וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאיון העליון בישראל: הכנסות של 4 מיליון שקל לשנה, רק שליש מגיע מעבודה

5.8.2024 / 11:49

בדיקה של רשות המסים בנוגע ל"מאיון העליון" מעלה כי האחוז העשיר ביותר במדינה מרכז בידיו 13.2% מההכנסות ומשלם 9% מהמס; העשירים בישראל נהנים ממערכת מס שלא מצמצמת את הפערים בינם לבין שאר האוכלוסייה

הסטורי של ניקול ראידמן/אינסטגרם

"המאיון העליון" הוא מונח המתייחס ל-1% מהפרטים בישראל, שלהם ההכנסות הגבוהות ביותר. לאור החשיבות הרבה שיש לפירוט ההכנסות המאיון העליון, על מנת לאמוד כראוי את אי השוויון במשק ולצורך גיבוש מדיניות המס, מפרסמת היום רשות המסים ניתוח של הכנסות ה-1% הישראלי, והשינויים שחלו בו בשנים 2013-2021.

הניתוח כולל התייחסות למקורות ההכנסה של המאיון העליון ותשלומי המסים על מקורות אלו, ומציג השוואה בינלאומית של שיעור הכנסתם של בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר מתוך כלל הכנסות משקי הבית, לפני ואחרי מס.

מהניתוח שנערך על ידי חטיבת תכנון וכלכלה ברשות המסים, עולה כי ישראל מאופיינת בשיעור גבוה יחסית של הכנסות המאיון העליון מתוך כלל הכנסות משקי הבית לפני ואחרי מס. חלקם של המאיון (1%), האלפיון (0.1%), והרבבון (0.01%) העליונים מתוך כלל הכנסות משקי הבית לפני מס עומדים בממוצע על 15%, 7.4% ו-3.6%, בהתאמה. לאחר מס הם עומדים על 13.2%, 6.8% ו-3.3%, בהתאמה. כלומר, צמצום חלקו של המאיון העליון בהכנסות באמצעות מערכת המס הוא נמוך יחסית.

היקף ההכנסות של המאיון העליון עומד על כ-100 מיליארד שקל בשנה, ההכנסה המינימלית הנדרשת על מנת להיחשב במאיון העליון עמדה בממוצע על 1.4 מיליון שקל לשנה, וההכנסה הממוצעת עמדה על כ-4 מיליון שקל בשנה.

אשה ברכב יוקרתי. ShutterStock
המאיון העליון: הכנסה מינימלית של 1.4 מיליון שקל לשנה, והכנסה ממוצעת של כ-4 מיליון שקל בשנה/ShutterStock

בשונה משאר האוכלוסייה, המאופיינת בדומיננטיות של הכנסות מעבודה, כשני שליש מההכנסות של המאיון העליון נובעות מהכנסות הוניות - בממוצע, כמחציתן מקורו בהכנסות הוניו פירותיות כגון דיבידנד, ריבית, שכר דירה וכו', ומחציתן השנייה מרווחי הון ממכירת נכסים.

התפלגות ההכנסות בתוך המאיון העליון מאוד לא שוויונית: האלפיון העליון מחזיק במחצית ההכנסות של המאיון העליון, והרבבון העליון מחזיק במחצית ההכנסות של האלפיון העליון (וכרבע מהמאיון העליון). בנוסף, ההכנסות ההוניות הופכות לדומיננטיות יותר עם הגידול בהכנסה בתוך המאיון העליון.

סך המס (מסים ישירים על יחידים) הממוצע המשולם על ידי המאיון העליון עומד על כ-25 מיליארד שקל בשנה, המהווים כ-9% מכלל הכנסות המדינה ממסים. שיעור המס האפקטיבי הממוצע של המאיון העליון עומד על כ.26%- שיעור מס נמוך יחסית הנובע בין היתר מהדומיננטיות של מרכיב ההכנסות ההוניות בתמהיל ההכנסות של המאיון העליון.

עם זאת, רואים שיפור במרכיב זה בתקופה שנבחנה כאשר בשנת 2013 עמד שיעור המס האפקטיבי על 22.7% ועלה באופן הדרגתי יחסית עד ל28.7%- בשנת 2021.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, עיבוד תמונה
בניין רשות המסים. צמצום חלקו של המאיון העליון באמצעות מערכת המס הוא נמוך/עיבוד תמונה, איל יצהר, גלובס

ישראל מאופיינת בשיעור גבוה יחסית של הכנסות המאיון העליון מתוך כלל הכנסות משקי הבית בישראל וצמצום חלקו של המאיון העליון באמצעות מערכת המס הוא נמוך יחסית.

מהשוואה בינלאומית עולה כי מבחינת חלקו של המאיון העליון בכלל ההכנסות (לפני ואחרי מס), המהווה מדד מרכזי למדידת אי-שוויון בכלכלה, ישראל נמצאת בין המדינות האירופאיות לבין המדינות ביבשת אמריקה (צפון, מרכז ודרום). יתרה מזאת, בכל הנוגע לצמצום חלקו בהכנסות של המאיון העליון באמצעות מערכת המס, עולה מההשוואה כי ישראל דומה יותר למדינות ביבשת אמריקה מאשר למדינות האירופאיות. כלומר העשירים בישראל נהנים ממערכת מיסוי שלא מצמצמת את אי השוויון באמצעות מסים גבוהים, בדומה יותר לארה"ב ובשונה מאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully