וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד כמה גדול הבור הכלכלי? המספרים המבהילים של המעסיקים ועובדיהם

28.7.2024 / 15:01

למעסיקים נגמר הכסף, וגם ברז ההלוואות נסגר: ירידה ממוצעת בשיעור של כ-19% בגובה ההלוואה שקיבלו העובדים ממעסיקיהם בחודש יוני על מנת לממן את הוצאות החופש הגדול. ומה לגבי הפירעון?

מסורבת משכנתא. ShutterStock
תמונה שנפוצה היום בהרבה מאוד בתים/ShutterStock

למעסיקים נגמר הכסף והעובדים מעמיקים את הבור הפיננסי בו הם נמצאים: ירידה ממוצעת בשיעור של כ - 19% בגובה ההלוואה שקיבלו העובדים ממעסיקיהם בחודש יוני, על מנת לממן את הוצאות החופש הגדול. כך עולה מנתוני סקר השוואתי שערכה חברת עוקץ מערכות, במסגרתו עובדו כ - 6,200 תלושי שכר של עובדים שמועסקים ב - 158 חברות במגזר הפרטי. על פי הנתונים, כ - 35% מאלו שנטלו הלוואה טרם סיימו לפרוע את קודמתה.

על פי הנתונים, גובהה הממוצע של ההלוואה שנטלו העובדים בחודש יוני השנה עומד על 7,977 שקלים, כאשר הסכום שלוו מרוויחי שכר מינימום ירד ל - 3,050 שקלים. סכום ההלוואה הממוצע בקרב אלו ששכרם מגיע ל - 15 אלף שקלים, עומד על 8,800 שקלים, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד, הוא עמד על 10,950 שקלים. אלו מבין העובדים שמרוויחים שכר שמגיע ל - 19.5 אלף שקלים, ונטלו הלוואה, נאלצו להסתפק בסכום של 10,700 שקלים - ירידה של 2,350 שקלים. גם העובדים שמשתכרים יותר מ - 30 אלף שקלים בחודש, קבלו הלוואה בסכום נמוך מזה שניתן להם בשנה שעברה, שעומד על 13,300 שקלים, נתון שמשקף ירידה של 3,100 שקלים.

שיעור העובדים שנטלו הלוואה חדשה בחודש יוני למרות שטרם סיימו לפרוע את קודמתה. יחצ,
שיעור העובדים שנטלו הלוואה חדשה בחודש יוני למרות שטרם סיימו לפרוע את קודמתה/יחצ
גובה ההלוואה שניטלה ע"י העובדים בחודש יוני. יחצ,
גובה ההלוואה שניטלה ע"י העובדים בחודש יוני/יחצ

מלבד הבעיה התזרימית אליה נקלעו מעסיקים רבים, ההסבר לירידה בגובהה הממוצע של ההלוואה שקיבלו העובדים השנה עשוי להימצא גם בנתון הבא : כ-35% מהעובדים שנטלו הלוואה חדשה בחודש יוני, טרם סיימו לפרוע את קודמתה על פי הנתונים, כ - 41% מבין מרוויחי שכר מינימום שנטלו הלוואה, עדיין משלמים על הלוואה נוספת שנטלו בשנים האחרונות. שיעורם לדוגמא של העובדים שמשתכרים עד 15 אלף שקלים, שמתמודדים עם ריבוי הלוואות מהמעסיק, עומד על כ -33%. נתון דומה נרשם גם בקרב העובדים ששכרם החודשי מגיע ל - 25 אלף שקלים. המגמה לא פסחה גם על השכירים שהכנסתם החודשית חוצה את רף 30 אלף השקלים : שיעורם עומד על 31.2%.

לדברי חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות שמספקת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לניהול עובדים: שכר, נוכחות, פנסיה : "לאור גובה הריבית שכרוכה בנטילת הלוואה מגורם מוסדי או בנקאי, הפכו המעסיקים לחלופה אטרקטיבית, אולם הדלת הזו הולכת ונסגרת. הקושי התזרימי שרבים מתמודדים איתו, מאלצם לשנות גם את מדיניות ניהול הסיכונים שלהם. כמו כן, הם מהווים 'קול שפוי', שמונע מהעובדים להיכלא בתוך ספירלה של הלוואות מכבידות".

חיים מולכו. יחצ,
חיים מולכו/יחצ

עו"ד הילה אהרוני, מומחית לדיני עבודה: כוונותיהן של המעסיקים טובות, אולם עליהם להגן גם על עצמם. לפיכך, עליהם לדעת, בין היתר, כי חוב של עובד למעסיק מותר לניכוי מהשכר רק אם קיים אישור בכתב ולכן בכל הלוואה יש לערוך הסכם בכתב שבו פרטי ההלוואה וכן ציון שניתן לנכותה מהשכר לפי חוק הגנת השכר.

  • עוד באותו נושא:
  • הלוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully