וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא בשעת מלחמה: האם המדינה מייבשת את מד"א?

עודכן לאחרונה: 30.7.2024 / 15:06

האסון במג'דל שמס והזמן הרב שחלף עד לפינוי העלה לתודעה את שאלת זמינות מערך הפינוי והעזרה הראשונה בחירום. ערב מצב שלדעת כל הגורמים עלול להסלים למלחמה כוללת, טוענים במגן דוד אדום כי המדינה מונעת מהם תקצוב חיוני. האוצר בתגובה: לא מכירים דרישה לתקנים נוספים

אמבולנס של מד"א. מד"א
""אין בעולם גוף בעולם, ובטח בארץ, שהממשלה מטילה עליו אחריות במלחמה ולא מתקצבת אותו""/מד"א

מתחילת המלחמה מתוח מד"א (מגן דוד אדום) עד לקצה. כונני החברה נמצאים במשמרות סביב השעון כדי לתת מענה לחירום בכל זירות האירוע. אלא שבקרוב מד"א תצטרך לקבל הנשמה בעצמה, כיוון שמצבה הפיננסי בכי רע.

"אני לא משלם לספקים כסף", אומר אלי בין, מנכ"ל מד"א. "מוסר התשלומים שלנו ירד, בגלל שאנחנו חיים מהיד לפה. יש מחסור גדול בתקנים ותקציב. כבר עשרה חודשים שאני נמצא בוויכוח קשה מול האוצר על תקציב חירום ובכל פעם יש שם תירוץ אחר. המחסור בתקציב פוגע ביכולת שלנו לתת את המענה המיטבי בחירום. מבקר המדינה התריע על הסכנה הזאת שוב ושוב".

לפני חמש שנים פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור שעסק בהיערכות לשעת חירום. "בשל המחסור המשמעותי בכוח אדם יאוישו בעתות חירום רק שני שליש, רכבי ההצלה הקיימים במד"א (כולל מתנדבים) , ורק כמחצית (52%) ממספר רכבי ההצלה שקבעה ועדת האמבולנסים כיעד לאומי מלא בעתות חירום". כשמחסור בכוח אדם מקורו במחסור מימון לתקנים.

עוד צוין בדו"ח כי לדעת מד"א, היחידה המתגברת את הפעילות בחירום ומונה מאות חובשים, אינה יכולה לשמש כוח תגבור ראוי לפעילות מד"א בעתות חירום ובנוסף כשירותה אינה מספקת למתן שירותי רפואה טרום-אשפוזית בחירום.

עוד כתב המבקר כי למרות סיכומים מ-1981, בנוגע להשתתפות רשויות מקומיות במימון הפעלת אמבולנסים, ישנן רשויות שמעכבות תשלומים עד כדי הפסקת חלקן במימון האמבולנסים. במד"א אומרים כי מאז חל רק שיפור קל במצב.

מנכ"ל מגן דוד, אלי בין במתחםהחיסונים לקורונה ברהט 28 בדצבמר 2020. ראובן קסטרו
מנכ"ל מד"א אלי בין/ראובן קסטרו

תזמינו לי אמבולנס

אחד האבסורדים הגדולים הנובעים מהמצוקה התקציבית של הארגון, היא העובדה שמד"א תגברה את צי האמבולנסים שלה, כדי שיוכלו להיפרס באופן מיטבי בעת חירום, בטח בישובים מרוחקים הצפון בעת מלחמה. לצורך כך נרכשו 400 אמבולנסים חדשים. 200 מהם חונים ברמלה, והשאר בדרך לארץ.

הטבח בילדי מג'דל שמס הוכיח עד כמה גדול הצורך במספר גדול של אמבולנסים בפריסה ארצית רחבה. עדי ראיה שהגיעו ראשונים למקום, אמרו שעברו דקות ארוכות עד שהגיעו לשם כוחות ההצלה הראשונים שהוקפצו מקריית שמונה, ומכיוון שמספר הפצועים היה גדול, חלק מהם פונה באופן עצמאי במכוניות פרטיות.

אלא שהאמבולנסים האלה, שיכולים היו כבר לתגבר את המענה בגבול הצפון, לקראת התרחיש של פתיחת מערכה שם, עומדים כאבן שאין לה הופכין, בגלל שלגוף ההצלה הלאומי אין כסף לצייד אותם ולאייש תקנים.

"אין בעולם גוף בעולם, ובטח בארץ, שהממשלה מטילה עליו אחריות במלחמה ולא מתקצבת אותו", מוסיף בין. "את כב"א (לוחמי האש, ל.ר) והמשטרה מתקציבים ואנחנו צריכים להסתמך על תרומות ואנשים טובים. וגרוע מזה, כשהריבון הוא גם הרגולטור, הוא אומר, אתן לכן יכולת מונופוליסטית מסוימת על אמבולנסים ודם, ונקבע את התעריף שתקבלו על השירותים האלה.

"כך יוצא שלמעלה מ- 16 שנים לא העלו את המחיר והכל נשחק. כל מי שהולך לסופר יודע בכמה עלו המחירים. עובדי מד"א לא קיבלו אפילו את התוספת השכר שקיבלו במגזר הציבורי והם ממשיכים להשתכר שכר מינימום. צריך להבין - מחסור בתקציב פוגע ביכולות שלנו ובאוצר, לצערי, לא מבינים את זה.

אני חושש שנגיע למצב בעייתי שיסכן חיים. בקריית שמונה, למשל, אנחנו צריכים לדאוג להלנת העובדים, כי אני נותן מענה לאוכלוסייה האזרחית באזור וגם לצבא וזה עולה כסף. לא נוכל להחזיק מעמד ככה עוד הרבה זמן".

מהאוצר נמסר בתגובה: "הטענה מפתיעה. מד"א קיבלו תוספת של עשרות מיליוני שקלים בעקבת המלחמה. מעבר לכך, אנחנו לא מכירים שום דרישה לתקנים נוספים".

אלי בין הופתע מתגובת האוצר והוסיף: "מד"א לא קיבל שקל תוספת ב-2024. חוסר התקציב יביא לסגירת שירותים בהיקפים גדולים. האוצר מכירים היטב את הנתונים ואף אמרו למד"א שיקצצו בכוח האדם...".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully