וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חור בנשמה ובכיס של המדינה: כמה עולה לנו פוסט טראומה?

31.7.2024 / 9:42

לראשונה - מחקר כלכלי ראשון מסוגו חושף את המשמעויות המשקיות של PTSD בישראל. הנטל על המשק: כמעט 200 מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות

הפגנת נכי צה"ל ומלווי נכי צה"ל - לא משאירים פצועים מאחור, מול משרד האוצר, ירושלים 5 במאי 2021. ראובן קסטרו
הפגנת נכי צה"ל ב-2021. הנטל הכלכלי עלול להגיע לסכומים עצומים/ראובן קסטרו

מחקר כלכלי ראשון מסוגו, שבוצע ע"י קבוצת SFI וארגון MAPS ישראל, חושף את ההשלכות הכלכליות של PTSD על המשק הישראלי. המחקר הכלכלי הינו חלק מיוזמת HealingOct7 שהושקה בעקבות אירועי שבעה באוקטובר, במטרה להציג תמונה מקיפה של העלויות הצפויות למשק בעקבות העלייה המתמדת בשיעורי ה-PTSD בישראל בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

הממצאים המרכזיים מצביעים על השלכות כלכליות משמעותיות. לפיהן, העלות המשקית של אדם עם PTSD נאמדת בכ-1.86 מיליון שקל לאורך חייו. סכום זה נע בין 1.8 ל-2.2 מיליון שקל בהתאם למידת ההכרה של המערכות הציבוריות במקרה ה-PTSD ומתן קצבאות. העלות התוספתית של PTSD למשק הישראלי בחמש השנים הקרובות נאמדת בכ-197 מיליארד שקל בהתאם לתחזיות הקיימות - סכום הדומה לתוספת התקציבית שביקש משרד הביטחון לארבע השנים הבאות בעקבות המלחמה, העומד על כ-220 מיליארד שקל.

ההשלכות הכלכליות של PTSD כוללות את העלויות העודפות במונחי הוצאות בריאות וקצבאות (18%), השפעה על תעסוקה ופרודוקטיביות (74%) וכן סיכון מוגבר לתחלואה נלוות של הפרעות נפשיות והתמכרויות (8%). מקורות העלות של PTSD נחלקים בין הפרט ומשפחתו (30%), המדינה, בשל ירידה בהכנסות ממסים ועלייה בשירותים ציבוריים (30%), ופגיעה בפריון העבודה ברמה הלאומית (40%). לאור הצפי לעלייה דרמטית בשכיחות הסובלים מהפרעה פוסט-טראומטית, הוחלט ב-MAPS ישראל, להתמקד בפיתוח מחקרים קליניים שיתנו מענה בטוח ויעיל לאוכלוסייה שנפגעה, ביניהם טיפול קבוצתי המשלב MDMA.

ירון נוידרפר. תמר מצפי,
ירון נוידרפר/תמר מצפי

תוצאות מחקרים קודמים בפסיכותרפיה משולבת MDMA שנערכו בארץ ובעולם באוכלוסיות הסובלות מהפרעת דחק פוסט טראומטית, ופורסמו במגזין המחקר Nature, הראו יעילות של כשבעים אחוז בהפחתת התסמינים מתחת לרף של אבחנה קלינית. ההערכה היא כי פוטנציאל ההחזר על השקעה בטיפול המוצע במחקרים אלו , בתרחיש שבו יאושר על ידי משרד הבריאות, נאמד בין 12.5 ל-14.9 ₪ברמה הלאומית עבור כל 1 ש"ח שהושקע. כחלק מהמאמצים להבנת התמונה כוללת ובמסגרת פרויקט HealingOct7, חברו MAPS ישראל וקבוצת SFI כדי לבצע לראשונה בישראל אומדן כלכלי במטרה לכמת את המשמעויות הכלכליות של פוסט-טראומה על החברה והכלכלה הישראלית. ממצאי המחקר הכלכלי יוצגו רשמית הבוקר (רביעי, 31.7.24) בכנס המדעי הבינלאומי לפסיכדליה.

ירון נוידרפר, מנכ"ל ומייסד קבוצת SFI: "המחקר הכלכלי מספק לראשונה בישראל תמונה מקיפה של המשמעויות הכלכליות של פוסט טראומה, ומדגים את החשיבות של מדידה כלכלית מבוססת נתונים בעולמות ההוצאה הציבורית. גישה זו מאפשרת דיוק בהקצאת המשאבים הציבוריים ומעודדת גיבוש פתרונות לאומיים לצרכים העולים בתקופה החירום הנוכחית. אנו מקווים שהממצאים יהוו כלי בידי מקבלי ההחלטות לפיתוח אסטרטגיות מניעה וטיפול אפקטיביות וחדשניות עבור החברה והכלכלה הישראלית בתקופה מורכבת זו, ויטיבו עם מתמודדי ה-PTSD."

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
אייל גורה. יורם רשף,
אייל גורה/יורם רשף

אייל גורה, מיזמי פרויקט HealingOct7 ב-MAPS ישראל: "כשהקמנו את מיזם HealingOct7 לא ציפינו שהמלחמה תימשך זמן רב כ"כ ושהצורך בהתייחסות לנושא הפוסט טראומה יגדל בצורה כזאת אקספוננציאלית. אנו מקווים שהמחקר הכלכלי וממצאיו יגיעו למקבלי ההחלטות האמונים על תקציבי המדינה ושנושא הפוסט טראומה יקבל את ההתייחסות הראויה גם במישור האישי מנטלי וגם במישור הלאומי הכלכלי שכן מדובר בדיני נפשות על כל המשתמע מכך".

MAPS ישראל: "HealingOct7 הושק כפרויקט חירום כבר בשבוע השני של המלחמה. לאור הצפי לגל הפוסט-טראומה הגדול ביותר שחוותה המדינה, הוחלט לנסות ולתמוך בפיתוח פורמטים טיפולים יעילים וחדשנים שיוכלו לתת מענה לצרכי בריאות הנפש בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully