון: היקפן הגיע לשיא של 1.3 מיליארד שקל, 17% מסך העסקאות. זו עלייה דרמטית מ-4.7% באפריל 2022, וכמובן מבצעי קבלנים, שמציעים הלוואות בלון מסובסדות כדי להתמודד עם מלאי דירות גדול".

"אנחנו בנקודת זמן חסרת תקדים", מחדדת נופר יעקב, יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות. "חמש מערכות בחירות, קורונה, עליות ריבית חדות, ועכשיו מלחמה - כל אלה יצרו מציאות שבה הלווה הממוצע מתקשה להבין את מצבו הכלכלי. זוג שלקח משכנתא, יש לו גם הלוואה על הרכב שהתייקרה, אולי הלוואה לשיפוץ שעוד לא סיים להחזיר, קופת גמל ופנסיה שעברו זעזועים. המשכנתא היא חלק מפאזל כלכלי מורכב".

אז מה עושים?

"לפני הכל, לוקחים שליטה. זו לא בושה לעצור ולתכנן מחדש, חשוב להבין את המספרים והנתונים לטווח הארוך ולכן מומלץ להיעזר ביועץ מהתאחדות יועצי המשכנתאות, שבקיא בפרטים ויודע להציג תמונה אחראית של סיכונים מול סיכויים".

הבנקאים משוכנעים: מחירי הדיור ימשיכו לעלות

ניסיון לצייר תמונה צופת פני עתיד, מלמד כי בקרב המומחים במערכת הבנקאית, הכיוון אליו צועד הענף ברור: המשך עליות מחירים וגידול בביקושים.

אורי יוניסי, ראש חטיבת משכנתאות בבנק לאומי: "במדינת ישראל חסרות למעלה מ-130 אלף יחידות דיור. ציבור הרוכשים, שישב על הגדר משך למעלה משנה, הבין שמחירי הדיור לא ירדו והחליט לחזור לשוק למרות הריבית הגבוהה ותרחישי האינפלציה הקיימים, כך שהצפי להמשך עליות מחירים מתממש ונראה כי 2024 תירשם כשנה עם עליית מחירים מצטברת דו ספרתית".

אריאלה רנדלשטיין, מנהלת מערך המשכנתאות, בנק הפועלים: "כפי שראינו בשנה וחצי האחרונות, הביקוש לדיור כלל לא נעלם - ודווקא משום שהוא צורך אמיתי ולאור העובדה שייקח זמן עד שהריביות יתחילו לרדת - ניתן לראות שהקהל עושה את השיקולים שלו, בוחן את החלופות ונראה שעבור רבים בציבור אין חלופות טובות יותר כעת . אנו מעריכים שהביקוש המשמעותי, בשילוב עם בעיות ההיצע הקיימות (שאף מחריפות) - יובילו להמשך עליית מחירי הדיור.

דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי טפחות: "מתחילת השנה אנו רואים עלייה בביצוע המשכנתאות. לקוחות רבים מבינים שריבית בנק ישראל לא צפויה לרדת כפי שחזו תחילה, זאת בנוסף להבנה שגם מחירי הדירות לא צפויים להתקרר. התוצאה היא שלקוחות שיש ביכולתם הון עצמי חוזרים לשוק (לרבות משקיעים), והם עושים שימוש גובר במוצרים בריבית משתנה במטרה "לגשר" על תקופת הריבית הגבוהה מתוך הנחה כי הריבית תרד במועד העדכון הבא. מה צופן העתיד? המלחמה הקשתה על הקבלנים (מחסור בפועלים ולעתים גם בחומרי גלם) דבר שהחריף את המצב בכל הקשור הן להתחלות בנייה והן לסיום בנייה. לנוכח הגידול בביקושים אני מעריך שבמהלך שנת 2025 אנו צפויים לראות עליות במחירי הדירות".

שלום אמויאל, מנהל מערך המשכנתאות, בנק ירושלים: "סביבת הריביות הגבוהה הובילה לצמצום משמעותי של היקף המשכנתאות בכלל המערכת הבנקאית בשנת 2023. נוסף על כך, המלחמה תרמה גם היא לקיפאון יחסי ברבעון האחרון לשנה זו. עם זאת, הביקושים לדירות בארץ קשיחים ולאורך השנים היצע הדירות ממשיך להיות נמוך ולא מתקרב לרמת הביקושים - מה שמוביל לגידול בביצועי המשכנתאות בחודשים האחרונים ושצפוי להביא לגידול זוחל במחירי הדירות".

אז איך כל המידע הזה משפיע על החלום הגדול? דנה כהן לא מרימה ידיים. "למרות האתגרים, החלום של בית פרטי לא נעלם. "אנחנו פשוט לומדים להתמודד עם המציאות החדשה, צעד אחר צעד, לקחת עזרה מאנשי מקצוע ולתכנן באופן המדויק ביותר את הצעדים בהתאם ליכולותינו".

סגן יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות, שימי אדזיאשוילי מסכם: "בתקופה מורכבת זו, חשוב יותר מתמיד לקבל ייעוץ מקצועי ולהסתכל על התמונה הרחבה לפני קבלת החלטות כלכליות גדולות. עם תכנון נכון והבנה של המגמות בשוק, הדרך לבית החלומות עדיין אפשרית, גם אם היא ארוכה יותר מבעבר. אנשים רבים נוטים להתמקד בהישרדות המיידית, וזה מובן, אבל בדיוק זו הסיבה שמומלץ ליועץ מקצועי להיות חלק מהתהליך ויחד ולמקסם את העסקה לטובת הלקוח".

ועידת המשכנתאות 2024 בסימן 'החזית הכלכלית בישראל', נערכה ב-30.7 באולמי האחוזה במודיעין, בהשתתפות בכירים מענף הבנקאות והמימון, חברי כנסת ואישי ציבור.

בשיתוף התאחדות יועצי המשכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully