וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם היום איחרתם לעבודה? אתם לא לבד, והנזק מגיע למיליארדים

24.7.2024 / 10:44

נתוני סקר חדש חושפים כי רק כרבע מהעובדים מגיעים לעבודה בזמן. ההסבר טמון כמובן בגודש התנועה, אולם חומרת ההשלכות הכלכליות כבדה מכפי שנדמה: נזק עצום לקופת המדינה, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. ומה קובע החוק לגבי עבודה בפועל?

פקקים בתל אביב. אבשלום שושני, מעריב
מכת מדינה ומכה לכיס של כולם/מעריב, אבשלום שושני

רק 25% מהעובדים מגיעים לעבודה בזמן. כך עולה מסקר שערכה לאחרונה חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם. על פי הנתונים, 39% מהעובדים מגיעים לעבודה באיחור של כעשר דקות וכ - 23% מהם, באיחור של מעל לרבע שעה. נתוני הסקר מתבססים על ניתוח נתוני שעוני נוכחות ותלושי שכר של 8,458 עובדים שמתייחסים לפרק הזמן של יוני - יולי 2024, בהשוואה לנתונים שנאספו בשנים הקודמות. ההשלכות הכלכליות של העניין דרמטיות: על פי דו"ח מבקר המדינה שיצא בשנת 2024, המבקר הנזק בגין הגודש בכבישים נאמד בכ-2% מהתוצר המקומי הגולמי, ובסך הכל לשנת 2021 הוא נאמד בכ-31 מיליארד שקל.

נתוני הסקר משקפים תמונת מצב בעייתית שמחמירה משנה לשנה : שיעורם של העובדים שהגיעו לעבודה בזמן, עמד בחודשים יוני - יולי 2022 על 30.4% ואילו בשנת 2023 על 27.4%. ירידה נרשמה גם בשיעורם של העובדים שמגיעים לעבודה באיחור 'מינורי' של 5 דקות : בשנת 2022 הנתון עמד על 20.7% ואילו בשנת 2023- על 17.8% מנגד, חל זינוק דרמטי בשיעור של 17.9% במספר העובדים שמגיעים לעבודה באיחור של 15 דקות. בשנת 2022 שיעורם עמד על 18.8% ובשנת 2023 - על 19.5%. השנה כאמור, שיעורם נסק ל -23%.

מדוע חל זינוק משמעותי במספר האיחורים:

לדברי חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות: ההסבר לכך נעוץ במספר סיבות: ראשית, העלייה במספר כלי הרכב שנעים על הכביש, לצד בינוי מוגבל של כבישים, מה שמוביל לפקקים, שבתורם גורמים לעובדים לאחר. שנית, הקרטוע של שירותי התחבורה הציבורית בישראל, גורם גם הוא לעובדים רבים לאחר. לצד זאת, מציין מולכו כי בסופו של יום, שני הצדדים נושאים בנזק שנגרם בשל האיחורים: לשון החוק והפסיקה קובעים כי העובד זכאי לקבל שכר רק עבור הזמן בו העמיד את עצמו לרשות העבודה כך שדקות האיחור נגרעות משכרו. אולם גם המעסיק נפגע שכן תפוקת העובד יורדת.

חיים מולכו. יחצ,
חיים מולכו/יחצ

ובינתיים, המציאות מלמדת כי לא פעם, מתגלע וויכוח בין העובדים והמעסיקים על סוגיית פרק הזמן הארוך שנדרש העובד לבזבז על מנת להגיע למקום העבודה. לא פעם, המחלוקת אף מתגלגלת לפתחי בית הדין. על מנת לעשות סדר, להלן עיקרי החוק והפסיקה בעניין.

האם העובד זכאי לקבל שכר בגין הזמן בו עמד בפקק בדרך לעבודה?

ככלל, שעות הנסיעה של עובד אל מקום העבודה ובחזרה אינן שעות עבודה המזכות בתשלום שכר, אלא אם נקבע אחרת בהסכם העבודה. עם זאת, ייתכנו נסיבות שבהן יהיה מקום לחרוג מהכלל ולהכיר בשעות הנסיעה לעבודה כחלק משעות העבודה. למעשה,זמן הנסיעה לעבודה עשוי להיחשב כזמן עבודה, אם העובד נדרש להתחיל את עבודתו אצל לקוח של המעסיק, שעות הנסיעה אל הלקוח הן רבות, ומהנסיבות עולה כי הצדדים התכוונו ששעות נסיעה אלו יהוו חלק משעות העבודה.

האם קיימת לסוגיה התייחסות בחוק?

כן. סעיף 1 לחוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר שעות עבודה כזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה.על כן ככלל, שעות שבהן עשה עובד את דרכו אל מקום העבודה ומהעבודה, אינן שעות עבודה המזכות בתשלום שכר, אלא אם קבעו הצדדים אחרת. יחד עם זאת, ייתכנו נסיבות שבהן יהיה מקום לחרוג מהכלל ולהכיר בשעות הנסיעה כחלק משעות העבודה, ובמקרה זה יש לשלם עבורן שכר. בכל מקרה זכאי העובד להחזר הוצאות נסיעה עבור הנסיעות מביתו אל מקום העבודה ובחזרה.

טבלת איחורים. יחצ,
טבלת איחורים/יחצ

ומה הדין לגבי שעות טיסה?

הכלל שעל פיו שעות הנסיעה לעבודה אינן מהוות חלק משעות העבודה, חל גם על שעות טיסה לעבודה בחו"ל - עובד שעושה את דרכו אל מקום העבודה בטיסה אינו זכאי לתשלום שכר עבור שעות אלה, אלא אם נקבע אחרת בהסכם עבודה קיבוצי החל על העובד או בהסכם העבודה האישי. כאשר שעות הטיסה חופפות את שעות יום העבודה, זכאי העובד לתשלום שכר רגיל עבור יום העבודה, שכן אין לפגוע בשכרו של העובד עקב שעות הטיסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully