וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו לא לבד

30.7.2024 / 10:52

מעל 110 משתתפים נכחו במפגש קהילה של קרן שותפות שנערך בחודשים האחרונים. דווקא בימים אלה ביקשו יזמים ויזמיות שייצגו יותר משמונים מיזמים מגוונים שבהם תומכת הקרן להביע את המשמעות להכיר, להיפגש וליצור קשרים מהותיים עם יוזמות מגוונות בישראל

קונגרס הקיימות הראשון. יח"צ,
קונגרס הקיימות הראשון/יח"צ

על אף שהמלחמה עצרה, שיבשה ושינתה לרגע כל פעילות, נראה כי לאחר חודשים ארוכים מתוך אמונה שיש לפעול גם בעתות חירום כמו בשגרה, הצליחו המיזמים של קרן שותפות להתמודד ולממש פעילות משמעותית ומעוררת השראה.

סיורים מספרים בבית שאן  במים. יח"צ,
סיורים מספרים בבית שאן במים/יח"צ

נועה שרף, סטודנטית לעבודה סוציאלית שנה ג', וראמה זהוה, סטודנטית לפסיכולוגיה שנה א', הן סטודנטיות מהמכללה האקדמית תל חי, המכללה הצפונית ביותר שנאלצה לסגור את הקמפוסים שלה בקריית שמונה ושרוב הסטודנטים והסגל האקדמי שלה מפונים מבתיהם. הסטודנטיות הצעירות מרכזות ומנחות את המיזם "מעגל סבאיא" - מעגל סטודנטיות ערביות ויהודיות בתל חי. נועה וראמה סיפרו כי המעגל התחיל מתוך רצון להיפגש ולהתקרב ומתוך ההבנה שזה לא כל כך פשוט וטבעי ליצור חברות משמעותית.

לדבריהן: "בעצם המכללה היא הפלטפורמה הראשונה ולעיתים גם האחרונה בה אנחנו נפגשות לפני שכל אחת תמשיך לחייה ולחברה שממנה הגיעה. במעגל אנחנו נוגעות בכל מה שמחבר בינינו ומה שמפריד בינינו. הזהות והקהילה שלנו, הרקע לסכסוך ולאפליה, נשיות ומגדר, ביטוי אישי, אקטיביזם ומנהיגות נשית".

השנה, למרות הפינוי של המכללה, למרות הפיזור של הסטודנטיות ברחבי הארץ ולמרות הפחד להיפגש בעת הזאת, הן הצליחו לפתוח תכנית מפגשים בין 16 סטודנטיות מקסימות. הן נפגשו בזום, נפגשו פרונטלית וגם יצאו לסמינר בן יומיים. מרגש עוד יותר לראות כי צורך חשוב ויוזמה מקומית של שתי סטודנטיות בתל חי, תפתח מעגלים נוספים של סטודנטיות באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע בשנת הלימודים האקדמית הקרובה.

הרעיון שעומד בפני המיזמים של קרן שותפות הוא היכולת המרשימה של מובילים ויזמים ליצור פתרונות אמיתיים לבעיות אמיתיות שרלוונטיות לאתגרי המציאות וחיי היום-יום שלהם.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
מיזם אקלים של אחדות. יח"צ,
מיזם אקלים של אחדות/יח"צ

תוכנית הסיורים בעיר בית שאן ובעמק המעיינות סביב הטבע וההיסטוריה של האזור היא דוגמה לניסיון לגשר על מחלוקות וקרעים שסוחבים איתם ותיקי העמק והעיר, מתוך הצורך ליצור חיבור בין האוכלוסיות, לאחד אותם סביב נושא משותף (ראו "מחאת האסי"), לתקן ולאחות את המים העכורים שזרמו בין קבוצות אלו של העיר והעמק, קיבוצניקים ועירוניים, חילונים ודתיים. חברו יחד המרכזים הקהילתיים בבית שאן, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ומתנ"ס עמק המעיינות ויצרו את המיזם של הסיורים המשותפים.

יואל כהן, מנהל מרכזים קהילתיים בבית שאן, מספר כי "אל הסיורים האלו מגיעים הוותיקים מהעיר ומהעמק ונהנים מהדרכה מקצועית, שירים המותאמים לנושאי הטיול שמובילה אילנית עובדיה ומשכשוך במי המעיינות הנפלאים. תוך כדי הסיורים נרקמות להן חברויות, מתנהלות שיחות ונוצר גשר מקרב". עוד הוסיף יואל: "הפעילות ממשיכה ואנו פועלים להרחיבה גם אל הדור הצעיר המתגורר בעמק ובעיר".

סוגיית החיים המשותפים הינה סוגיה מורכבת ביותר ועל כן כדי להצליח להבין, לפצח ולקדם את השדה המורכב הזה, נדרשת שותפות רחבה הפועלת בהפריה הדדית ובפעולות חברתיות מקיפות.
המיזמים של קרן שותפות פועלים בכל רחבי הארץ מצפון ועד דרום, בזירות מגוונות של חינוך, תקשורת, אומנות ובקרב קהילות שונות במרכז ובפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל. כל אחת מהיוזמות מתעוררת בדרך כלל מתוך צורך חשוב, כאב ורצון עז לתת מענה בנחישות ובאכפתיות רבה לקהילות שלהם חרף האתגרים הרבים.

חברותא בסלון איילת השחר. יח"צ,
חברותא בסלון איילת השחר/יח"צ

ריקי סיטון היא מנכ"לית חברותא - איילת השחר, יוזמת חרדית ופעילה חברתית שמספרת לנו כי הכל התחיל ביום שישי רגע לפני שבת באירוע טרגי של האחים אושי ויעקב פלאי שנרצחו לבושים בבגדים חגיגיים בדרך לשבת משפחתית. דבורי האם התחננה שהמוות שלהם לא יהיה לשווא.

ריקי משתפת: "אנחנו החברות של דבורי מחברותא ניסינו לחשוב מה עושות עם הכאב הנורא. כך נולד מיזם של חברותא בסלון. הרעיון שלו הוא לחבר בין נשים שונות לשיח בסלון. חשבנו לפתוח 40 סלונים כדי לציין את יום ההולדת ה-40 של דבורי שחל בשבעה. בסוף התקיימו כ-250 סלונים בארץ ובעולם. נשים חילוניות, דתיות וחרדיות התאספו יחד סביב הנושא של 'מזמור לתודה'. לכולנו בחיים יש כל כך הרבה על מה להודות. עם כל הקשיים. זה היה המסר שהשאיר כאן אושי הקטן ואותו ניסינו להדהד בעולם יחד. ההיענות המדהימה הנכיחה שוב את הצורך בקשר בלתי אמצעי".

בתפיסתן חברותא בסלון ממשיך את דרכו בעולם, מתוך כוונה משותפת להוביל יחד לעולם טוב יותר.

עוד הוסיפה לני, מנהלת הקרן, כי החל מ-7 באוקטובר, לצד ימים קשים ועצובים מאוד שעוברים על כולנו, הלם גדול, בלי יכולת לתפוס את עוצמת האירועים, בדאגה וחרדה גדולה לחטופים ולנעדרים, עצב ותמיכה למשפחות השכולות ולפצועים ואי-ודאות גדולה לקראת העתיד לבוא, מתגלה במלוא עוצמתה רוח, חוסן ועשייה אזרחית מרגשת של נתינה, התנדבות וסולידריות.

לני מילוא מנהלת קרן שותפות. יח"צ,
לני מילוא/יח"צ

קרן שותפות היא יוזמה של מהלך חברתי ייחודי שמעודד את הקרנות השותפות בה לפעול יחד בחברות, בענווה ובשיתוף פעולה מקצועי. הקרן הוקמה בשנת 2019 חרף המשברים והאתגרים שאיתם התמודדה החברה הישראלית בשנים שחלפו מאז הקמתה, כמו מגפת הקורונה, מהומות, מחאות ומלחמת "חרבות ברזל". הקרן מחברת היום בין תשע קרנות פילנתרופיות ישראליות ובינלאומיות: קרן ריין, קרן לאוטמן, קרן בלום, קרן גנדיר, קרן ארדי, קרן נקסטג'ן, פדרציית מטרו-ווסט ניו ג'רסי ופדרציית פילדלפיה. כל אלה קרנות שמטרתן עידוד שותפויות והגברת הסולידריות בין קבוצות וקהילות שונות בישראל.

בסיום הפעילות של שנה זו במיוחד ציינה לני, מנהלת הקרן: "אנו גאים לשתף כי עשרות מיזמים של קרן שותפות הביאו לקדמת הבמה את הצורך באמון ושיקום בין הקבוצות השונות בישראל".

נתן מזא"ה, המנהל החינוכי של תנועת בר-קיימא, מספר על הפעילות הייחודית שלהם בפיתוח מנהיגות כדי להכשיר את מנהיגי דור העתיד של ישראל. פעילות שהם התחילו לעסוק בה בשיא המרץ מאז המלחמה. לדבריו, השנה הם הצליחו להגיע ליותר מ-400 תלמידי מכינות וישיבות קדם-צבאיות, בשיחה ולימוד אודות עתיד החברה והמדינה של כולנו. מתוך אחריות ותפיסה להמשיך ולזכור שכולנו באותה סירה.

"אנחנו בבר-קיימא מאמינים כי הפתרון לשלושת המשברים בפניהם עומדת החברה בישראל - משבר מנהיגותי, משבר חברתי ומשבר האקלים, הוא אחד. מציאת המכנה המשותף לכולנו. וכשם שאמר בן גוריון - יצירת חברת מופת בארץ ישראל".

seperator

לסיכום , מסרה לני מילוא מנהלת קרן שותפות: "הפעילויות המגוונות של מיזמי הקרן מאז אירועי ה-7 באוקטובר הצביעו על מציאות שבה הגדרות השתנו, מושגים השתנו מילים ורגשות שלא הכרנו. אנו מודים למיזמים רבים שפועלים בשטח ומאפשרים לנו ליצור עבורם מרחב וקהילה שיודעת בתמיכה, חיבור ושיתופי פעולה לחזק יחד מהלכים מורכבים ורשת ארגונים של חיים משותפים. המשך פעילותם הוא צו השעה, שכן הם תורמים ישירות לפתרון הבעיות החברתיות המאפיינות את החברה הישראלית בתקופה הנוכחית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully