וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האיראנים בהיבריס. נתנו להם יותר קרדיט ממה שהגיע להם, מדובר בעם חלש וכושל"

עודכן לאחרונה: 6.8.2024 / 7:45

לדברי בני סבטי, חוקר לענייני איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, האיראנים בסחרור חסר אחריות שיעלה להם ביוקר: "הם נכנסו לאקסטזה אחרי 7/10, כאילו החזון של הרס ישראל עומד להתממש. הכלכלה שלהם תתרסק"

שריפה במאגרי דלק באזור תעשיה בגבול איראן (צילום: רשתות ערביות)/מעריב

לפני 12 שנים קנתה איראן מקדח נפט, בעשרות מליוני דולרים, מספק חיצוני בעסקה חשאית, וככל הנראה בלי תיעוד מספק, כדי לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה. אלא שהמקדח הזה הלך לאיבוד בדרך, ואף אחד לא מצא אותו עד היום. במשך כמה שבועות טובים, פורסמו בתקשורת המקומית קריקטורות שלעגו לאבדה הפעוטה הזו, שממחישה את ההתנהלות הכלכלית האומללה של המדינה שמאיימת להשמיד אותנו.

בני סבטי, חוקר לענייני איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) באוניברסיטת תל אביב, אשר גדל כנער בטהרן, טוען שאנחנו נותנים קרדיט גדול מדי למעצמה הפרסית של חמינאי, ובעצם מדובר במדינה שנמצאת על כרעי תרנגולת כלכליים, וכדי לממן את פעילותה, היא שולחת יד לפנסיות של אזרחיה המבוגרים.

"לפני כמה ימים נחשף, שהממשלה לקחה 5 מיליון דולר מקופות פנסיה כדי לממן את טקס ה'אשורה', של השיעים, סכום דמיוני במונחים איראניים. רק לשם השוואה, בית ראוי בטהרן עולה כ- 25,000 דולר. זה בזמן שהכלכלה האיראנית בהתדרדרות מתמשכת. אחד המומחים הגדולים לאנרגיה הזהיר שלשום, שאם הסנקציות נגד איראן לא יפסקו בקרוב, אספקת החשמל, המים, הדלק, תיפגע אנושות.

"עד שבת האחרונה, הבורסה האיראנית ירדה ב-32%, כשדווקא אתמול הירידות היו פחות חדות, כשההשערה היא שהשלטון הזרים אליה כסף כדי לבלום אותה. ואנחנו אומרים שהפרסים מחושבים. מתברר שנתנו להם יותר קרדיט ממה שהגיע להם. מדובר בעם חלש וכושל, עם כלכלה לא דמוקרטית, שאין לה קשר לעולם, ומשטר שחושב שהוא יכול לקיים משק אוטרקי ל-90 מיליון איש בלי משאבים".

איראנים שורפים את דגל ישראל במסע הלוויה של אנשי משמרות המהפכה שנהרגו בתקיפה ישראלית בדמשק 05 באפריל 2024. רויטרס
איראן. "זאת מדינה שהשקיעה את עצמה בנשק במקום לפתח את עצמה"/רויטרס

סבטי מסביר על הכלכלה האיראנית הכושלת: "האינפלציה השנתית נעה סביב 40% לשנה ושכר הדירה מגיע לסכומים מטורפים, שאנשים מתקשים לעמוד בו. מצד שני, מוצרי יסוד כמו לחם ודלק מסובסדים, כשליטר דלק עולה שם 10 סנט, כשאצלנו הוא שניים וחצי דולר כמעט. השירותים שאינם ממשלתיים, כמו אינטרנט וסלולר, עולים הון ומתייקרים בכ-50% כל שנה, ויכולים להיחסם פתאום בהחלטה שרירותית, למרות ששילמת עליהם הרבה כסף. מחירי המזון משוגעים לגמרי. גבינה שקנית אתמול בעשרה טומאן, תעלה לך מחר 13 טומאן.

"ההכנסות של איראן מושתתות על הנפט שהיא מוכרת בהנחה של 50% לסין, וקצת לרוסיה ואפריקה. בגלל שבתי הזיקוק שלהם מאוד מיושנים, ולא עומדים בקיבולת, ברוב טיפשותם הם מייבאים דלק ביוקר, אחרי שמכרו את הנפט שלהם בזול. בכל קיץ יש פיצוצים בתחנות כוח, בגלל שהשנאים העתיקים לא עומדים בחום. גם חיטה ואורז פרסי מאוד קשה למצוא, בגלל הסכרים שנבנו והרסו את מערכת ההשקיה של השדות.

"בפריפריה המים באיכות איומה, זורמים שם מים חומים. את טהרן על 15 מיליון תושביה, הם מחזיקים במצב יחסית טוב, כי אחרת זה יתפוצץ להם בפנים. משנעים מיכלי מים ליישובים מרוחקים ואנשים חופרים בארות כדי לשאוב מים ראויים לשתיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בני סבטי, חוקר לענייני איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) באוניברסיטת תל אביב. באדיבות המצולמים
סבטי. "חוץ מאשר בטהרן המים באיכות איומה, זורמים שם מים חומים. האינפלציה נעה סביב 40% בשנה"/באדיבות המצולמים

עם כלכלה כל כך כושלת, איך האיראנים מרשים לעצמם להיכנס לסיכון במלחמה עולמית?
"הם חוטאים בהיבריס. מאז ה-7 באוקטובר האיראנים נכנסו לאקסטזה משיחית, כאילו החזון של הרס ישראל עומד להתממש סוף סוף. לא איכפת להם לשלם את המחיר הכלכלי הקשה, מה שמזכיר את המרוץ של שנות ה-80' במלחמת הכוכבים, שמוטט את רוסיה. איראן סגורה עשרות שנים, מכורה לחזון איסלמיסטי קיצוני ושבויה בידי משיחיסטים שלוקחים כסף מקופות פנסיה בשביל חצי שעה של הלקאה עצמית. מה הם יאכלו, את השלשלאות? התופים?".

מאיפה מגיע הכסף לכטב"מים וטילים בליסטיים?
"כל שנה תקציב הביטחון גדל. השנה האיראנית מתחילה במרץ וביולי האחרון, תקציב הביטחון גדל במיליארד וחצי אירו. מאיפה? מאיפה שאפשר. צריך לזכור שהטילים והכטב"מים הם כלים מיושנים, שאפשר לדמות לאבנים של פעם. לא מדובר על טכנולוגיות פורצות דרך והמחיר שלהם בהתאם. זאת מדינה שהשקיעה את עצמה בנשק, במקום לפתח את עצמה.

"לכן, השיח המפחיד על זה שהאיראנים משחקים איתנו שחמט, ששמו אותנו בפינה, הוא שגוי מיסודו. בניגוד לכלכלה שלנו, שהוכיחה חוסן וחזרה אל עצמה אחרי מערכות ומלחמות, הכלכלה האיראנית פשוט תתרסק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully