וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם? חלם! החשמל לבסיסי צה"ל מגיע מתחנת כוח בבעלות טורקית

8.8.2024 / 14:30

בלעדי: בימים אלה, כשארדואן הטיל חרם על מוצרים מישראל ואף מאיים בפלישה, האריך משרד הביטחון חוזה עם תחנת כוח המספקת לצה"ל חשמל, למרות שרבע ממנה בבעלות טורקית של איש עסקים המקורב לארדואן; משרד הביטחון: "זו חברה ישראלית, פועלים בהתאם לחוק"

רג'פ טאיפ ארדואן מאיים בפלישה לישראל/לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בסוף אפריל, מיד אחרי שנשיא טורקיה ארדואן הטיל חרם על יצוא ויבוא סחורות מישראל בעקבות המלחמה בעזה, תקף אותו בזעם שר החוץ ישראל כ"ץ ואיים: "לא ניכנע לסחיטה ולאיומים של ארדואן. הכלכלה הישראלית יותר חזקה מדיקטטור כמו ארדואן שמפר הסכמים ופועל בשירות החמאס. מי שנוקט בצעדים חד צדדיים נגד הכלכלה הישראלית, יקבל תשובה כואבת והולמת", והוסיף כי "ארדואן רוצה לפגוע בישראל, אבל יפגע בעיקר בכלכלה הפלסטינית. עוד צעד 'מבריק' של הדיקטטור שחולם להיות סולטן".

מתברר שאנחנו טובים באיומים, אבל כשזה מגיע לתשובה ציונית הולמת - נכשלים בענק. אמנם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' מקדם העלאת מכסים על היבוא מטורקיה בממשלה לגובה 100%, אבל מהצד השני, חברה טורקית מספקת חשמל למערכת הביטחון וצה"ל, לא פחות.

ברגעים אלה ממש, ממשיכים לזרום מאות מיליוני שקלים ממערכת הביטחון וצה"ל, לכיסו של אחד מחבריו הקרובים של ארדואן, איש העסקים הטורקי, אחמד זורלו, יו"ר הקונצרן "זורלו אחזקות", המחזיק במפעלי טקסטיל, ייצור מכשירי חשמל ביתיים, חברות אנרגיה, תשתיות, נדל"ן ושירותים פיננסיים, שבבעלותו מרכזי קניות עצומים, והמטה שלו ממוקם באיסטנבול.

אחמד זורלו ונשיא טרוקיה ארדואן. urkish Presidency / Yasin Bulbul / Handout/Anadolu Agency, GettyImages
זורלו וחברו ארדואן. מאות מיליוני שקלים זורמים ממערכת הביטחון וצה"ל לכיסו של אחד מחבריו הקרובים של ארדואן/GettyImages, urkish Presidency / Yasin Bulbul / Handout/Anadolu Agency

בשנת 2004 נכנסה זורלו לשותפות עם חברת "דוראד" אנרגיה, להקמה ותחזוקה של תחנת הכוח דוראד בעלות של מיליארד דולר. טקס החתימה החגיגי נערך באנקרה, בהשתתפות שר האנרגיה הישראלי ועמיתו הטורקי. בינואר 2005 נכנסה זורלו כשותפה בבעלות על תחנת הכוח, כשרכשה 25% מהמניות.

דוראד, אחת מתחנות הכוח הגדולות בישראל, ממוקמת דרומית לאשקלון, ומוסקת בגז טבעי וסולר, נמצאת בבעלות חלקית של המדינה בהיקף של 37.5% (דרך קצא"א א', המכונה היום שתא"א). משנת 2004 מספקת התחנה חשמל לצה"ל ומשרד הביטחון.

במהלך יולי, כחודשיים וחצי אחרי הטלת החרם הטורקי, חודש ההסכם ואושר פה אחד בדירקטוריון דוראד, כשנציגי זורלו הטורקית מצביעים בעדו ביחד עם יתר בעלי המניות הישראלים.

מעבר לעובדה שדווקא חברה בבעלות טורקית נבחרה על ידי משרד הביטחון להמשיך ולספק את החשמל לחיילי צה"ל, נשאלת השאלה כיצד מדינת ישראל מתירה לחברה טורקית להחזיק במתקן תשתית לאומי אסטרטגי, ועוד חולקת איתה את הבעלות עליו.

גם הצביעות הטורקית חוגגת כשמדובר בהרבה כסף וחברים. מצד אחד, ארדואן מטיל על ישראל חרמות, ומגביל את המסחר איתה, ומהצד השני, מאפשר לחברו הטוב להמשיך ולהחזיק פה מתקן תשתיות חשוב, בשותפות עם חברה ממשלתית, שמוכר חשמל לצבא שנלחם בעזה, כאשר בשל אותה לחימה הוטל על אותה הממשלה ממש, חרם סחורות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פעילות כוחות צה"ל בג'נין, 11 מחבלים חוסלו 06 באוגוסט 2024. דובר צה"ל
חיילי צה"ל. כיצד מדינת ישראל מתירה לחברה טורקית להחזיק במתקן תשתית לאומי אסטרטגי, ועוד חולקת איתה את הבעלות עליו?/דובר צה"ל

דווקא בטורקיה, הקשר בין זורלו לישראל ידוע. כשהלהקה האירית Fontaines DC היתה אמורה להופיע ב"מרכז זורלו" ששיך לקונצרן, הפעילה תנועת ה-BDS לחץ על הלהקה לבטל את ההופע בטורקיה בגלל שנקבעה אולם של "חברה שמשתפת פעולה עם האויב הציוני".

כדי להוכיח שהיא מקיימת את החרם ונסוגה מהשקעותיה בישראל, כאמור לא על מלא, מכרה בסוף מאי "זורלו אנרג'י" לקבוצת אדלטק את אחזקותיה בתחנות הכוח רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה, שהפעילו החברות במשותף, ב-127 מיליון שקל. בהודעה הרשמית נכתב, שהעסקה היא חלק ממעבר החברה הטורקית להתמקדות במקורות אנרגיה מתחדשים, במסגרתו מוכרת החברה את אחזקותיה בתחנות כוח מבוססות גז.

אבל למרות המיקוד החדש, על האחזקות שלה בדוראד, שגם היא עובדת על גז, ומספקת חשמל לכוחות הבטחון הישראלים, היא מעדיפה לשמור. ומדינת ישראל נותנת לה יד.

משרד הביטחון: "ההסכם לא חודש, אלא סוכם על עדכון אחוז ההנחה"

תגובת משרד הביטחון: "בין משרד הבטחון לדוראד נחתם הסכם ארוך טווח בשנת 2004 שעודנו בתוקף. ההסכם לא חודש, אלא סוכם על עדכון אחוז ההנחה על תעריף החשמל לצורך הוזלת עלויות החשמל של מערכת הביטחון בהתאם לתנאי ההסכם.

"חברת דוראד היא חברה ישראלית, כשבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה היא מדינת ישראל, ופעילותה מתבצעת על פי החוק הישראלי ובכפוף לרגולציה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully