וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבתם שהמסעדות יקרות? חכו עד שתשמעו על הגזרה החדשה

עודכן לאחרונה: 28.7.2024 / 13:12

בית המשפט קבע כבר קבע שאין לראות בטיפים הכנסה של בית העסק ודרש לעגן זאת בחקיקה. הכנסת לא חוקקה, מה שלא מפריע לרשות המסים לדרוש תשלום מבעלי המסעדות. הכל על המהלך התמוה שינפח עוד את החשבון לסועד, כלומר, במסעדות שמצליחות איכשהו לשרוד

שירות גרוע. ShutterStock
המסעדות בצפון סגורות, גם במרכז רק החזקות שורדות. אז עכשיו גם לשלם מע"מ על הטיפ?/ShutterStock

המלחמה הנחיתה מכה קשה על המסעדות ברחבי הארץ, ורשות המיסים הוסיפה עליה חבטה נוספת ביום חמישי, כשהוציאה את ההודעה הבאה: "תשר (טיפ) המשולם לבית העסק בגין שירות הניתן על ידי עובדיו, הינו תקבול המהווה חלק מהתמורה בגין השירות, ולכן גם הטיפ חייב במע"מ".

במילים אחרות, הטיפים נחשבים כהכנסה של בית העסק ולכן יש לשלם גם עליהם מע"מ. ברשות רמזו שהם מתכוננים לבצע פעולות אכיפה שיוודאו כי אכן בעלי העסק משלמים את המע"מ בגין הטיפים.
היום אחה"צ יפגשו יקיר ליסיצקי, יו"ר איגוד המסעדות בישראל, תומר מור, יו"ר "מסעדנים חזקים ביחד" וירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס בעניין עם שי אהרונוביץ', ראש רשות המיסים, ויביעו את התנגדותם הנחרצת למהלך.

"בעלי מסעדות רבות בתקופה זו באזורים רבים, מגלגלים את העסקים כי אין להם כסף להביא מהבית לסגור את המסעדה וכשהם עדיין משלמים את ההלוואות קורונה שניתנו ל- 5-10 שנים", אומר לסיצקי לוואלה.

"גביית מע"מ על הטיפים תוביל לכך שהענף יקרוס וייסגר סופית ולצמיתות, ובודדים ישרדו.
מסעדות בצפון, בערים מעורבות ובדרום מפורקות, קורסות, ונמצאות בהליך סגירה. עשרות אלפי עובדים שהענף מפרנס, ימצאו את עצמם בזמן מלחמה נפלטים למעגל האבטלה, התוצר יפגע והדבר יוביל לסגירת עסקים קטנים ועוסקים זעירים רבים המעניקים שירות לענף
.

גם ככה קיים חוסר אדיר וקיצוני של מערך נותני השירות מאחר ויש לדור הצעיר אלטרנטיבות הכנסה בהייטק ובעיסוקים אחרים. אין עוררין על כך כי תועלת הציבור קטנה באופן משמעותי מהנזק העצום שצפוי להיגרם".

ראש רשות המסים, שי אהרונוביץ. אביחי סוחר, יח"צ, עיבוד תמונה
שי אהרונוביץ', ראש רשות המסים. האם הפגישה תשים קץ לפרשה התמוהה?/עיבוד תמונה, אביחי סוחר, יח"צ

רק הפראיירים משלמים

תשלום מע"מ על טיפים היא שאלה משפטית שנדונה במשך שנים וההחלטה לפרסם אותה עכשיו היא ככל הנראה צעד מקדים של אהרונוביץ', על רקע העובדה שמסעדות ששילמו מע"מ על טיפים, החלו לדרוש החזרים, בעוד אחרות אינן משלמות ולא ננקטים נגדן צעדי אכיפה.

בשנת 2013, לא קיבל בית המשפט העליון בפסיקה מפורסמת (המוסד לביטוח לאומי נגד אסתר כהן) את העמדה התיאורטית, לפיה יש לראות את הטיפים כהכנסתו של בית העסק, אך בית המשפט כתב כי "לא ניתן לאמץ את העמדה המוצעת, ודאי שלא במלואה, ללא שינוי בחקיקה". זאת אומרת, בית המשפט סבר שמכיוון שהטיפ ניתן מהלקוח למלצר ללא מעורבות של בית העסק, הרי שקשה להגדיר זאת כהכנסה של בית העסק.

מאז דן העליון בסוגייה עוד פעמיים ופסקי הדין שנתן סיפקו פתרון חלקי ולא התיימרו לפתור את כל השאלות הנובעות מהאופן שבו משולמים הטיפים למלצרים, אבל רשות המיסים, ניסתה לגבות מס גם על הכנסותיהם של מלצרים מטיפים, באמצעות מבצעי גבייה שונים.

"ב - 2019 יצא פס"ד מעולם דיני העבודה, שדיבר על מערכת היחסים בין המלצרים לבעלי המסעדות", אומר ירון גינדי, "ואין לו שום קשר למיסים.

באה רשות המיסים ואמרה שבעקבותיו צריך למסות את הטיפים. בית המשפט העליון קבע בשניים משלושת מפסקי הדין שנתן בנושא, שאם הרשות רוצה למסות טיפים, שתתכבד ותלך לבית המחוקקים".

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
ירון גינדי 7. ראובן קסטרו
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס/ראובן קסטרו

בעלי המסעדות ביקשו החזר

גינדי מסביר: "שרי האוצר לשעבר, משה כחלון ואביגדור ליברמן, שרצו לאמץ את המהלך, הבינו, אחרי שהצגנו בפניהם חו"ד משפטית, שאין להם סמכות לעשות את זה. גם הנהלת הרשות הקודמת עצרה את כל השומות על הטיפים. אבל עכשיו, כשמיעוט של בעלי מסעדות ששילמו את המס, באו וביקשו החזר, במקום להחזיר להם את הכסף באופן מידי, רשות המיסים הוציאה הודעה גורפת לתשלום לכולם, כשאין לה סמכות לעשות זאת.

"הם יודעים שבכנסת אין להם סיכוי, כי איזה ח"כ יצביע בעד מיסוי כזה? מה שיקרה, שהם ילכו על הראש של בעלי המסעדות ובתי הקפה, יוציאו להם שומות, הם יערערו עליהן, ויכנסו סתם להוצאות גדולות. אהרונוביץ רוצה להגיע להסדרה וזה לא יקרה. ענף המסעדות לא יכול לספוג שום עלות נוספת, שלא לדבר על המלצרים ועל העמקת יוקר המחיה".

"אנו דורשים מרשות המיסים, לחזור בה, לפעול בצייתנות להנחיית בית המשפט העליון", מוסיף ליסיצקי, "לפנות למחוקק להסדרה, וכמובן לא לאכוף ולדרוס באופן אגרסיבי ענף רעוע, חלש, מדמם וגוסס אשר שרוי בתחתית כדאיותו של בעל העסק בהפעלתו מאז קום המדינה, ועוד בצוק העיתים, בזמן מלחמה. תעצרו! אין מאיפה לקחת עוד."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully