וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסי ה-F16 שקיבלה אוקראינה כוללים מערכות שישראל לא רצתה לספק לה

5.8.2024 / 18:17

מאז הפלישה נמנעה ישראל מלספק לאוקראינה מערכות נשק מתקדמות כדי שלא להרגיז את פוטין. מטוסי האף-16 המשומשים מדנמרק והולנד שהציג זלנסקי יעניקו לה יכולות חשובות מתוצרת אלביט ורפאל

נשיא אוקראינה זלנסקי מציג מטוסי F-16 ראשונים שקיבלו ארצו/טלגרם

מאז פלשה רוסיה לאוקראינה נמנעה ישראל מלספק לקייב מערכות נשק מתקדמות שביקשה לקבל או לרכוש, כדי להתמודד עם הצבא הרוסי. רק לאחר לחצים בין לאומיים סיפקה ישראל לאוקראינים מוצרים בסיסיים כמו קסדות וחגורים ומערכת שיסייעו לתושבים לקבל התרעה מטילים לתושבים. אבל מערכות שישפרו את יכולת הלחימה של האוקראינים לא יוצאו.

אתמול הציג נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי את מטוסי האף-16 הראשונים שקיבלו ארצו מהמערב, במקרה זה מטוסי אף-16 ותיקים שהושבחו לאורך השנים, ושירתו במקור בחיל האוויר של דנמרק. דווקא הגעת המטוסים שוברת את האמברגו הישראלי על אספקת טכנולוגיות מתקדמות.

לפי פרסומים בחו"ל מצוידים המטוסים שקיבלה אוקראינה בשלוש מערכות חשובות מתוצרת אלביט. הראשונה היא כוונת קסדה שמייצרת אלביט בארה"ב בחברה משותפת עם רוקוול קולינס המקומית עבור זרועות הצבא האמריקאי ועבור מדינות נאט"ו. כוונת הקסדה, פרי פיתוח ישראלי, מאפשר לטייס להביט על מטוס אויב, ואז לשגר אליו טיל אוויר-אוויר שמקבל את נתוני המיקום שמתרגמת הקסדה ממבט הטייס. ההכוונה הראשונית הזאת חוסכת זמן יקר לטיל בזיהוי המטרה ובהתבייתות עליה ומגדילה דרמטית את הסיכוי להשיג הפלה.

שתי מערכות נוספות שפיתחה אלביט, ויוצרו עבור הדנים בידי חברה מקומית, ממוקמות על נושאי החימוש שמתחת לכנפיים, פיילונים בשפה המקצועית. מערכת אחת קולטת שיגור טיל לעבר המטוס ומזהירה את הטייס, כדי שיתמרן וינסה לחמוק ממנו. מערכת נוספת משגרת אמצעי הטעייה: נורי חום נגד טילי אוויר אוויר מונחי חום, ומוץ, חלקיקי מתכת שנועדו להטעות טילים מונחי מכ"ם.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בטקס קבלת מטוסי F-16 ראשונים, 4 באוגוסט 2024. רויטרס
זלנסקי והמטוסים. מצוידים במערכות מתקדמות של אלביט ורפאל/רויטרס
מטוסי F-16 חולפים מעל טקס קבלתם לחיל האוויר של אוקראינה, 4 באוגוסט 2024. רויטרס
מטוסי F-16 חולפים מעל טקס קבלתם לחיל האוויר של אוקראינה, 4 באוגוסט 2024/רויטרס

המטוסים שהגיעו בינתיים הוצגו בתצורת אוויר אוויר, מה שתהיה המשימה הראשונה והקלה יותר שלהם במסגרת תהליך הקליטה בחיל האוויר האוקראיני, שטייסיו וצוותי הקרקע שלו צריכים להתרגל כעת לא רק למטוס חדש, אלא לאחד מערבי, שההטסה והתחזוקה שלו שונות משל המטוסים הרוסיים ששימשו את האוקראינים עד כה.

אבל בעת האימונים שנערכו לטייסים האוקראינים במרכז של נאט"ו ברומניה, צולמו מטוסי האף-16 ששימשו אותם עם מערכת ישראלית משמעותית אחרת, מתוצרת רפאל. מדובר בפוד הלייטיניג, הנראה כמו טיל ללא כנפונים, מחובר לגחון המטוס, ומכיל מצלמות, ציין לייזר ועוד. הלייטינג, שסופק לדנים באמצעות ייצור אמריקאי בידי חברת נורת'רופ גרומן, משנה לגמרי את יכולות תקיפת מטרות הקרקע.

הוא מעניק לטייס יכולת לזהות מטרות ממרחק רב, להנחות אליהן פצצות מונעות בלייזר ומאפשר למטוס הקרב הוותיק לבצע תקיפות מדויקות. רפאל פיתחה במקור את הלייטיניג לחיל האוויר, כשאמריקאים לא נלהבו לספק לישראל פודי לנטירן מקבילים, והוא הפך מאז למוצר מצליח, עם אלפי פודים שנמכרו לחילות האוויר של גרמניה, בריטניה, הודו ועוד.

מדובר במערכות שישדרגו מאוד את היכולות של חיל האוויר האוקראיני להתמודד עם המטוסים הרוסים, ולהפיל כטב"מים איראנים שמשגרים הרוסים אל מטרות באוקראינה. בהמשך, כאשר יצברו האוקראינים יותר ניסיון וכמויות גדולות יותר של מטוסי אף-16 מבין 65 שהם אמורים לקבל הם יאפשרו להם גם ביצוע תקיפות מעבר לקו החזית, עם כושר הישרדות גבוה יותר. האוקראינים צפויים לקבל מטוסים נוספים מהדגם יוצאי חילות האוויר של הולנד, שמצוידים גם הם במערכות ישראליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully